Mijn 2 jarige Quarter merrie heeft sinds 2 dagen een rechter voorbeen met dikke kogel en kootbeen. Vandaag werd het rechter achterbeen ook dik op de kogel en koot. Het linker achter been begint ook al dikker te worden.
Ze staat in een binnenbak op 12 bij 5 meter. Ze komt elke dag buiten voor enkele uurtjes en staat dan op klinkers. En kan daar heel jolijtig in rondspringen.
De merrie loopt pertinent niet kreupel !!!!
De verdikte plekken voelen wat warm aan, vooral aan de voorkant van het been. Je kan de kogel beetpakken en er in knijpen, ze geeft geen pijn reactie. Je voelt wel dat er een zwelling in zit.
Het dagenlijkse voer bestaat uit: 2 kg podogrow (pavo) en 1 kg Equifirst, omega 3 En daarnaast natuurlijk bergen hooi van diverse kwaliteit.
Mijn veearts en ik snappen er niets van.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt ??
Graag geen opmerkingen van veearts bellen, of een andere nemen. Heb ik allang gedaan.
sow... zit ik nu toch wel exact met hetzelfde... Bij mijn paard is dit zelfs wederkerend! telkens in de winter en bij nat weer...
Maar zoals jij zegt weet mijn DA ook niet echt wat hier aan te doen... Hij mankt niet, geeft geen pijnreactie of nx. Hij loopt vrolijk dolle sprongen door de wei te maken, maar wel met een dik been.
Soms blijft het tamelijk lang (zoals nu), soms is het maar een beetje en verdwijnt het weer na een paar dagen... vaak gaat het weg als het een tijdje goed vriest of droog is en ik ze dan op de grote weide laat lopen...
ik zou de vee-arts vragen voor een uitgebreid bloedonderzoek. Heb dit slechts 1 keer meegemaakt dat alle 4 de benen om beurten dik werden en daarna bleven, van het een op andere moment, dat paardje had een buikvliesontsteking. Het buikvocht wat daarbij vrij kwam, zakte naar beneden in zijn benen. Dit paard voelde zich alleen niet echt bepaald fit
Ook zou je een allergietest kunnen overwegen (komt overigens ook wel naar voren in de uitgebreide bloedtest, de histaminewaarde is dan te hoog). Dat kan soms ook eens overtollig vocht geven in de benen.
Heel soms kan het ook wel van te rijke voeding komen, een soort eiwitintolerantie. Maar dan zou je ook op andere delen van haar lijf verdikkingen kunnen zien.
stalbenen kan je denk ik wel uitsluiten, ze beweegt genoeg bij jou lijkt me, Einschuss is ook onwaarschijnlijk, dat doet pijn namelijk en zou je een wondje moeten kunnen zien.
Ze kan ook een wat minder goed werkend hart hebben, waardoor ze stuwing krijgt, het bloed wordt dan niet voldoende krachtig rondgepompt en ontstaat er een overdruk in de bloedbaan terug naar het hart toe (en als gevolg daarvan treedt lymfevocht uit, en blijft in de benen achter, volgt de weg van de zwaartekracht, ook wel perifeer oedeem genoemd). Een van de symptomen hiervan is kortademigheid. Hoe is het daarmee gesteld?
Mijne heeft dit al best lang. Maar loopt echt niet kreupel. Wel heeft ze mok gehad. Tegelijk werd dat been ook dikker. De mok is nu weg. Maar nu ze elke dag buiten komt en gereden word is het al een stuk minder. Na het rijden is hij altijd weer dun.
bij de mijne is het vandaag weer weg! zoals ik zei dus van de ene dag op de andere... ik had gisternavond de weide even opengelaten en waarschijnlijk heeft hij zo wat meer bewogen in de loop van de nacht dan op de paddock...