Kreupel enkel op harde ondergrond!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Kreupel enkel op harde ondergrond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:16

Hallo,
Weet er soms iemand raad?

Mijn paard heeft een half jaar geleden,na het galopperen over een veld, een blessure gehad van haar rechtervoorbeen.
Er zijn 3 da langs geweest, de ene zei dat het een peesblessure was (maar er was geen zwelling of warmte), de andere dacht een gewrichtsblessure, en nog een andere wist het niet goed (maar zeker geen peesblessure).
Ze heeft toen een 3-tal dagen flink gekreupeld.

Ze is toen behandeld met anti-ontsteking en pijnstillers + kampferzalf en stalbandages.

Nu zijn we dus een half jaar verder.

Mijn training is eigenlijk vrij zwaar, tijdens dressuur in de bak zie je niets, cross ook niet. Maar als je op een harde ondergrond
komt, kreupelt ze weer af en toe, soms maar enkele minuten, soms langer. Ga je weer over op zachte ondergrond, weer totaal niets te zien.

Staat ze stil, "ontlast" ze dit been soms, terwijl je gerust het "gezonde" minutenlang mag optillen (en ze dus op het "pijnlijke"
volledig steunt, zonder dat ze ook maar een moment aangeeft dat dit pijnlijk is.

Dit gaat zo steeds op en af. Soms loopt ze ook prima op harde ondergrond, het hangt gewoon van dag tot dag af.
Aan de intensiteit van het werk ligt het niet, dat heb ik al allemaal opgevolgd!

Herkent er iemand dit?

DianneM

Re: Kreupel enkel op harde ondergrond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:14

ik herken dit wel, maar dan met een andere inslag. Als mijn trekpaard te lange steunsels heeft, kreupelt ze op naar voorbenen op het harde. Op het zachte niet.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:16

kreupel op harde ondegrond ligt aan de hoef! ik zou er een goede hoefsmid bijhalen en de gehele zool laten controleren. Kreupel op harde ondergrond en niet op zachte ligt puur aan de hoef.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:17

Is er toen en echo gemaakt? Alleen op een echo kan beoordeeld worden of het idd een zachte delen blessure was en of ie over is ja of nee.

Edit: toevoeging

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:20

Al een zogenaamde skyline foto (foto van doorsnede van het been, wordt gemaakt voor o.a. verkoop naar Amerika) laten maken? Daar is vaak meer op te zien dan op gewone foto's. Een stalgenootje had een soort gelijk probleem en met een zgn. skyline foto werd een plekje op de kogel zichtbaar die op 'normale' foto's niet zichtbaar was.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Als je paard kreupel is op de harde is dit een steunbeenkreupelheid.
Dit kan de voorknie ,kogel , koot , hoef ,... zijn.
Je kan foto's laten nemen door de DA of anders plaats per plaats laten verdoven zodat je te weten komt waar het probleem zich juist bevindt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:56

Ik herken het in zoverre, dat mijn paard ook kreupeld op het harde en niet op het zachte.

Ik liep haar kreupel tijdens de les. Niets te zien, geen zwelling oid. Na 14 dagen aankijken, da erbij. Zag ook niets en wilde antibiotica spuiten. Op mijn advies, naar Utrecht geweest. Daar constateerde ze(foto's) een ontsteking in het straalbeen( en helaas ook lage overhoef in het andere been). In het straalbeen, anti biotica gespoten en verend beslag aangemeten. Na enkele weken boxrust en stappen weer langzaam opbouwen. Helaas toch regelmatig licht kreupel. Dus terug naar stappen etc.
Nu toch maar weer eens in de bak geprobeerd en daar loopt ze rad?? nu blijkt, zolang ze dus maar op het zachte loopt is ze rad, maar als ik "buiten" ga rijden is er toch weer die lichte onregelmatig heid.

Dit is begonnen begin november, het is nu half maart. Ik kan alle benen gerust optillen zolang ik wil, ze laat niets merken.

Ik kan je dus niet helpen, maar herken het wel Bloos

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:05

Idd is op jhet harde kreupel lopen, belastingskreupelheid.

