"klik" of "tik horen tijdens bewegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

"klik" of "tik horen tijdens bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:36

Mijn jonge paard van 3,5 jar heeft het wel eens, dat bij iedere stap voorwarts van het achterbeen, je een zeer duidelijk "klik" of "tik"-geluid hoort. Soms berdwijnt dat, als hij even tien minuten tot een kwartier is gereden, onder het zadel, soms ook niet, blijft het een half uur lang zo. In galop is het echter ALTIJD weg. Toen hij een jar of twee was (uiteraard nog nooit iets mee gedaan, toen) heeft hij dat ook eens drie weken lang gehad. Was opeens weg. Stat 24/7 in de wei. Is sedert een half jaar onder het zadel. Wordt 3-4 keer in de week een half uurtje gereden (of een buitenritje, stap-draf). Wat kan dit zijn? Ik ben bang dat het OCD zou kunnen zijn. Ook hoor ik mensen die zeggen: ja, dat heeft het paard van mijn vriendin al 8 jaar lang, dan wel, dan niet, etc.... Komt dit iemand bekend voor?

Maartje1990

Re: "klik" of "tik horen tijdens bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:38

uhm.. kan het ook gewoon zijn dat die strijkt of met z'n achterbenen tegen de voorbenen aankomt? of is dat een ander soort geluid?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:42

Nee, dat is het niet, het zit beslist hogerop, in de "knie" in elk geval het gewricht, denk ik? Geen idee, verder, heb het al velen gevraagd, inclusief instructeur. Strijkt of slaat zichzelf in elk geval nooit of nergens aan, dat weten we, en dat zou ook anders klinken. Komt echt uit het been zelf. Achterbeen. Je ziet niks bij het lopen, en je voelt ook niks (niet warm, niet dik, loopt niet raar). Raadsel?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:42

euhm.. ik hoor het soms ook bij paarden, mijn vorige had het soms. klinkt alsof je je vingers kraakt (zoals sommige mensen dien) paard verkocht en had geen OCD Haha!.

als je twijfelt even langs de dierenarts gaan, maar volgens mij is het geen voorteken van OCD. OCD zijn losse botstukjes, dus dat kraakt niet Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:42

of die knakjes binnenin de benen? bot dat tikt zegmaar? weet niet of dat ook echt bot is, maar klinkt zo.

is het ook als je hem eerst goed instapt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:43

Mischien kun je eens beenbescherming omdoen (die je vantevoren goed bekeken hebt/gefotografeerd hebt) en daarna ga je vergelijken of je meer krassen ziet.. Zo weet je iig al of hij strijkt en/of aantikt.

edit: ik zie al dat hij dit niet doet.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-03-08 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:43

Mijn 3 jarige heeft het nu ook.
Eigenlijk had het nog nooit, maar sinds een paar weken is zijn knie achter ook dik (niet pijnlijk of kreupel), en knakt hij ook soms.

Ik hoop dat hij gewoon gek heeft gedaan en dat het iets van een knieband of pees is iod, maar laat voor de zekerheid wel een foto schieten. Het knakkende geluid komt iig wel bij de knie vandaan..

Mijn vorige paard deed het ook, maar daar was eigenlijk nooit wat mee aan de hand.. en er zijn paarden die het hun hele leven doen, en die nooit een pas kreupel zijn..
Het kan ook iets heel simpels zijn..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:45

maak je niet teveel zorgen.
ik heb op een ponykamp gewerkt, daar hadden ongeveer de helft van de pony's het. sommige meer dan de ander.

Het schijnt niks ernstigs te zijn. waar het geluid precies van is weet ik niet.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:48

Mijn pony heeft dat ook altijd. Net of je een stroomdraad hoort tikken. Het schijnt niks ernstigs te zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:49

maar hebben die paarden dan niet gewoon een slechte warming up gehad? t lijkt mij niet normaal namelijk...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:50

mijn paard deed het indd bij het instappen soms. was meestal zo weer over.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:53

Ik denk dat je het geluid van de gewrichten hoort, niks ernstigs hebben wij mensen ook vaker. Verschil met een paard is dat zij veel meer gewrichten ed hebben waardoor je het vaker hoort.
Gewrichten zitten in een kom, en om te zorgen dat het gewricht soepel blijft bewegen zit er vloeistof tussen, soms zit dit vloeistof niet helemaal goed verdeeld en dan hoor je de botten over elkaar gaan van het gewricht. Niks ernstigs en niet pijnlijk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:53

Mijn paard heeft het al zo lang ik haar heb, soms hoor ik het bijna nooit en dan weer wel. Maar in die 7 jaar heeft ze nooit kreupel gelopen (afkloppen!), tenzij ze zich verwond had...

