Paard blijft traag...probleem met nieren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Paard blijft traag...probleem met nieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:37

Ik heb een (bijna) 5-jarige ruin. Altijd een prima, heel braaf te rijden, beestje geweest maar vaak nukkig en nooit echt vlot aan het been.
De laatste tijd enorm aan het staken, slaat direct naar het been bij het aansporen en staat enkel nog stil (bokt niet, steigert niet, enkel slaan naar je been). De laatste 3 maanden ging het echter weer heel goed en was hij weer vooruit te krijgen. Momenteel zakt hij weer erg af wat betreft het staken. Na een kwartiertje krijg ik hem wel goed aan het loptn maar uit zichzelf lopen blijft niet zijn favoriete deel. Hij is verder nooit kreupel of ziek geweest oid en ik heb hem nu 1,5 jaar.

Een tijdje terug heeft een stalgenoot gezien dat hij in de paddock mest at. Liksteen gegeven maar daar doet hij weinig mee. Hij is verder niet schraal, krijgt genoeg krachtvoer en kuil. Krijgt als bijvoeding een vitamine-supplement van de Pavo.

Van de week zei iemand tegen me dat problemen met de nieren dit soort symptomen kunnen veroorzaken. Weten jullie daar iets van?? Alle tips/info welkom Ja

Romyv

Re: Paard blijft traag...probleem met nieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:33

van nieren weet ik niet heel veel! Weet wel dat je doormiddel van accunpuntuur dergelijke dingen gigantisch kan verbeteren!

Als het geen rijtechnisch probleem is, is dit zeker een hele goede uitkomst! Ik heb veel paarden (met name mn eigen paardje die op 4 benen kreupel liep) gigantisch zien verbeteren erdooor.. Je zou altijd kunnen informeren, maar dan moet je wel zeker weten dat het geen rijtechnische aard heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:37

Ik zou eerst eens een bloedje laten nemen door de veearts voor je andere dingen gaat doen. Mest eten duidt wel degelijk op een tekort of een verstoorde darmflora, wat goed veroorzaakt kan worden door de samenstelling van de kuil (te nat, te zuur, mineralenverhouding niet goed bijvoorbeeld)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:10

Wat betreft nierproblemen bij paarden. Iedereen denkt dat dat een veel voorkomend probleem is. De werkelijkheid is anders! Nierproblemen bij een paard zijn zeeeeer zeldzaam en als het optreedt, krijg je heel zware symptomen en is het terminaal. Dus daar zou ik mij echt geen zorgen over maken!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:02

Een paard van een vriendin van mij had ongeveer dezelfde symptomen. Na een bloedonderzoek bleek dat hij last had bloedarmoede. Hij mocht ongeveer anderhalve maand alleen maar op stal staan, maar na een kleine maand waren de bloedwaarden alweer gestegen en mocht hij gelukkig weer een beetje bewegen.
Hij was met het rijden ook altijd heel braaf, maar niet heel erg goed voor het been. Ook was hij al na een kwartiertje moe en begon hij te zweten, ook bij matige inspanning. (Het was trouwens nog wel een jong paard, dus daar kan het deels ook aan liggen).

Als ik jou was, zou ik de DA even laten komen en voor de zekerheid toch maar een bloedonderzoek laten uitvoeren...

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:35

Oke bedankt! Ik zal van de week even blood laten afnemen (daar zat ik zelf ook al aan te denken voordat ik naar een grote kliniek ga)!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:04

En wellicht de rug na laten kijken als het paard alleen staakt onder het zadel? Iets wat ik nu op maak uit je verhaal. Been = bewegen = pijn zou de reactie kunnen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:07

bloedarmoede zou je moeten kunnen zien,het rose in het oog is dan wittig,of heel licht rose,even vergelijken met een "normaal paard",het tandvlees is dan ook licht van kleur

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:08

Mijn paard is ook vaak wat flegmatiek. Het viel me een paar maanden terug op dat zijn tandvlees wat bleek was (is een symtoom van bloedarmoede). Ik heb toen rode bieten chips besteld bij de paardendrogist (http://www.paardendrogist.nl), daar zit o.a. ijzer in. Hij krijgt deze om de dag. En hij is nu echt heel veel actiever!
Bovendien kunnen die bietenchips geen kwaad.
Kijk eens naar zijn tandvlees, dat kan veel zeggen (maar een bloedonderzoek kan verder nooit geen kwaad).

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:17

Kaat18 schreef:
En wellicht de rug na laten kijken als het paard alleen staakt onder het zadel? Iets wat ik nu op maak uit je verhaal. Been = bewegen = pijn zou de reactie kunnen zijn.

