Hoeven krabben, voorbenen geen probleem maar achter!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Hoeven krabben, voorbenen geen probleem maar achter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:03

Hoihoi,

Ik wilde het volgende even aan jullie voorleggen omdat ik vindt dat ik hier op bokt altijd veel verschillende reacties krijg met verschillende tips zodat er altijd wel eentje tussenzit die werkt!

Ik rij een manegepaard wat ik lekker vertroetel voordat ik de les in ga, lekker poetsen, klein snoepje, lekker knuffelen en daar hoort natuurlijk ook het hoevenkrabben bij.

Ik ben pas sinds kort weer begonnen en moest dus mezelf het hele ritueel aanleren (vroeger wel les gereden maar poetsen deed iemand anders). Het gaat erg goed, heb alles goed door en kan zelfs mn paard zover krijgen om zn hoeven te laten doen, althans, de voorbenen.

De op het krabben van de hoeven aan de achterbenen is mn paard niet zo gesteld en dat brengt dus meer moeite met zich mee.

Kunnen jullie me wat advies geven met betrekking tot het krabben van de achterhoeven, op welke hoogte ten opzichte van het been gaan staan enzo?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Arabesk

Re: Hoeven krabben, voorbenen geen probleem maar achter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:44

ja dat kan ik wel uitleggen maar da's heel lastig om dat zo ff op te schrijven Clown

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:30

Wat doet hij dan?
Meestal is het het prettigst om de voet laag bij de grond te houden en rustig tegen het paard aan te staan zodat je het been niet naar buiten trekt. Probeer ook zeker van je zaak over te komen, ga er met een gevoel op af van: "hij gaat zijn voet nu aan me geven" (ipv: "oh hij geeft hem vast niet")
Kan je daar geen hulp bij krijgen op de manege dan?
Misschien ben je zelf een beetje zenuwachtig voor de achterbenen?
Succes!

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:56

Ik ben niet echt zenuwachtig voor de achterhoeven en zit echt wel zo in elkaar dat ik er zelfverzekerd op afstap. Ik blijf praten tegen het paard zodat hij weet waar ik ben en altijd een beetje sussende woordjes.

Als ik eenmaal het been aanraak tilt hij zijn hoef netjes op maar zet hem snel weer neer en gaat lopen draaien (hij staat vast met een halster) maar begint dan een beetje onrustig te doen. (even aaien en troetelen en het is weer over).
Maandagavond zette ie zn hoef op mijn teen neer en dat was iets minder fijn Tong uitsteken

Ik heb het op de manege gevraagd aan wat lesgenootjes maar die waren even druk bezig en zeiden dat hij daar altijd erg lastig in is, de lerares was er nog niet en was toevallig wat later dus daar kon ik het ook niet aan vragen.

Ik zal volgende week maandag even proberen of rechtsachter wel wil, voorlopig is linksachter als een onruststoker geweest.

Ik heb ergens iets gelezen over kramptrekkers (oid) maar dat is het volgens mij niet, ik herken het niet echt.

Zal maandagavond even extra goed opletten hoe hij reageert en mss een andere benadering proberen.

Met de voorhoeven zorg ik altijd dat ik tegen het paard aan sta zodat hij weet dat ik er ben, is dat ook verstandig om dat achter ook te doen en waar ga ik er dan tegenaan staan? Bij het been zelf of iets verder richting de buik?

Thanks voor de reacties

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:11

Ga eerst zachtjes aaien over het been. Neem hier de tijd voor. Misschien is er iets mis gegaan in het verleden?
Veel geduld en vertrouwen en niet meteen het ergste denken.
En pas op jezelf.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:41

probeer het been naar voren op te tillen ipv naar boven of naar achteren, dan geven ze het iets makkelijker. denk je ook om je rug? mijn verzorgpaard wilde nog wel eens gewoon lekker gaan leunen tot je losliet. uiteindelijk heb ik hem een keer bijna laten omvallen en nu doe ik een knie eronder als steun
Is ie ook braaf bij de smid?
en goed belonen als ie braaf is natuurlijk

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:45

Wel... Begín met het hoeven uitkrabben en geef niet op als het niet gelukt is. Als je denkt dat het te moeilijk is om al de hoeven uit te kràbben, dan til je gewoon alle hoeven op en beloon je daarvoor. Zolang je maar begint met wat jij het spannendste vindt, want achteraf ga je roskammen en borstelen en waarschijnlijk vind je paard in kwestie dat het fijnst. Ja

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 07:05

Bedankt voor de tips, we gaan het maandag gewoon weer proberen!
Bedankt voor de reacties Lachen
Ik zal voor de verandering eerst de hoeven doen, hij geniet echt van het borstelen dus dan is het vervelende klusje eerst en dan kan hij genieten Lachen
Dat belonen komt wel goed hoor Haha!