Bespiering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:56

Hallo allemaal,

Mijn paard, een merrie van 9 jaar heeft momenteel erg weinig bespiering. Dit komt omdat zij begin november ernstige verstoppingskoliek gehad heeft die bijna 5 dagen geduurd heeft. Gelukkig is zij hier bovenop gekomen.

Ze was echter sterk vermagerd. Aangezien de weides op dat moment dicht waren, kreeg zij 's ochtends en 's avonds 2 kg brok, 's ochtends en 's avonds 2 kg hooi en ' middags zemelen met wortels.

Een maand geleden vond ik haar nog steeds niet vol genoeg en begon ik mij een beetje zorgen te maken. Een voedingsdeskundige adviseerde me meer hooi te voeren (min. 1% van het lichaamsgewicht, dus ca. 6 kg per dag) en 's middags een speciale sportmuesli te geven (Pavo SportsFit). Ik geef nu nog 1,5 kg muesli afgewisseld met slobber bij.

Ik zie nu wel dat zij al wat voller geworden is. De spieren langs de bovenlijn (rug, hals) zijn echter nog altijd niet optimaal, ondanks dat ik haar bijna dagelijks rijd of longeer.

Ik heb haar altijd tijdig ontwomd en zij ziet er verder gezond uit (vacht, ogen). Ik denk niet dat zij een wormbesmetting heeft.

Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat zij wat gespierder wordt ? Ik rijd al veel overgangen, maak zo nu en dan een buitenrit, etc.

Moet ik haar wellicht wat minder intensief rijden ? Is een uur rijden per dag misschien nog te intensief voor haar nu ? Ik wil haar wel voldoende beweging geven nu zij op stal staat.

Ik moet er verder bij vertellen dat zij tot haar 8e fokmerrie is geweest en dus nog niet zo lang onder het zadel is. Dit kan natuurlijk ook de reden zijn, dat zij weinig bespiering heeft. Daarnaast heeft zij altijd 24/7 op in wei gestaan en was zij vrij dik toen ik haar kocht vorig jaar juni.

Groet

Marije_jiplover

Re: Bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:22