Dat heb ik uit voorzorg al 2x laten doen, hij is daarop helemaal gezond. Toch bedankt voor de tip!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:34

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:52

mest eten is mijn pony ook plotseling mee begonnen, het was geen mineralentekort of wormen maar uit verveling. Ik ben begonnen ze langzaam aan het gras te wennen dmv een rantsoendraadje en nu hebben ze weer een bezigheid. Ook haal ik de mest vaker uit de paddock zodat hij minder kans heeft om het op te eten. Ik heb het hem nog niet weer zien doen. overigens is het niet zo dat je een nierprobleem pas opmerkt als het al heel ernstig is, het is wellicht wel zo dat het dan pas uit het bloedonderzoek te halen is, maar mijn pony heeft het ook gehad. Je kunt dan zien dat hij iets opgezwollen is in de nierstreek (bovenop de rug, vlak voor de heup). Je zou je paard door kunnen laten meten door een homeopaat, ik heb er heel goede ervaringen mee. Als het een nierprobleem is zou het heel goed kunnen dat je paard last heeft van druk daar tijdens het rijden en daardoor niet graag beweegt. Succes!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:07

En dat is nu net waar de meeste mensen met ogen open inlopen. Nieren zijn heel erg belangrijk voor het leven van je paard. Als er iets mee scheelt, als is het maar een beetje, dan vergiftigt je paard zichzelf, droogt hij uit en krijgt hij zeer ernstige symptomen! En je ziet deze dingen onmiddelijk in het bloed, omdat de nieren alle afvalstoffen afvoeren. Dus je kunt geen nierprobleem hebben zonder een afwijking in de bloedwaarden en zeer ernstige symtomen. Een zwelling op de rug kan je al helemaal niet zien. Bekijk eens de anatomie van een paard. De nieren liggen tegen de ruggegraat aan, met nog een laag vet en dan nog een dikke laag spieren. Deze zone kan onmogelijk opzwellen. Waarom zou een zwelling zichtbaar zijn door een laag hard en niet uit te zetten weefsel, als hij perfect naar binnen toe kan opzwellen? Waar geen tegendruk zit? En als de nieren echt gezwollen waren, dan was je paard nu dood. Ik weet dat deze diagnose zeer uitgebreid gesteld wordt door homeopaten en osteopaten, maar het is dus eigenlijk ongelooflijke onzin. En als je eens kritisch alle diagnoses van deze mensen bekijkt, dan zijn altijd de nieren of de lever de boosdoeners. Terwijl je met problemen aan deze organen eigenlijk bijna niet verder kunt leven. Om het maar drastisch te zeggen...

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:25

Jaba: bedankt voor je uitleg, daar heb ik wel wat aan! Wat adviseer je dan zelf als ik vragen mag?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:16

Dat is natuurlijk wat moeilijk op afstand hé. Maar moest het mijn paard zijn en ik heb het gevoel dat er iets mis is, zou ik allereerst een volledig bloedonderzoek en algemeen onderzoek door een veearts laten doen. Vergeet ook niet om zijn tanden eens te laten nakijken, kan ook een belangrijke oorzaak zijn. Komt hij daar normaal uit, dan weet je in ieder geval al dat er niets ernstigs scheelt. Dan kan je altijd eens overwegen om hem ofwel eens wat meer te voeren of hem eens wat verlof te geven, hij is tenslotte nog jong! Wat osteopaten en homeopathie betreft, ik ben hier zeker niet op tegen, zolang jij en je paard maar geholpen zijn, maakt het niet uit wat je doet, maar ik vind een degelijk veearts onderzoek vooraf belangrijk! Dan weet je zeker dat er niets ernstigs aan de hand is! Let gewoon op met alternatieve diagnoses zoals nier-, lever- of voortplantingsproblemen. Deze mensen zijn daar niet voor opgeleid en hebben geen RX ogen, dus kunnen niet zien of er iets met de inwendige organen scheelt of niet. Succes met je paard!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:16

Ik ben dus jarenlang aan het dokteren met mijn merrie geweest. De problemen begonnen 2,5 jaar terug. Vanuit het niets enorm bokken. Mijn paard ging op de vlucht voor mijn been, zij was niet traag.
Ik heb er dus een homeopaat bijgehad. Deze constateerde de nieren. Hier heeft ze spul voor gekregen en eveneens spul voor haar gedrag. Bovendien mocht ze geen nat kuilgras en brok meer krijgen. Ze staat nu op granenmix (Kentucky Lite E). Sinds die periode krijg ik een ontspannen paard. Gaat met sprongen vooruit.
Of een paard nu wel of niet sporadisch nierproblemen kan hebben, geen flauw idee, maar ik krijg langszaam aan een heel ander paard.