Dit kan in de hoef zitten (gevoelige zool) maar ook in de gewrichten.
Ik neem aan dat je een foto hebt laten maken van het betreffende been?
Als mijn paard een dergelijke blessure krijgt, laat ik altijd een foto maken, gewoon om er zeker van te zijn dat ik hem of haar niet naar de filestijnen rijd.
Zeker als je ook nog cross rijd..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 08:28

Nee een foto of echo is er tot nu toe niet gemaakt, omdat de dierenarts dit niet echt nodig vond. Hij zegt dat het gewoon nog wat gevoelig is, anders zou ze bij zwaar werk ook op zachte ondergrond beslist kreupelen.
De hoef is al gecontroleerd, maar daar is niets aan te zien.

Hij denkt dat de spieren/ligamenten na inspanning wat stijf zijn.
Zou ik eens met een supplement proberen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:31

Ik zou hem gewoon op de foto laten zetten. Zeker uit de reacties die hier naar voren komen. Wellicht is er iets ontstoken wat zo nu en dan opspeelt of wat je paard maar zo nu en dan laat zien als het echt zwaar irriteert.

Stijfheid toont naar mijn weten ook op zachte ondergrond en niet specifiek alleen op een harde bodem.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:33

Ik zou voordat je supplementen gaat geven eerst willen weten wat het probleem is. Mijn paard liep een tijdje ook op een harde ondergrond niet regelmatig. Ik heb haar voor op ijzers laten zetten en het probleem was verholpen. De hoornwand was bij haar erg gevoelig geworden. Bij een ander paard een paar jaar terug had ik hetzelfde probleem. Door middel van foto's zijn we er toen achter gekomen dat ze hoefkatrol en gewrichtspijn had. Zoals je ziet kan er achter kreupelheid diverse oorzaken zitten. Zomaar supplementen voeren zonder te weten wat het probleem is zou ik niet doen.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:10

Eerst willen weten wat het is, daarna kun je gaan voeren etc.
De smid kan je ook veel vertellen. Heb je al es zooltjes geprobeerd?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:16

Hippie schreef:
Eerst willen weten wat het is, daarna kun je gaan voeren etc.
De smid kan je ook veel vertellen. Heb je al es zooltjes geprobeerd?

Wat bedoel je met "zooltjes"? Rubberen? Leder?
Om de schokken beter te absorberen op harde ondergrond?

Vandaag trouwens 1u in bak gereden, en 1,5 u "op straat", totaal niets te zien!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:04

Mijn paard heeft verend beslag gekregen. Dat bestaat uit leren zooltjes van 5 euro stuk en een schokdempend materiaal wat er onder is gespoten van 60 euro per been Haha! (kosten in Utrecht, dan)

Als dit is wat je vraagt. Vork

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 03:13

Heb je in totaal 2 1/2 uur gereden????? Zowwwwwwwww
Das best veel.
Maar ik bedoelde idd zooltjes evt met siliconen.
Kan ook zijn dat hij gevoelige zolen heeft.
Maar eerst maar eens een diagnose krijgen. Dan pas sleutelen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:24

Hippie schreef:
Heb je in totaal 2 1/2 uur gereden????? Zowwwwwwwww
Das best veel.
Maar ik bedoelde idd zooltjes evt met siliconen.
Kan ook zijn dat hij gevoelige zolen heeft.
Maar eerst maar eens een diagnose krijgen. Dan pas sleutelen.

Euhmmmmmmmm, jij vindt 2,5 u veel.... dan zal ik je mijn trainingsschema maar niet meedelen ...
das nog een lichte dag eigenlijk ... (kijk maar eens bij topic 'licht, gemiddeld of zwaar werk'
Heb er nog eens veearts bij gehaald ... hij blijft erbij dat het haar gewricht is. Hoe meer ze werkt, hoe
minder er van te zien is (eigenlijk niets). Tis pas na even rustig aan doen, of "afkoelen" dat ze onregelmatig loopt.
Nu moet ik een supplement geven dat de gewrichten beter "smeert", wordt ook gegeven na een operatie ter herstel
van een gewricht.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:01

je paard geeft toch duidelijk wel pijn reacties aan: kreupelen, niet op het been willen staan.
als ene paard op de harde ondergrond kreupel of onregelmatig loopt is er toch sprake van een belastingskreupelheid, in ieder geval een belastingsprobleem. Bij deze klachten zit het probleem hoogst waarschijnlijk in het onderbeen, dit kan in de gewrichten, peesweefsel, ligamenten e.d. zijn.
Misschien is er op dit moment nog geen echte weefselschade aanwezig, maar als je op deze wijze doorgaat is de kans groot dat het wel gaat ontstaan.
misschien eerst uitsluiten dat er weefselschade is en dan je trainingsschema aanpassen aan wat het paard op dit moment kan.

