vitaminegebrek, schijnzwangerschap, overgevoeligheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

vitaminegebrek, schijnzwangerschap, overgevoeligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:07

Eerder heb ik een topic geopend over onze nieuwe merrie, die chaggie was, zich niet aan de buik liet aanraken en naar haar buik schopte. Dat naar haar buik schoppen deed ze maar een korte periode, maar ze is wel steeds meer sjaggie en laat haar buik niet aanraken. Natuurlijk hebben we haar pas kort en moet ze nog wennen, maar het lijkt erop dat ze ergens last van heeft.
Ik had de vorige eigenaar al een mail gestuurd met vragen en kreeg geen antwoord, waarna ik dus kontact heb gehad met de dierenarts. Die drukte mij op het hart nog een keer proberen om de vorige eigenaar te bellen, want het is moeilijk een paard wat fel reageert op aanraking goed te onderzoeken en dan is het wel zo gemakkelijk als je wat aanknopingspunten hebt over gedrag in het verleden enz...
De eigenaar heb ik gebeld (had het telnr gevonden) en ik heb lang met haar gepraat. Ze had de mail nog niet gezien, want ze maakt maar weinig gebruik van internet, vertelde ze. Ze reageerde geschrokken, want silja was in de tijd dat ze daar had gestaan nooit sjacherijnig of wat dan ook en je kon haar overal aanraken. Ze kwam daar vorige jaar mei met veulen, liep daar op de wei en in het najaar kochten ze haar van de toenmalige eigenaresse, een drafstalhouder, om in te spannen en haar man zocht nog een paard voor boswerk. Ze hadden een ardenner, maar die deed het alleen als de vrouw erbij was.
Maar sil bleek niet geschikt voor het zware werk (dat is ook echt zwaar werk) en hij had zich een stevige uit de kluiten gewassen ardenner gekocht, maar de ruimte die ze hadden voor de paarden (twee ardenners en een fjord, naast sil) werd te krap, zodat ze besloten silja te verkopen.
Ze heeft echt met mij meegedacht en noemde als mogelijke oorzaken Schijndrachtigheid (ze heeft twee jaar achter elkaar een veulen gehad, maar kan nu niet zijn gedekt) , vitaminegebrek door de beginnende rui, iets eten wat hier groeit en niet in het noorden, waar ze is opgegroeid en altijd heeft gewoond, waarvoor ze gevoelig is.
Ik ga dit uiteraard ook weer met de da bespreken, maar als mensen ervaring hebben met bovenstaande problemen en daardoor gedragsveranderingen/gevoeligheid maag hoor ik dat graag, want dat kan ons helpen met het zoeken in de goede richting. Te meer omdat het moeilijk is haar op dit moment terdege te onderzoeken....

morelia

Re: vitaminegebrek, schijnzwangerschap, overgevoeligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:34

Trappen naar de buik klinkt als koliekachtige verschijnselen. Wellicht moet ze wennen aan het andere voer wat ze nu krijgt? Ik zou de hoeveelheid brokken of muesli flink terug brengen of even helemaal weglaten maar wel gewoon ruwvoer aanbieden. Verder toch zeker een DA laten komen. Succes