wat voor hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wat voor hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:44

Ik wil gaan overstappen op hoefschoenen nu heb ik al op bokt gezocht en hoorde ik veel goede dingen over de Easyboot Epic maar nu heeft mijn haflinger best wel stijle hoeven (ik kan er eventueel dalijk een foto van maken/plaatsen voor de liefhebbers) maar ik weet niet of die daar dan ook geschikt voor zijn? of kan ik dan beter hoefschoenen op maat laten maken? (ik meen dat de smidjes op maat gemaakt te krijgen zijn?) Ik hoef het trouwens alleen bij de voor hoeven Knipoog

alvast bedankt!

Auky

Re: wat voor hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:03

Smitjes zijn inderdaad op maat. Ben zelf erg tevreden met mijn Marquis-schoenen, maar of deze ook goed zitten bij stijle voetjes, durf ik niet te zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:17

ik wacht je foto's even af Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:35

ik zal morgen even foto's maken Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:25

en dagje later dan bedoelt, maar hier de foto's:

voorhoef (volgens mij linksvoor, maar maakt opzich niet veel uit want zien er allebei hetzelfde uit, ingezoomt)
Afbeelding

nog een keer linksvoor (geloof ik, en niet ingezoomt)
Afbeelding

en ter verglijking even een achterhoef (die wel normaal zijn) maar daar hoef ik geen hoefschoen voor Knipoog
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:50

niemand die me nu nog kan helpen ofzo? Schijnheilig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:22

Moet me wel even van mijn hart dat ik je paardje er echt 'eng' steil op vind staan. Ik zou het toch proberen te laten corrigeren, langzamerhand. Kan wel een jaar duren maar toch iets schuiner. Maar goed, daar vroeg je niet om.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Marquis hoefschoenen. Maar dat was bij een draver met een langere toon en een schuinere stand dan jou haf. Heb ook OldMacs en Easyboots geprobeerd maar Marquis bleef het beste zitten door het pompsysteem. Denk dat als ik die hoef zo zie de easyboot niet blijft zitten, omdat die het klemsysteem op de schoen heeft zitten, marquis zit het klemsysteem boven de hoefbal zeg maar (daar zit het luchtgedeelte dat je oppompt).
Denk dat bij jouw hoef de OldMac ook een prima alternatief is, die sluit met banden boven de hoef. Dan maakt het dus niet uit of hij er zo steil op staat. Ik vond OldMacs lastiger eronder te krijgen en bij mij kreeg mijn dravertje toch schuurplekken. Maar misschien dat een haf een steviger huid heeft, zou goed kunnen.
Het is soms ook gewoon uitproberen, zou proberen of tweede hands te kopen zodat je niet al te duur iets uit kunt proberen en zou dus bij jou in eerste instantie voor die Old Macs gaan (en een hoefsmit die hem schuiner zet in de loop der tijd Knipoog )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:42

hoe zou ik zoiets dan moeten laten corrigeren? gaat dat vanzelf? ik bedoel ze heeft een behoorlijke tijd op gewone ijzers gestaan én een jaartje op cyteck ijzers

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:19

Je kan het door een goede natuurlijk bekapper laten corrigeren, die kan heel langzaam de stand van de hoeven veranderen. Als je hoefschoenen zoekt, ik heb nog een paar Marquis hoefschoenen maat 3 te koop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:22

Heel steil ja, heeft ze een graasvoet ofzo? Ik kan het niet goed beoordelen zo vanaf de foto zonder de onderkant te hebben gezien. Het kunnen ook bokhoefjes zijn, dat is dan in de veulenperiode niet gecorrigeerd, het spijt met om te zeggen maar dat is een vorm van verwaarlozing. Als het bokhoefjes zijn is dat zeer lastig te corrigeren op latere leeftijd.

Heb je ook foto's van de onderkant van de hoeven?

De toon van de steile hoeven is erg kort. Cyteks zijn een ramp voor gewone hoeven, maar desastreus voor dít soort hoeven.

In dit geval zou ik hoefschoenen laten aanmeten omdat het tamelijk afwijkende hoeven zijn en dus de standaard maten van easyboot niet zullen passen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:25

heb oldmac...bevalt eigenlijk erg goed...gebruik ze alleen met periodes...wanneer groei wat achterloop op slijtage(omstreeks deze periode). Blijven in principe goed zitten, welk terrein dan ook.
Had laatst wel grove fout, zelf niet goed aangedaan Bloos ,waardoor schoen gedraait was of zat, bleek na rijden Clown Weet niet of dit bij andere merken ook zo kan gebeuren,maar let daar even op.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:26

deze hoeven staan idd ongezond steil. ik zou ze langzaamaan laten corrigeren door een goede natuurlijk bekapper, bijvoorbeeld Wout Overbeeke.
en hoefschoenen kun je dan idd het beste laten aanmeten, want marquis gaat niet lukken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 11:28

Arabesk schreef:
Heel steil ja, heeft ze een graasvoet ofzo? Ik kan het niet goed beoordelen zo vanaf de foto zonder de onderkant te hebben gezien. Het kunnen ook bokhoefjes zijn, dat is dan in de veulenperiode niet gecorrigeerd, het spijt met om te zeggen maar dat is een vorm van verwaarlozing. Als het bokhoefjes zijn is dat zeer lastig te corrigeren op latere leeftijd.

Heb je ook foto's van de onderkant van de hoeven?

De toon van de steile hoeven is erg kort. Cyteks zijn een ramp voor gewone hoeven, maar desastreus voor dít soort hoeven.

In dit geval zou ik hoefschoenen laten aanmeten omdat het tamelijk afwijkende hoeven zijn en dus de standaard maten van easyboot niet zullen passen

Ik heb geen foto's van de onderkant (had ik wel gemaakt, maar weer gewist wat je zag alleen een hoop modder eigenlijk)

Maar ik heb nog nooit van een graasvoet gehoord? En bokhoefjes dat wordt toch steeds erger of niet? want die heeft ze zo al zo lang als ik haar heb. En ik heb haar pas 2 jaar dus als die 'verwaarlozing' alleen in haar veulenjaren is geweest, dan is het niet mijn 'schuld' want zolang heb ik haar dus nog niet Knipoog

zal binnenkort nog wel even foto's van de onderkant maken anders Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:34

Ik gebruik al jaren Old Macs en ben er zeer tevreden over. Paarden lopen er ook goed op. Wel gebruik ik de 'sokken' om slijtage in de kootholte te voorkomen. Maar dan moet ik erbij vertellen dat ik altijd buiten rij in bos en hei en er dus wat meer 'troep' via de kootholte naar binnen probeert te komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:27

Voor mijn paard heb ik ook old macs maar ze schuren de kootholten kapot. Hebben jullie dat niet?

Hij heeft ze eigenlijk ook niet nodig, maar ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:28

@Arabesk: heb je wel eens die 'sokken' geprobeerd ??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:28

DubbelDun schreef:
@Arabesk: heb je wel eens die 'sokken' geprobeerd ??

nee, er begint me vaag iets te dagen, hoe deden jullie dat ook alweer? Je bedoelt toch niet die sokken van easyboot toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:38

Tja ik heb ze van Old Mac zelf, maar het zijn van die neopreen dingen die je over de hoef aan met trekken met 2 klittebandjes aan de zijkant om ze op hun plaats te houden. Werkt perfect iig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:39

foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:40

Even zoeken Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:44

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:45

nou dan wordt het allemaal nog lomper aan de voeten van mijn arabje het is nu al geen gezicht Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:46

Ze zijn maar een halve cm dik hoor Haha! en het vult heel mooi een eventuele open rand van de schoen op.