Dilemma!!! Kliniek te kieskeurig???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Dilemma!!! Kliniek te kieskeurig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:50

Lieve medebokkers,

Ik zit een beetje in dubio, en wellicht hebben andere hier wel ervaring mee.

---------------------------------------------------------------
PAS OP! het is een heel verhaal Lachen
hopelijk hebben jullie zin om het te lezen.
---------------------------------------------------------------

Een aantal maanden geleden, is mijn paard onderuit gegleden met als gevolg dat hij rechts-achter niet helemaal zuiver liep.
Wij naar de kliniek. De arts constateerde lichte kreupelheid rechts-achter maar vond hem links-voor ook niet helemaal zuiver. Maar omdat we voor rechts-achter kwamen, daar op geconcentreerd. Na het verdoven van de koot, liep hij zo goed als goed. Rechts-achter op de foto gezet, en niks geks te zien. Dus zijn koot ingespoten met ontstekingsremmers.

Na 7 weken terug voor controle. Rechts-achter was verbeterd. Links-voor verslechterd. Ik constateer dit bijna niet... want ik dacht dat hij gewoon goed liep... Uit buigproef kwam een gevoelige linkerknie. Na verdoving van zijn knie liep hij volgens arts beter. Linker knie, onderbeen en hoef op de foto... niks te zien. Voor de zekerheid allebei zijn achterbenen gescand.... ook niks te zien.
Knie en rechtsachter weer ingespoten. En morgen gaan we weer terug voor controle.

In mijn ogen loopt hij goed, en voor alsnog is er niks ontdekt op de foto's. Ik heb soms het gevoel dat de arts te kieskeurig is.

Het is zo lastig, want mijn paard word gek van zo weinig doen.... en dat terwijl ik niet eens kreupelheid constateer...

Snapt iemand mij? Iemand die ook wel eens in deze situatie heeft gezeten?
Misschien tips over wat ik specifiek aan de arts zou kunnen vragen?

Alvast erg bedankt voor het lezen!

Chantal86

Re: Dilemma!!! Kliniek te kieskeurig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:53

Ja ik snap jouw.. ik zit in een andere situatie. Ik moet morgen naar de kliniek toe. Maar owke
ik bedenk meestal de vragen als ik er ben en hij het ergens over heeft.. wel een nare situatie zo..

sterkte

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:55

Tja, dat is inderdaad lastig. In mijn ervaring doen ze er vaak niets aan als het zo miniem is. Dan kan het namelijk ook gewoon zijn manier van lopen zijn.

Mijn tinker werd bij verkoop goedgekeurd met een lichte aanmerking op een voorbeen. Dier had nog nooit kreupel gelopen en liep dat bij keuring ook niet. Maar hij verkortte zijn passen iets op dat been.
Daar is verder niets aan onderzocht omdat hij er verder geen last van had. Ook nu, bijna 3 jaar later, heeft dat been bij de nieuwe eigenaar geen problemen gegeven.

Misschien is het een idee om eens een andere veearts te laten kijken?

Wat is verder jouw doel met dit paard? Want tussen en sportpaard of recreatiepaard willen veeartsen ook wel onderscheid maken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:57

Ik snap wat je bedoelt, en mocht je het zelf niet vertrouwen (m.a.w ; geen kreupelheid kunnen ontdekken) zou ik je aanraden eens een second opinion te laten doen bij een andere kliniek. Hou er wel rekening mee dat wanneer jij een kreupelheid niet ziet, dit niet per definitie betekend dat de kreupelheid er ook niet is. Mocht het bereikbaar voor je zijn zou ik zeker http://www.paardendokters.nl willen aanraden, daar heb ik zelf een erg fijne ervaring mee!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:03

Maar als JIJ vind dat hij direct na de val kreupel liep en JIJ vind dat je paardje nu zuiver loopt.... Waarom ga je dan eigenlijk nog naar een veearts???
De klachten zijn immers over.
Opgelost, no problemo meer. Paardje loopt zuiver en jij kan weer rijden. Toch?
Paard geeft zelf wel aan of ie nog pijn heeft of niet (en dus zijn rug vast zet tijdens het rijden).

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:08

ja.. tuurlijk, een arts heeft een veel beter oog dan ik. Ik probeer dan ook volledig op hem te vertrouwen. Mijn paard is niet 'bedoeld' als recreatie paard... ook niet voor de olympische spelen trouwens.. Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:09

ik wacht morgen even af... dan misschien een second opinion...

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 04:48

En??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:01

Heb je de rug ook na laten kijken?
Vage kreupelheden komen vaak vanuit de rug.

Ik vind je arts niet kieskeurig, hij heeft ervoor geleerd , dus hij zal het heus wel zien of ie rad loopt of niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:42

MD-->BEH

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:53

ik ben het inderdaad met crossmonster eens.
een arts heeft hiervoor geleerd, dus die zal echt niet zo bezig zijn als hij niks ontdekt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:59

Crossmonster heeft wel een punt want door de val zou hij het natuurlijk ook in zijn rug kunnen hebben. En kieskeurig vindt ik een arts eigenlijk nooit!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:03

hoihoi! hier ben ik weer!
heb er nog eens over na gedacht, en ben het met jullie eens.... dat je eigenlijk nooit kieskeurig genoeg kan zijn. Met dat idee gingen we dus gister naar de kliniek.

-------
Nog even over het eventueel uit de rug komen.... Uit de buig proeven bleek een gevoelig knie, en koot ... duidelijk lijkt mij dan toch? Voor de rest is de osteopaat laatst langs geweest, en loopt hij 1 x in de 2 maanden bij de fysio, de rug wordt dus goed in de gaten gehouden.
-------

Udon kreeg een positief advies bij de kliniek. Alleen linksom vond de arts hem rechtsachter niet 100%, maar zeker goed genoeg om weer aan het werk te gaan.
Alleen nog niet wijken, strekken, springen en losgooien. Wel longeren (hier ben ik erg blij mee, want hij kan soms nogal onstuimig zijn, en dan maakt hij de gekste sprongen onder het zadel... heb liever dat hij die sprongen aan de longeer-lijn maakt Lachen )

Kortom ik ben erg blij met de uitslag. Ik heb goede hoop!!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:33

ow gelukkig, nou succes verder.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:56

dank je wel Lachen