Downsyndroom bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Downsyndroom bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:56

Ik vraag me al een tijdje af.. is het mogelijk dat een paard een vorm van het syndroom van down kan hebben?
Ik heb ooit een paard meegemaakt waarvan ik zou zweren dat hij de paardenversie van het syndroom van Down had. Zowel qua uiterlijke als innerlijke kenmerken leek hij op mijn overbuurjongetje die dit syndroom heeft.
Hij had ook echt een typisch hoofd (mijn moeder die niets van paarden afweet vroeg zelfs of dat hij down had)
Was klein gebleven, had dun en glad haar, ontzettend flexibel, soms had ik het idee dat hij over zijn eigen benen struikelde..
Hij was al 5 jaar maar zag eruit alsof hij nog 3 moest worden.
Hij produceerde ontzettend veel slijm, zowel met het bit als tijdens het eten.
Hij was super aanhankelijk, traag van begrip, en kreeg het voor elkaar om dingen die hij aan het leren was spontaan te vergeten.
Hij zeurde echt om aandacht, maar kon ook erg agressief zijn (kon ook zijn omdat hij hengst was)
Had de voorkeur voor een persoon. kon soms erg depressief overkomen...

Nou ja, ik twijfelde er altijd aan, ik was ook de enige die dat dacht, pas toen ik zei van "het lijkt soms alsof die Down heeft" gaven mensen mij enigszins lachend gelijk...
Eniewaii vandaag moest ik er weer aan denken, en ik dacht ik vraag het eens op bokt.

Heb namelijk geen flauw idee of paarden een 21e chromosoon hebben, laat staan 3 daarvan Bloos
Laatst bijgewerkt door Ania op 13-03-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje70

Re: Downsyndroom bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:36

Het paard van een vriendin van mij heeft ooit eens een veulen gekregen die ik ook altijd van iets Down-achtigs heb verdacht. Het veulentje is niet ouder dan 2 jaar geworden. De kliniek heeft autopsie gedaan en heeft wel iets vreemds in de hersenen teruggevonden.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:25

Paarden hebben in ieder geval 32 chromosomenparen, dus de 21ste hebben ze ook Knipoog Waarschijnlijk kunnen paarden net zo goed als mensen afwijkingen hebben in hun chromosomen. Maar ik vind het wel een hele goede vraag er is op internet niet echt veel over te vinden. Ik denk persoonlijk dat het heel goed mogelijk is dat het paard waar jij het over hebt ook echt downsyndroom had hoor.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:28

ik denk wel dat dat kan,ze worden immers ook met andere soorten handicap geboren

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:32

Interessante vraag! Ja
Ben ik ook wel benieuwd naar. Het zal officieel wel geen Down heten, bij paarden of andere dieren. Maar overal in de natuur gaat het wel eens mis, dus bij dieren zul je dan misschien ook wel geestelijk gehandicapten hebben?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:42

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd of dieren zoiets zouden kunnen hebben en de enigste conclusie die ik kon trekken was. Waarom niet?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:54

heb hier nog nooit bij stilgestaan eigenlijk..maarja waarom zouden dieren niet geestelijk gehandicapt kunnen zijn? geen idee dus!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:57

Ik kon me niet voorstellen dat een paard niet geestelijk gehandicapt zou kunnen zijn. Een paard heeft zat chromosomen, waarom zou er niet iets mis kunnen gaan? Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:58

Ik heb het weleens gezien bij een documentaire over apen, daar was ook een aap met een downsydroom. Zoveel verschillen mensen en dieren qua lichaam niet van elkaar het zou best kunnen. Ik lees even mee.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:05

Ania schreef:
. Zowel qua uiterlijke als innerlijke kenmerken leek hij op mijn overbuurjongetje die dit syndroom heeft.

Sorry moest even heel hard lachen toen ik dit las Haha! ,maar ik begrijp wel wat je bedoelt Knipoog
Ik heb ook weleens zoiets gezien maar dan in een combinatie van een soort dwerggroei.
Dus een pony die totaal niet klopte qua bouw maar ook zn ogen,vorm van het hoofd enz. klopte niet met het natuurlijke plaatje.
Ook was dit geen intelligent dier die last had van wisselstoornissen dus van vrolijk/aandachtig naar agressief.
Bij mijn moeder thuis hadden we een kat die een soort van down syndroom had.
Was niet bijster slim,had een raar koppie,rare ogen,raakte altijd de weg naar huis terug kwijt ( ook al stond ie maar een meter van de voordeur af Koe )

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:09

* de opmerking, het paard deed mij erg veel aan mijn buurjongetje denken die het downsydroom heeft (laat zn ouders het maar niet horen dat hun zoontje daarop lijkt ROFL )

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:10

Ik zat er ook laatst aan te denken, omdat er een pony bij ons op stal stond te rappen :s, ik zei toen ik dat hoorde dat paard heeft down ofzo heel apart beestje is dat.
En heb het eigenlijk nooit durven vragen:P. dus ik lees ook mee hihi

