voor het eerst muesli voeren aan haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

voor het eerst muesli voeren aan haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 01:32

Mijn verzorg haf heeft de laatste tijd minder fut, blijft enorm verharen en eet zijn stal leeg. Winterdipje? Hij wordt volgens schema ontwormd. Momenteel krijgt hij 2x kilo Sport brok en een grote berg hooi, 4 appeltjes en wat wortels. ( haflinger= veelvraat Haha! ) Hij wordt dagelijks aan het werk gezet, vaak in het bos en staat in de padock voor een paar uurtjes. In plaats van alle appels en wortels dacht ik aan muesli, weer eens wat anders! Als ik hiermee begin, met welke hoeveelheid? Handje/ halve schep door de brokken doen of apart en uit voorzorg nat/ geweekt voeren?
Alvast bedankt!

Natasjaa

Re: voor het eerst muesli voeren aan haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:50

Ik geef mijn haflinger muesli als extra, gewoon een half schepje tot driekwart (net wat ze die dag gedaan heeft). Ik voer het gewoon zo droog uit de zak Lachen doe er niets meer mee voor ik t voer dus.
Begrijp ik uit je verhaal dat t paardje maar 1 keer hooi krijgt? Ik krijg het idee, ook doordat de stal leeggevreten wordt, dat hij daarmee aangeven wil dat ie te weinig ruwvoer krijgt ook!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:12

Ik lees nu trouwens nog eens goed en zie dat het gaat om je verzorghaf... In dat geval zou ik extra voeren toch even met de eigenaar overleggen Lachen

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:46

Natuurlijk gaat alles in overleg met de eigenaresse( die is uit de tijd dat er alleen haver/ bix/ hooi gevoerd werd) Bij staleigenaar gevraagd om extra hooi te voeren, hoop dat dit idd ook helpt. Hij heeft z`n eerste hap gehad en vond het lekker, ach ja, maflingers...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:49

Op het moment verharen alle paarden enorm.
Dus da's normaal in mijn ogen.
Doordat ze futloos is, kan ook komen doordat er misschien te weinig energie in de sportbrok zit.
Maar lijkt me niet echt logisch eigenlijk.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:13

Up_to_Date schreef:
Doordat ze futloos is, kan ook komen doordat er misschien te weinig energie in de sportbrok zit.
Maar lijkt me niet echt logisch eigenlijk.

Mij ook niet, hij krijgt s`morgens en s`avonds een kilo
Natuurlijk bevat het hooi nu ook minder voedingswaarden eind van de winter...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:59

Ik denk dat je veelste veel brok voert. 2 kilo sport brok is wel erg veel voor een haflinger vind ik. Waar ik rijd krijgen ze gewoon basisbrok en niet meer dan 1 1/2 kilo over de gehele dag. Vaak maar 1 kilo per dag, ligt er ook aan welke haf. Ik denk dat ze gewoon geen energie meer heeft om nog wat te doen met zoveel brok. En muesli kun je gewoon bijvoeren hoor, maakt niet uit hoeveel, maar zou eerst eens minder brok voeren.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 00:25

Ja 2 kilo is veel, maar hij werkt er hard voor! op z`n vorige stal kreeg hij meer basisbrok en hap( soort granenmix)in drie voerbeurten. En als hij geen energie meer heeft door te veel voer, dan moet hij toch moddervet worden of niet? Als ik het mis heb, hoor ik het graag hoor!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:38

Ja hier werken ze er ook wel hard voor, maar of je nou 3 keer een handje voert of 3 keer 1/2, dan werken ze net zo hard voor je.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:41

Laat die musli toch achterwege,
geef m liever wat haver of granenmix.
Musli is niet zo goed als wij ruiters denken Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:44

Je kunt beter meer hooi/kuil voeren. Hoe meer krachtvoer je gaat voeren (en daar hoort muesli ook bij) hoe futlozer je haflinger uiteindelijk zal worden.
Verdiep je maar eens in wat paarden eten en hoe ze de boel verteren. Ik vermoed dat je dan ook in die 2 kilo brok gaat schrappen.. Lachen

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:38

e_horse schreef:
Je kunt beter meer hooi/kuil voeren. Hoe meer krachtvoer je gaat voeren (en daar hoort muesli ook bij) hoe futlozer je haflinger uiteindelijk zal worden.
Verdiep je maar eens in wat paarden eten en hoe ze de boel verteren. Ik vermoed dat je dan ook in die 2 kilo brok gaat schrappen.. Lachen

Inderdaad, het zijn graseters... de rest maken wij ervan. Maar bestaat er een niet al te technische verklaring/ uitleg over de spijsvertering bij paarden?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:49

Voer mijn haflinger sinds kort ook muesli, van havens (ik heb zonder haver). Hij is tenslotte nog maar anderhalf. Daarvoor kreeg die gewoon paardenbrokken. Ik heb het zo gedaan; gaf hem iets minder brokken, en een klein handje muesli erbij, toen werden de brokken steeds minder en nu krijgt die alleen nog maar muesli (een volle hand). Meer dan genoeg, en dan krijgt die nog 2x per dag hooi.
Ja idd, het kan er ook mee te maken hebben dat die te weinig ruwvoer krijgt.