Is dit de juiste voeding voor mijn haflinger?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Is dit de juiste voeding voor mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:49

Hallo allemaal, ik heb een haflingerruin die in Mei 2 jaar word.
Ik vertel even wat hij allemaal als voer krijgt, want ik zit te twijfelen of dat wel goed is. Voordat die bij mij kwam stond ie 24/7 op wei en kreeg alleen brood. Bij mij staat die 's nachts op stal en overdags buiten.
Ik gaf hem in het begin een halve kilo brokken 's morgens en 's avonds.. ik merkte dat die wat aangekomen was, dus ik ging minderen in brokken. Gaf hem vanaf toen nog maar 1 hand brokken. En daarbij soms wat wortels/appels/stukjes voederbieten en 's morgens en 's avonds krijgt die nog hooi.
Nou heb ik gister een zak muesli zonder haver van havens gekocht.
Nou krijgt die daar een hand van bij, bij de brokken. Eigenlijk was het niet de bedoeling dat die meer kreeg, maar ik wil eigenlijk ook niet de brokken afschaffen. Ohja, hij krijgt er ook altijd 1 sneetje brood bij (oud brood dat keihard is).
Ik zet zijn voermenu even duidelijk neer:
's Morgens: 1 hand brokken, 1 hand muesli, 1 sneetje brood, 1 grote hooinet hooi.
En 's avonds krijgt die dus hetzelfde. Soms dus nog een appel, wortel erbij of stukjes voederbiet. Als ik begin te merken dat die weer aankomt van die muesli wil ik wel iets afschaffen, denk dan de brokken. Maar zoals jullie dit zo lezen, is dit dan een goed voermenu?
Zijn schofthoogte zit trouwens tussen de 1.50/1.55m in, misschien moeten jullie dat ook weten.

Melia

Re: Is dit de juiste voeding voor mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:11

Veel hooi en weinig tot geen brok/muesli e.d. Hooguit een handje brok of muesli en voor de rest alleen maar hooi. In principe kan het ook zonder krachtvoer want hij hoeft nog niets te doen. Appels e.d. is in principe ook niet nodig, natuurlijk geeft het niet, maar als je 'm echt te dik vind dan zou ik dat dus niet meer doen. En veel buiten weidegang/paddock is ook belangrijk, buiten bewegen ze ook dus dat scheelt ook weer.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:16

ik heb zelf een fjord die in april 2 jaar wordt.

deze staat overdag in de wei en 's avonds op stal.

ze krijgt :
*'smorgens halve kilo jaarlingbrok en voor heel de dag hooi op het land
*'s avonds halve kilo jaarlingbrok met een scheutje lijnzaadolie
en weer voor de nacht kuil ook krijgt ze dan een appeltje of een worteltje.

ze doet het hier goed op ze is namenlijk weer erg in de hoogte aan het groeien ze met nu 1,42

ik zou als ik jouw was als je hem te vet vind geen appels en brood etc geven maar gewoon op handjes brok of muslie laten en voldoende ruwvoer.

kijk goed naar zijn bouw soms ogen ze vet omdat ze dan in de breedte gaan dat is bij mijn merrie ook maar 3 weken daarna schiet ze weer omhoog en lijkt ze weer smaller.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:47

Ik zou zelf eerder kiezen voor een brok die bedoeld is voor jonge paarden, zoals bijvoorbeeld Pavo in het menu heeft. Daar zit precies in wat ze nodig hebben voor de botontwikkeling e.d. Het andere krachtvoer is vaak toch allemaal bedoeld voor oudere paarden en paarden die werk moeten leveren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:01

voor een jong paard zou ik kiezen voor onbeperkt ruwvoer en heel veel buiten staan met andere paarden ,
en als ik zo lees dat het een hele flinke haf is zou je er voor kunnen kiezen zoiets als pavo podo supplement bij te geven om er zeker van te zijn dat hij alles vitaminen, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt

zou er niet zo snel kiloos brok oid instoppen
zeker bij sobere paarden leid dat erg snel tot te zwaar worden , en jong paarden wil je echt niet vet hebben
met een supplement geef je hem wel alle vit/min etc zonder dat hij er vet van word

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:04

Ik vind eerlijk gezegd dat hij wat weinig ruwvoer krijgt. Of loopt hij overdag op de wei? Dan heb ik niks gezegd.