Paard 2 keer in 3 weken kreupel links voor

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Paard 2 keer in 3 weken kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:35

Hoi hoi,

Gisteren wilde ik na een ochtendje werken en daarna nog les geven, lekker zelf even gaan rijden, toen 10 minuten daarvoor de staleigenaresse naar mij toe kwam en zei "Volgens mij is tarah niet helemaal goed." Ik dacht nou dat zal wel meevallen, want ik had donderdag gesprongen over 40 cm inuitjes... En vrijdag was ze wat stijvig, dus ik had haar lekker gelongeerd laag rond, en toen ging het vrij snel over en daarna liep ze weer kiplekker... Helaas bleek het anders te zijn..

Gisteren dacht ik toch maar even kijken, ik haar op het harde aan de longe gegooid, en in stap liep ze 5 meter goed, 5 meter slecht en ga zo maar door.. Ik voelen aan haar been, niet dik maar wel op de kogel aan de binnenkant van het linkervoorbeen helemaal warm, ook verder omhoog flink warm.. Ze reageerde door flink in elkaar te krimpen als ik er iets in kneep... Ik heb gekoeld, expres beide voorbenen, en toen was het temperatuurverschil nog duidelijker te voelen.. Lekker weer op stal gezet en aan t einde van de dag nogmaals gekoeld...

Vanochtend weer wezen kijken, ze liep naar mijn idee slechter weg, en bleef kort in de bewegingen en dan ook nog 5 meter kort, 5 meter echt niet goed enzovoort.. Het been is niet echt warm meer, maar wel iets dikkig aan de binnenkant net onder de knie... heb het weer gekoeld, en ga zo nog even voeren en weer koelen...

Wat mij de afgelopen 2 jaar is opgevallen aan mijn paard is dat ze steeds met haar linkervoorbeen onder de massa uit naar voren staat, ze ontlast hem dus... Ik dacht dat dit een aanwensel was, maar nu zie ik er toch meer in...

Ik twijfel of een ontsteking, of toch wel echt een peesblessure... 3 weken terug is de dierenarts ook geweest, ze was aan t zelfde been kreupel we hebben gezocht naar een hoefzweer maar niets gevonden, al knapte ze snel weer op...

Als t morgen nog niet verbeterd gaan we naar de dierenarts, heeft iemand enig idee wat t zou kunnen zijn??

Aukelizzy

Re: Paard 2 keer in 3 weken kreupel links voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:03

Wil je niet verontrusten maar mijn paard had een lichte zwelling op dezelfde plek en bleek een pees blessure te hebben.
Hij liep ook maar een paar dagen niet helemaal rad, daarna weer prima!
Heb toch een echo laten maken waaruit bleek dat hij een gat in zijn check ligament had.
Wij zijn al vanaf september aan het revalideren, dus doe voorzichtig.
Succes met je paard.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:13

Helaas zijn we er al achter wat mijn merrie heeft, ze heeft botontkalking precies op de aanhechting van de diepe buiger waardoor deze en niet goed meer aan kan hechten, en geïrriteerd is.. Vrijdag gaan we voor een second opinion naar Lindehoeve in Lienden, maar dat is eigenlijk alleen voor verzekring.. Waarschijnlijk loopt helaas het leven van mijn grote vierbenige vriendinnetje zeer binnenkort ten einde....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:17

Wat vreselijk voor je!
Ik weet hoe je je nu voelt.
Ik heb vorige week mijn merrie moeten laten inslapen na een stom ongeluk op de wei.
Bij een vreugde bok brak ze haar been.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, en probeer te genieten van jullie laatste periode samen.
Hoe moeilijk dat ook is.
Groetjes Kim

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:40

het been was gisteren avond dikkig Gaaaap Nu hebben we dus besloten in overleg met dierenartsen in Lindehoeve, dat we vanmiddag erheen gaan, want er kan geen echo gemaakt worden met een te dik been... En nu zou het nog moeten kunnen..

Ik hoop nog steeds dat het goed komt, maar mijn hoop wordt erg klein aangezien het been nu ook nog is dik is geworden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:31

Ik zal voor je duimen.
Wie weet valt het mee, ik hoop het maar.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:24

Helaas, gisteren is besloten echt een einde aan tarah der leven te maken, we hebben ook nog een ander probleem gevonden wat ervoor zorgt dat ze zelfs niet pijn vrij het weiland in kan...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:47

Jeetje wat erg voor je.
Heel veel sterkte.Je hebt een goede beslissing genomen.
De meest eerlijke voor je paard, hoe moeilijk ook.
Groetjes Kim.