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:11

ik heb idd ook een dwerg shetlander gekend die ineens van vrolijk naar aanvallend en gemeen kon veranderen, was echt onpijlbaar.
in oude boeken heb ik wel gelezen dat een klein oog bij een paard duidt op mindere intetegentie.
ik vind het een interessante vraag, theoretisch gezien moet het wel kunnen dat dieren verstandelijk gehandicapt zijn,
waarm niet eigenlijk..
of zullen ze meestal niet levensvatbaar zijn dan misschien..?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:15

Ik zou het niet weten, google zegt ook weinig nuttigs. Ben eigenlijk wel benieuwd, zal morgen eens aan de VA vragen of hij het weet Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:19

Bij het syndroom van Down (bij mensen) is er sprake van trisomie van chromosoom 21. Dit betekent dat chromosoom 21 drie keer voorkomt in plaats van de gebruikelijke twee keer. Hierdoor komen alle genen die op chromosoom 21 liggen in drievoud voor, en dát geeft uiteindelijk de kenmerkende symptomen.

Bij muizen blijken veel van de genen die bij ons op chromosoom 21 liggen, op chromosoom 16 te liggen. Er werd een tijd gedacht dat muizen met trisomie 16 dezelfde symptomen zouden krijgen als mensen met Down, waardoor deze muizen gebruikt zouden kunnen worden voor onderzoek naar het syndroom van Down.

Helaas bleken de symptomen maar voor een deel overeen te komen met die bij de mens. Dit komt doordat maar een deel van de genen van het "mensenchromosoom" 21 ook op "muizenchromosoom" 16 ligt, en doordat het "muizenchromosoom" 16 ook nog een aantal andere genen bevat.

Het is logisch om te denken dat er ook bij paarden geen chromosoom is dat volledig identiek is aan ons chromosoom 21. Dit betekent dat een eventuele trisomie, die bij paarden net als bij andere dieren voor kan komen, niet dezelfde symptomen zal geven als het syndroom van Down bij ons.
Het is wel goed mogelijk dat een aantal symptomen overeenkomt.

Het feit dat het syndroom van Down bij sommige mensapen wel voor zou komen, is te verkaren doordat er bij deze soorten mogelijk wel een chromosoom is wat overeenkomt met ons chromosoom 21. Dit kan komen doordat een aantal mensapen evolutionair gezien nog steeds dicht bij de mens staat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:28

Het hoeft idd niet precies hetzelfde te zijn als bij mensen, maar ik denk dat er zeker wel iets is wat er op lijkt. Ik heb ook een authistische kat gehad btw Nagelbijten / Gniffelen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:37

intressant zeg, hoe kom je daar nou opeens bij?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:04

Marigold schreef:
ik heb idd ook een dwerg shetlander gekend die ineens van vrolijk naar aanvallend en gemeen kon veranderen, was echt onpijlbaar.
in oude boeken heb ik wel gelezen dat een klein oog bij een paard duidt op mindere intetegentie.
ik vind het een interessante vraag, theoretisch gezien moet het wel kunnen dat dieren verstandelijk gehandicapt zijn,
waarm niet eigenlijk..
of zullen ze meestal niet levensvatbaar zijn dan misschien..?

tja, levensvatbaar.. in de natuur niet, dat is zeker.
Maar "huis"dieren hoeven de harde wereld niet te kennen en zullen het sowieso langer overleven. En al helemaal met de goede zorg en medicijnen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:05

lieniminnie schreef:
intressant zeg, hoe kom je daar nou opeens bij?

Staat allemaal uitgelegd in de OP Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:08

Ik geloof zeker dat dit kan
Heb vroeger een kat gehad die dit gedrag vertoonde

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:18

Interessante vraag.
Ik heb ook wel eens een paard gezien, dat erg achter bleef in ontwikkeling en daardoor veel jonger oogde.
Maar dat was een duidelijke inteelt-Fries.
Kleine ogen, scheef gebouwd en een dwerg, ogen niet even hoog, niet even ver naar binnen, geen goed ontwikkelde motoriek en nog een aantal dingen.

Het zou kunnen hoor, ik ben ook erg benieuwd, maar kunnen inteelt-symptomen misschien niet veel lijken op de symptomen van het syndroom van Down?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:43

verstandelijke handicap staat natuurlijk niet synoniem aan down syndroon.
er zijn legio andere typen handicaps.
dat zal dan bij dieren misschien ook wel zo zijn.
er hoeft maar iets niet goed te zitten in het zenuwstelstel etc..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:46

Ik verdenk onze kat ook van een down achtige afwijking.. Maar ze is wel zó lief!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:51

Chubby schreef:
Ik verdenk onze kat ook van een down achtige afwijking.. Maar ze is wel zó lief!

Dat geldt voor de meeste mensen met Down ook! Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:57

Dat is ook zo.. En ik denk dat deze mensen en dieren misschien wel veel gelukkiger zijn.. Zo ervaar ik mijn kat wel namelijk Knipoog