Vragen over voederbieten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Vragen over voederbieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:04

Over het verschil tussen voeder-en suikerbieten ben ik al op de hoogte. Omdat ik via via een zak voederbieten heb besteld, zou ik graag enkele prangende vragen stellen.

1. Ik heb opgevangen dat voederbieten niet het hele jaar door beschikbaar zijn. In welke maanden zijn er dan voederbieten?
2. Waar en hoe bewaar je ze het best en blijven ze lang goed?
3. Ik heb op Bokt al gelezen dat je er zo'n 4 à 5 per dag mag voeren, maar moet je ze in stukken snijden of mag je ze in hun geheel geven?

Moelie

Re: Vragen over voederbieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:33

Hey, mijn paard staat gestalt op een zorgboerderij. Daar hebben ze ook altijd voerderbieten voor de schapen enz, en ik voer me paard dat ook als ze in de schuur liggen. Bij hun groeien ze op het land, en ze malen ze in stukjes in zo'n malingsmachine.
Je zou het eventueel wel heel kunnen geven denk ik, dan hebben ze ook wat te doen. Maar ik geef de mijne het gewoon in stukjes.
Ik weet ook niet precies hoeveel je ze ervan mag geven, 4 a 5 hele per dag lijkt mij eigenlijk wel veel. Ik zou eens aan hun navragen in welke tijd ze van het jaar groeien, dan laat ik het je nog weten.
Hun halen ze van het land af, spuiten ze schoon en bewaren ze dan in een kruiwagen. Ze hoeven niet gekoelt te worden bewaard voglensmij.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:39

Wij voeren ook altijd voerbieten. Ze zijn meestal zo rond Okt/nov, als ook de suikerbieten worden gerooid te verkrijgen.

We hebben ze buiten opgeslagen in het zand met stro bovenop tegen de vorst en een zeil erover. (blijven ze fijn vers)
Eens in de twee weken haal ik er een hoop onderuit en maak ik ze schoon.
Ik voer meestal ong. 2/3 kg aan voerbieten per dag, dat is 1 redelijke voerbiet. En ze vinden het heerlijk Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:35

Suzy schreef:
Wij voeren ook altijd voerbieten. Ze zijn meestal zo rond Okt/nov, als ook de suikerbieten worden gerooid te verkrijgen.

We hebben ze buiten opgeslagen in het zand met stro bovenop tegen de vorst en een zeil erover. (blijven ze fijn vers)
Eens in de twee weken haal ik er een hoop onderuit en maak ik ze schoon.
Ik voer meestal ong. 2/3 kg aan voerbieten per dag, dat is 1 redelijke voerbiet. En ze vinden het heerlijk Haha!

Hier hetzelfde opgeslagen en ook maximaal 1 grote of 2 kleintjes per dag. Ik voerde ze gewoon heel, dan hadden ze wat te doen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:39

De zak voederbieten is net aangekomen. Haha! Die dingen zijn wel heel erg vuil.. ik borstel ze wat af met een paardenborstel, maar ik denk dat ze na een dag borstelen nog steeds niet schoon zijn Boos! Kan het kwaad als je ze niet schoon krijgt?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:53

Schoonmaken met wat water en een harde borstel? Het ergste zand eraf, ze zullen altijd bruin blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:56

4 of 5??? lijkt mij erg veel?

indi lust ze helemaal niet, dus ik hoef het niet te proberen...

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:57

ik geef er ook maar eentje hoor.. en niet eens elke dag. er wordt regelmatig wat gestolen op de manege, vandaar dat ik geen voorraad inslaag

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:39

Musetta schreef:
De zak voederbieten is net aangekomen. Haha! Die dingen zijn wel heel erg vuil.. ik borstel ze wat af met een paardenborstel, maar ik denk dat ze na een dag borstelen nog steeds niet schoon zijn Boos! Kan het kwaad als je ze niet schoon krijgt?

Ik doe ze eerst het zand etc. eraf krabben met een mesje en daarna wassen met een harde borstel en water. Geen spoortje zand meer te bekennen.
Er blijft toch vaak stiekem veel zand achter als je ze niet goed schoonmaakt.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:29

Inderdaad, met een mesje het grootste gedeelte aarde wegkrabben en wij kapte ook altijd `de kop` eraf Knipoog 4 of 5 lijkt me ook wat veel, zeker omdat je paardje het dan niet gewoon is ze te krijgen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:32

Waar haal je ze? En welke voedingswaarde heeft zo'n biet, worden ze er feller van of niet??

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:02

je kunt ze kwa voedingswaarde vergelijken met wortelen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:31

Ze mogen er dus ook niet te veel van hebben??

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:34

Op www.kapaza.be kun je misschien voederbietenhandelaars vinden in je buurt, Do. Ik bestel ze gewoon via de manege, de mensen die hooi en stro leveren, hebben ook voederbieten. Ik heb wel een zak gekregen waar een paar halfrotte bieten inzitten. Boos! Enfin, pas er dus voor op, mensen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:39

bij ons op de manege kregen ze er 1 per dag en gewoon in z'n geheel maar goed afgeborstels met harde borstels en emmers water!

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:49

wij gaven er 1 grote of twee kleintjes per dag, in zijn geheel dan zijn ze even bezig, is vooral voor het lekkere er zit niet zoveel in.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:10

hey, zou ik mogen vragen waar je je voederbieten nog vandaan hebt gehaald? Ik ben al een hele tijd op zoek maar kan hier in de omgeving (apeldoorn) helemaal niets vinden en wil ze heel erg graag hebben!!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:14

Ik kan er maar geen vinden, enig idee of ik er op de markt aan kan raken? of via Aveve

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:18

Bij ons krijgen ze een middelmatige/ kleine in zijn geheel of maar een halve van die hele grote.
Leuke bezigheid.
Je kan er meerdere per dag geven omdat er eigelijk meer vocht inzit dan iets anders.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:28

amoebje schreef:
hey, zou ik mogen vragen waar je je voederbieten nog vandaan hebt gehaald? Ik ben al een hele tijd op zoek maar kan hier in de omgeving (apeldoorn) helemaal niets vinden en wil ze heel erg graag hebben!!!

Tijd van de voederbieten is geweest. Die is rond september/oktober, zo'n beetje gelijk met de oogst van de suikerbieten. In deze tijd van het jaar zul je dus geen voederbieten meer vinden of van hele slechte kwaliteit. De boer waar ik ze haalde heeft ze ook niet meer, opgevoerd aan zijn koeien. Dus na de zomer weer nieuwe kansen!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:03

mijn paard krijgt 2 X 7kg voederbieten per dag en 2 X 1 kg wortelen
hij vindt de wortelen wel lekkerder Vork