Gevoelig op houtsnippers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Gevoelig op houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:57

Hallo, ik heb de zoekfunctie gebruikt om te kijken of iemand anders met het zelfde probleem zit maar heb niks kunnen vinden. Dus daarom open ik toch maar even een topic Lachen .

Het paard wat ik op het moment rijd ken ik nog niet zo heel lang. Toen hij kwam stond hij rondom op ijzers, en die zijn er na een week of 2 af gegaan en hij is toen bekapt maar expres niet te kort omdat er net een nieuwe bakbodem (grove houtsnippers) gestort was. Hierna even rustig aan gedaan, en toen heeft hij 2/3 weken super gelopen! Maar nu, sinds afgelopen dinsdag loopt hij slecht. Dinsdag merkte ik iets onregelmatigheid als ik rechtsom een volte reed. Voor mijn gevoel komt dat onregelmatige uit een voorbeen. Mijn instructrice zei toen dat ik hem door moest rijden en daarna werd het wel iets beter, maar niet zo goed als dat ik van hem gewend ben.
Afgelopen vrijdag weer gereden en toen was hij ook linksom niet regelmatig, niet zo erg als rechtsom maar toch net niet helemaal lekker. Zaterdag heb ik hem aan de longe gehad omdat ik dacht dat het misschien zou kunnen komen van het nieuwe zadel, dat er sinds dinsdag op ligt. Maar hij liep net zo onregelmatig als met zadel.
Alleen buiten, op het zand, loopt hij super. Gewoon lekker ruim, zoals ik van hem gewend ben. Lachen
Nu ben ik natuurlijk al blij dat het dus in elk geval niet aan mijn paard ligt maar aan de bodem..
Alleen wat kan ik doen aan die gevoeligheid? Mijn instructrice wil het liefst dat ik hem gewoon doorrijdt: het wordt vanzelf wel minder. En buiten een klein onregelmatigheidje merk ik ook niets aan hem met rijden. Hij is gewoon lekker voorwaarts en luistert prima, loopt lekker nageeflijk.
Het is alleen puur dat ik het zelf onprettig vind dat hij niet helemaal regelmatig loopt..

Iemand hier ervaring mee? Iemand een idee waarom hij nu pas onregelmatig wordt terwijl de bodem er al een tijd ligt? Iemand suggesties over wat ik nu het beste kan doen?

hallow

Re: Gevoelig op houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:46

kijk eens:

Volgens sommige hoefsmeden zijn krullen niet goed voor de hoeven. Bacteriën die in houtsoorten zitten, zouden ontstekingen kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn de vezels slechte geleiders van warmte. De uitwaseming via de zolen wordt moeilijker, zodat rotstraal kan ontstaan. Loslatende hoefwanden komen regelmatig voor bij paarden die op krullen staan. Fijne houtdeeltjes die in de randen van de hoeven kruipen, zijn hier de oorzaak van. Een andere reden kan gezocht worden in het feit dat houtvezels vocht onttrekken aan de hoef. Deze droogt uit en de hoefwand laat los. Het veelvuldig natmaken van de paardenvoeten kan dit euvel verhelpen. Hierbij is het belangrijk dat de zool ook bevochtigd wordt. Vervolgens kan de hoef ingevet worden met manenvet of vet met laurierextract.

misschien dat het een van deze dingen is?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:51

Bedankt voor de informatie, maar dit gat zo te zien over paarden die als stalbodembedekking houtkrullen hebben. Maar die van mij heeft gewoon stro, alleen de bakbodem is houtstukken..
Gaat het dan ook op? Want dat ene uurtje per dag rijden op hout kan toch niet zo erg zijn als constant op hout in de stal?

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:57

tja, dat ene uurtje mag niet veel uitmaken volgens mij.. ik zal even verder kijken
Ik weet niet of je de hoeven ook uitkrabt na het rijden? (misschien dat, dat het veroorzaakt? )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:00

Kan zijn dat je paard gevoelige zolen heeft en dit probleem kan inderdaad naar voren komen op een "onregelmatige" bodem. Vaak zijn ze dan met ijzers onder weer niet gevoelig. Zool komt dan meer van de grond. Kijk eens op Hoofcare.nl... Staat veel nuttige informatie op...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:03

Maar kan die gevoeligheid zo ineens opkomen dan? Want de bodem ligt er al een week of 2/3 en hij loopt pas een paar dagen onregelmatig..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:08

Kunnen kneuzingen zijn die dan pas pijnlijk worden. Heb zelf maar eens een blaar, deze gaat vaak na en poosje pijn doen... Kan natuurlijk ook heel wat anders zijn, maar kan dat natuurlijk niet beoordelen vanachter m'n schermpie Knipoog

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:10

Maar de enige oplossing daarvoor is dan ijzers. Of kan het ook minder gevoelig worden?
Ik zou namelijk echt balen als hij weer terug op ijzers zou moeten Scheve mond

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:10

kan het niet zijn dat er een stukje hout in de straal terecht gekomen is ofzo? (ik probeer ook maar wat Tong uitsteken )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:14

Heb je misschien zo'n visiteertang/hoefknijper? je kunt ook een waterpomptang gebruiken. Deze op de zool en de buitenkant van de hoef plaatsen (als het ware om de hoef heen, weet niet hoe ik het moet uitleggen)en dan licht aanknijpen. geen reactie, dan op andere plaatsen van de zool proberen. Een paard wat gevoelig is zal reageren door de hoef weg te trekken. Wel ff een hulpje voor het vasthouden erbij, want paard kan door pijn ook gaan steigeren... Is hij daarop gevoelig dan kan het tijdelijk zijn hoor. Een paard moet er vaak even aan wennen dat hij zonder loopt. En de zoll kan wel degelijk weer sterker worden. ik zou tot die tijd deze bak vermijden en dan op zachte bodem gaan rijden en eventueel om de hoefwerking goed in werking te zetten lekker op straat gaan wandelen met hem...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:17

Oke, bedankt voor de tips Lachen