een paard die vuur heeft???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

een paard die vuur heeft???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:02

vandaag ben ik bij mijn net 1 jarige friese hengstje geweest. na een tijdje met hem geknuffeld en geborsteld te hebben had ik hem (ook nog voor zijn verjaardag) lekker wat wortels gegeven. toen ik bij de opfok weg wilde rijden kwam die man achter mij aan en vertelde mij dat ik de volgende keer niet meer veel wortels moet geven omdat hij dan vuur kan krijgen in de darmen.

hij had de wortels uit zn bak gehaald en verdeeld over de paarden dus dat kan nu niet het probleem meer zijn. maar ik vroeg me af wat vuur precies inhoud en wat het met je paard doet. ik had hier namelijk nog nooit van gehoord en die man zegt dat je paard er dood aan kan gaan.

ik hoop dat jullie mij hier wat over kunnen vertellen. groetjes carola

knooopje

Re: een paard die vuur heeft???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:56

ik denk dat hij bedoelt dat het paard dan diaree kan krijgen,tenminste dat denk ik,

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:08

Ik denk dat hij bedoeld koliek??? gok ook maar wat Blond

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:10

ik denk ook dat hij diarree bedoeld, als je heel veel wortels voert, kan dat laxerend werken en kan het paard aan de diarree raken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:28

Vuur staat in chinese gebruiken in verband met de darmen, maar ik denk niet dat hij dat bedoeld Knipoog

Een boer hier heeft het ook eens gezegd, verklaring: wortels brengen het spijsverteringskanaal van streek, daardoor wordt de buik soms warmer. Het is in feite de voorbode van koliek, of koliek zelf (en met koliek bedoel ik de verzamelnaam darmklachten).

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:57

ja ik zat zelf ook al meer aan koliek te denken. hij had het ook over dat ziets bij koeien dan ook geberude maar dat dan de pens scheurde. ik had er verder ook nog nooit van gehoord.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:24

carolalisa schreef:
vandaag ben ik bij mijn net 1 jarige friese hengstje geweest. na een tijdje met hem geknuffeld en geborsteld te hebben had ik hem (ook nog voor zijn verjaardag) lekker wat wortels gegeven. toen ik bij de opfok weg wilde rijden kwam die man achter mij aan en vertelde mij dat ik de volgende keer niet meer veel wortels moet geven omdat hij dan vuur kan krijgen in de darmen.

hij had de wortels uit zn bak gehaald en verdeeld over de paarden dus dat kan nu niet het probleem meer zijn. maar ik vroeg me af wat vuur precies inhoud en wat het met je paard doet. ik had hier namelijk nog nooit van gehoord en die man zegt dat je paard er dood aan kan gaan.

Hij bedoelt verbranding van overtollige glucose in de darmen ('het verbranden van de darmen).
Als een paard veel suiker (de suiker in bijv. een wortel) en hij verbruikt het niet door beweging of kou, dan verbrandt hij dit in de darm. Hierbij komt een gifstof vrij: melkzuur.
Het gevolg is dat je paard spierbevangen of bevangen kan raken.
Dit is wat hij bedoelde.
Boeren wijsheid....

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:36

omaas schreef:
carolalisa schreef:

Hij bedoelt verbranding van overtollige glucose in de darmen ('het verbranden van de darmen).
Als een paard veel suiker (de suiker in bijv. een wortel) en hij verbruikt het niet door beweging of kou, dan verbrandt hij dit in de darm. Hierbij komt een gifstof vrij: melkzuur.
Het gevolg is dat je paard spierbevangen of bevangen kan raken.
Dit is wat hij bedoelde.
Boeren wijsheid....

heel erg bedankt!! weer een stukje wijzer Haha! . ik zal hem dus niet meer zo veel wortels geven.