Overgang opfok -> pensionstal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Overgang opfok -> pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:14

Mijn bijna driejarige komt binnenkort vanaf de opfok naar een pensionstal bij mij in de buurt. De afgelopen twee jaar heeft ze met een aantal andere pony's in een heel grote wei gelopen. Ze zijn nooit bijgevoerd en ze is altijd in goede conditie geweest (voor zover mogelijk als één- en tweejarige). Nu komt ze dus op stal te staan met een uitloop en weidegang. Dit lijkt me nogal een overgang, ook omdat ze dus voor het eerst sinds ze een veulen was weer krachtvoer en hooi zal krijgen. Het gaat om een merrie met 25% Welsh Cob bloed, haar moeder is heel erg sober en heeft weinig nodig, zelf heeft ze iets meer bloed maar nog steeds een sober type. Omdat het om een pensionstal gaat kan ik zelf natuurlijk niet alle invloed op het voeren hebben, maar hebben jullie tips om de overgang makkelijker te maken?

Sonja_vR

Re: Overgang opfok -> pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:29

wat ik erg fijn vind is sowieso pas in het buitenseizoen naar huis halen
dus zodat z e niet drect heel veel op stal staan als het een pensionstal met boxe zonder uitloop is

daarnaast, het voer vooral sober houden (niet direct grote veranderingen doorvoeren ) dus in eerste instantie zo veel mogelijk op ruwvoer, met liksteen en als krachtvoer gewenst/nodig is gewoon met een paar handen beginnen , en dan per kwart schep verhogen tot aan gewenste hoeveelheid

die van mij is anderhalve week terug van de opfok gekomen en krijgt nu onbeperkt ruwvoer (was ze al gewend)
en ze krijgt een 800 gram eigen samenstelling voer per dag omdta ik haar wel iets extras vond kunnen gebruiken