Schoft, kaal en korstjes, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Schoft, kaal en korstjes, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:22

Hoi!

Ik wilde deze situatie even aan jullie voorleggen;
Ik rij eens per week een manegepaard, hij heeft last van mijn shoft en rijdt daarom met een Western Zadel met het bijbehorende dekje met een dikke laag bont aan de onderkant.
Ik heb gisteren eens aan mn lerares gevraagd of dat voldoende verlichting geeft voor de schoft met korstjes en ze zegt van wel.

Het is een aardige plek, kaal en met korstjes maar niet open, maar hij schijnt er niet heel veel last van te hebben. Met borstelen ga ik er met een hele zachte borstel heeeeeel zachtjes overeen en hij reageert dan een beetje maar zeker niet extreem. (alleen een beetje "trillen" met de huid, geen geluiden, geen onrust)

Hij stond tot voor kort met een deken in de stal en die is er nu afgehaald, mijn vermoeden is omdat dat schuurde.

Ik heb het idee dat ze er op de manege niet of nauwelijks iets opsmeren of iets dergelijks maar vraag me af of er een simpel middeltje is om het boeltje een beetje te ontzien en mss te helpen genezen? Mss zoiets al een schoftbeschermer/pad?

Ik hoor graag jullie reactie, alvast bedankt!

p.s ik heb ooit ergens iets gelezen over een stukje spons onder het dekje en op de schoft?? heeft dat hetzelfde effect als het dikke bontje van het western dekje?

Lenneke_

Re: Schoft, kaal en korstjes, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:15

Je zou er wat calendula op kunnen smeren, dat vind ik altijd heel goed helpen bij wondjes.

Het is het beste om even helemaal niets op de schoft te leggen, ook geen dekje. Dus een zadel dat niet op de schoft ligt zonder dekje gebruiken (wel een engels zadel)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:56

of een pad met schoftvrijheid, ook een pad met een dikke laag bont gaat het genezen tegen. het is nl gewoon een drukking, die heeft verlichting nodig. dekens zijn idd vaak de oorzaak ervan, maar door te rijden met een pad die op de schoft ligt gaan ze de genezing tegen.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:48

Calendula is toch voor mensen? Althans, daar ken ik het van....

Ik heb helaas niet de beschikking over deze instrumenten, zadel en een pad met schoftvrijheid omdat het een manegepaard is en ik zelf het geld niet heb om deze dingen aan te schaffen.
Echter omdat hij nu zijn staldeken niet meer draagt zal de genezing al veel meer bespoedigen en ik zal opletten bij het zadelen dat ik de plek zoveel mogelijk vrij houd!

Bedankt voor de reacties, als er nog andere tips en trucs zijn dan hoor ik het graag Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:55

Flyaway1988 schreef:
Calendula is toch voor mensen? Althans, daar ken ik het van....

Klopt, maar je kan het ook prima voor paarden gebruiken.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:16

Dan ga ik toch eens in het medicijnkastje zoeken, heb het zelf ook moeten gebruiken laatst!
Het is een homeopatisch produkt dus het kan geen kwaad, en alle beetjes helpen niet?!
Alleen smeren als de boel dicht zit neem ik aan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:25

Probeer dan iig te zorgen dat het dekje zo ver mogelijk omhoog ligt, zodat het niet op de schoft kan drukken.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:30

@ Maartje
Hoe bedoel je dat precies? Zo ver omhoog (dus over de schoft heen richting de hals) dat de rand niet irriteerd op de shoft of zo ver omhoog dat het een soort tunneltje wordt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:33

Ze bedoelt zover mogelijk omhoog naar boven zegmaar. Dat hij niet meer op de schoft ligt maar erboven hangt zegmaar. Dat er een ruimte zit tussen de schoft en het dekje (moet je eigelijk altijd doen)

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:17

Aha, zo dus! Het tunneltje wat ik bedoelde. Dat is een simpele oplossing die ik zeker eens zal proberen maandag!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:14

Lenneke_ schreef:
Ze bedoelt zover mogelijk omhoog naar boven zegmaar. Dat hij niet meer op de schoft ligt maar erboven hangt zegmaar. Dat er een ruimte zit tussen de schoft en het dekje (moet je eigelijk altijd doen)

inderdaad, dit hoort eigenlijk altijd te gebeuren, het dekje in de kamer trekken. de meeste dekjes zijn dan ook voorgevormd zodat ze niet strak trekken op de schoft, dit kan nl flinke drukkingen veroorzaken.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:48

Ik rijd met een westernzadel, vanwege de schoft, dus kan niet echt een zadelkamer ontdekken Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:51

Flyaway1988 schreef:
Ik rijd met een westernzadel, vanwege de schoft, dus kan niet echt een zadelkamer ontdekken Tong uitsteken

in de fork zit gewoon een kamer waar je de pad in kan trekken. kan dat niet, dan is de fork niet hoog genoeg voor dat paard.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 07:42

Ik zal eens goed spieken dan maandag! Thanks Lachen