Zou me er geen zorgen om maken. Het heeft overigens niets met losrijden te maken want ik stap minimaal 10 min los...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:56

Lijken mij luchtbelletjes in de gewrichten. Gewoon lekker lang in en uit stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:58

Een tikje in een gewricht hoeft inderdaad niet ernstig te zijn. Mensen hebben ook wel eens een knak-enkel, knak-knie of dergelijke en hoeven daar verder geen last van te hebben.

Als je er toch twijfels over hebt gewoon eens je dierenarts bellen en uitleggen en kijken wat die zegt?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:47

Ik ga mee met TeeGee, echt heel veel paarden hebben dit regelmatig. zijn volgens mij al vaker topics over geweest. Heb dit ook aan mijn DA gevraagd, hij zegt hetzelfde als TeeGee. Zou me geen zorgen maken, maar als het je geruststeld bel je alsnog de DA.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:27

Ik meen dat het kraakbeen of de vloeistof die tussen de botten zit is dat niet goed opgewarmd is. Dit is ook waarom je het meestal hoort wanneer ze van stal komen en dus nog koud zijn.
Niets om je druk over te maken, maar mocht je niet overtuigd zijn, ff belletje naar da voor de zekerheid Knipoog

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:32

Mijn merrie had dit ook een lange periode en dat was in de achterbenen rond de kogel. Is gewoon het kraakbeen bij de gewrichten, is niet ernstig.

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:35

Paard waar ik op tijd heeft dit ook! Vooral bij het stappen,in zn achterbenen net boven zijn hoef.
Bij elke pas als die neerzet hoor je zo'n 'tik' echt heel apart!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:52

Lara_Silver schreef:
Mischien kun je eens beenbescherming omdoen (die je vantevoren goed bekeken hebt/gefotografeerd hebt) en daarna ga je vergelijken of je meer krassen ziet.. Zo weet je iig al of hij strijkt en/of aantikt.

edit: ik zie al dat hij dit niet doet.

krassen krijg je bijna altijd, aangezien een beschermer het been tot wel een cm dikker maakt. als een paard strijkt zie je dat na het werken aan de haren, evt zelfs kale plekjes.

mijn paard heeft al jaren een knak in zijn schouder, in stap hoor ik het bijna altijd, ook in de weide, ohz, maakt niet uit. volgens mijn DA en osteopaat hoef ik me er geen zorgen over te maken, hij heeft er geen last van en loopt er geen schade aan op. het klinkt alsof je met je vingers knakt inderdaad, en het is niet bij elke pas. soms is het weleens een tijdje weg, en soms is het wat heftiger, dwz dat ie het af en toe wel bij elke pas heeft. mijn paard is bijna 10 en ik heb hem van jongs af aan, 2 uur was hij toen ik hem voor 't eerst zag. hij heeft het al zolang als ik me kan herinneren.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:27

Het kan te maken hebben met de gewrichtsvloeistof. Maar als je paard verder niet stijf loopt of iets dergelijks zou ik me niet druk maken Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:09

Dank jullie voor alle reacties. Fysiotherapeut was op de stal voor 2 andere paarden, heeft hem ook even nagekeken: NIETS. Heeft hem voor de zekerheid ook even overal "geknakt" (hee, zei ik, ik dacvht dat hij juist al knakte...hahhaha), maat ik schijn me te veel zorgen te maken om niks. Nou ja, beter zo... Hij zei ook: dat heb je wel vaker, langer f korter, als het langer dan zeg maar twee weken duurt, tsja, dan kan er IETS ZIJN... Nou, opgelucht, dus, daar vertrouw ik dan maar op. is trouwens inderdaad niets meer te horen, dus het lijkt op een storm in een glas water. Sorry, maar ik maakte me toch even zorgen.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:09

Ik heb ook een tikkend paard!

Vooral als ik naast haar loop hoor ik het. Zowel voor als na het rijden.

Het heeft niets met het aantikken van de benen onderling te maken. Volgens mij is het niet ernstig want ik merk nooit iets aan haar en zij is vorig jaar medisch gekeurd en toen was er niets aan de hand bij het doen van de buigproeven (voor zover je dat daarmee checken kunt natuurlijk).

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:00

Bij mensen is het zo (heb ik ook met me knie) dat bij het buigen dat het gewricht iets verplaats (kan me niet precies herinneren wat) en dat maakt dan een klikkend geluidje, maar er is niks erg aan

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:43

Cortes_ schreef:
Bij mensen is het zo (heb ik ook met me knie) dat bij het buigen dat het gewricht iets verplaats (kan me niet precies herinneren wat) en dat maakt dan een klikkend geluidje, maar er is niks erg aan

Ik heb dat bij mijn tenen, als ik stap op blote voeten of sokken, knakken ze ook altijd.
Moest toen eens mijn gips laten afhalen van mijn enkel, en had het aan de dokter gevraagd en zei gewoon dat het lucht is dat zich verplaatst, dus zeker niets aan de hand!
Groetjes
Plotie