muesli vraagjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

muesli vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:20

ik ga binnenkort verhuizen naar een andere stal. Daar bepaal ik zelf wat mijn pony te eten krijgt qua krachtvoer.

Op de oude stal staat ze op 1,5 kg basisbrok en 3x kuil daags. Nu is ze aan de vette kant, dus er mag zeker iets af!(het gaat om een 4 jarige fjord)

Nu had ik zelf een voerschema bedacht:
Sóchtends hooi, een beste bult + een halve kg basisbrok(havens), na het ontbijt gaan ze naar buiten.

S'avonds als ze op stal komen weer hooi, een beste bult, en een halve kg muesli zonder haver(havens).
Is dit qua muesli te veel voor een koudbloed? Ik weet niet of ze hier extra pittig van worden?

Qua werk doet ze 4 x per week 45 min.tot een uurtje recreatief buitenrijden tot licht bakwerk.

Sonja_vR

Re: muesli vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:49

mmm, op zich kunnen veel koudbloeden bij licht werk best een schepje muesli op een dga hebben , is een kwestie van je paard goed in de gaten houden kwa spek
wat betreft heter worden zal wle meevallen met die mueslie ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:52

Muesli en dik? Wij voeren al onze paarden mueslie, havens zonder haver incl de koudbloeden en ze zijn allemaal kerngezond en niet dik.
Ook absoluut niet heet.

Wij voeren geen bro (behalve merriebrok) omdat je met brok eigenlijk niet kunt zien wat er in zit en dat kan je wel redelijk bij muesli.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:52

heter ?, nee dat heb ik nog nooit gezien,
mijn paard krijgt ook gewoon na het werken Halfe schep musli hoor Vork

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:47

Mijn merrie is geheel over op muesli ipv brok. Pavo's Nature's best krijgt ze. 3x 3kwart schep per dag. In deze muesli zit geen haver. In de brok die ze kreeg zat teveel energie. Nu is ze een stuk rustiger. Dik worden ze trouwens ook niet van muesli hoor, en zeker niet van maar een halve kilo per dag Haha!

Lisann_eee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:51

Als het goed is kun je pavo.nl een berichtje sturen, als je daarin zet watvoor werk je paard verricht, geslacht, karakter stellen hun een ''menu'' samen voor je paard. Je hoeft het natuurlijk niet te volgen maar misschien een beetje een richtlijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:54

mmm, das best leuk, maar mijn ijslander moet volgens pavo een 7 kg hooi en een 1,5 a 2 kilo krachtvoer hebben
als ik dat doe krijg ik een heel sjago paard met spetterpoep en een jeuklijf
een 1/2 tot 3/4 kg krachtvoer en minimaal 10 kilo hooi(ze krijgt onbeperkt) komt beter in de buurt

en zo heb ik wel meer adviezen van pavo gekregen waar ik mijn vraagtekens bij zet

us pavo als heeeele ruwe richtlijn ja, maar wel zelf hel goed blijven kijken en nadenken

Lisann_eee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:02

draumpje schreef:
mmm, das best leuk, maar mijn ijslander moet volgens pavo een 7 kg hooi en een 1,5 a 2 kilo krachtvoer hebben
als ik dat doe krijg ik een heel sjago paard met spetterpoep en een jeuklijf
een 1/2 tot 3/4 kg krachtvoer en minimaal 10 kilo hooi(ze krijgt onbeperkt) komt beter in de buurt

en zo heb ik wel meer adviezen van pavo gekregen waar ik mijn vraagtekens bij zet

us pavo als heeeele ruwe richtlijn ja, maar wel zelf hel goed blijven kijken en nadenken

oh oke..
Ik heb er goede ervaringen mee, maar elk paard reageert anders natuurlijk;)
ik hoop voor je dat je er uit komt;)

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:22

Als jij je pony op gewoon hooi zet i.p.v. kuil, wordt ze ook wel slanker. Mijn pony stond ook op kuil, was echt baggervet en hartstikke heet. Ik voer nu hooi en 2 x een pondje mueslie per dag. Het gaat echt stukken beter. Succes.