ps vergeet de smid niet in het verhaal te betrekken, misschien kan ander schoeisel het probleem alleen oplossen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:28

Mijn paard heeft inderdaad een half jaar geleden een gewrichtsblessure van het voorbeen gehad. Ze heeft er heel lang geen last meer van gehad en nu af en toe. Kan gerust een ganse week goed gaan, om dan weer heel even te trekken.
Bijkomend is wel dat dat been juist een licht grasvoetje is, dus ze is sowieso al geneigd deze hoef te ontlasten. De smid kan niets abnormaals vinden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:10

santos schreef:
Mijn paard heeft verend beslag gekregen. Dat bestaat uit leren zooltjes van 5 euro stuk en een schokdempend materiaal wat er onder is gespoten van 60 euro per been Haha! (kosten in Utrecht, dan)

Als dit is wat je vraagt. Vork

@Santos: ik heb nu ook van die lederen zooltjes sinds gisteren ... normaal gezien loopt ze na het beslaan onregelmatig op de harde ondergrond (straat) maar nu ... mijn mond viel bijna open, niks onregelmatig en haar benen bijna langs haar oren optillen (bij wijze van spreken, Haha! maar ze liep echt heel heel verend!)

Morgen gaan wij een hele lange buitenrit doen, ik ben heel erg benieuwd of ik verschil merk ... mocht het niet voldoende zijn, stelt mijn smid inderdaad zo een schokdempend materiaal voor

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:33

Toch snap ik niet dat je niet eersst fotos laat maken of iets, voordat je die zooltjes eronder laat proppen. je moet toch eerst weten wat er aan de hand is

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:39

Als ik mijn paard zo hard zou laten werken als dat jij blijkbaar doet, dan moet hij ook 100% goed zijn op de benen!
Ik zou toch eens naar een andere DA gaan (kliniek oid) en een gedegen kreupelheidsonderzoek laten doen, te beginnen met wat buigproeven, evt uitverdoven en foto's cq echo's indien noodzakelijk.
Als je zo doorrijd als je nu doet zonder te weten wat er aan de hand is, zou je hem weleens helemaal in de soep kunnen rijden. Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 23:04

haf_jessie schreef:
Toch snap ik niet dat je niet eersst fotos laat maken of iets, voordat je die zooltjes eronder laat proppen. je moet toch eerst weten wat er aan de hand is

Ik heb al 3 dierenartsen thuis gehad, en ze zeggen allemaal iets verschillend. Echo, foto, niets te zien.

En sorry maar 'zooltjes eronder proppen' vind ik ietsje overdreven. Zo komt het net over alsof ik zo maar wat
aanmodder. Ben hier al een half jaar mee bezig, probeer ook maar oplossing te zoeken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:36

Denk dat het met die zooltjes een stuk beter zal gaan.
Het vangt de schokken beter op, is minder schadelijk voor het gewricht en is ook veel paardvriendelijker denk ik.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:30

Myrano schreef:
Denk dat het met die zooltjes een stuk beter zal gaan.
Het vangt de schokken beter op, is minder schadelijk voor het gewricht en is ook veel paardvriendelijker denk ik.

Dat is (vandaag althans) ook zo want heb vandaag totaal niets gemerkt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:45

Bij mijn pony, die erg gevoelige voeten had en kort/strak ging lopen op harde bodem werkten zooltjes ook erg goed. Geadviseerd door de dierenarts en hoefsmid van Dierenkliniek Emmeloord na kreupelheidsonderzoek, verdoving en foto maken (iets gekanteld hoefbeentje en dunne zool)

Hij heeft gewone ijzers met zooltjes gevuld met siliconenkit (toen hadden ze nog niet echt speciaal spul daarvoor geloof ik, tegenwoordig is dat er wel) en ineens liep mijn pony alsof hij nike-air had... Zoveel beter!
Helaas konden zijn voeten de ijzers niet goed hebben en heb ze er uiteindelijk onder weg moeten halen...

Maar mijn ervaring is dat het heel goed resultaat kan hebben!