Dik achterbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astridhorse

Dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:58

Hoi, ik wil hier graag nog wat meningen over horen..
Ik weet dat vanaf het scherm het niet echt te beoordelen is, en ik ga zeker ook de DA erbij halen als dat nodig is!

Donderdag avond ben ik voor het eerst met mn paard gaan oefenspringen.
Hij was aardig gestressd, het eerste parcours heeft hij overal wel 1 x voor stilgestaan en ook is hij een keer flink door de hindernis gegaan. Tweede parcours was foutloos, hij had ook nergens last van, alleen zweette hij flink en heb ik hem goed uitgestapt.

Zaterdagochtend was zijn achterbeen heel dik. Ik heb 20 minuten met hem aan de hand gestapt, toen was het al dunner. Nog even afgespoten en het was (bijna) weg. Hij liep dus NIET kreupel en het deed GEEN zeer, hij zette hem goed neer en ook kon hij er veel gewicht opzetten.
Ik heb aan een paar mensen gevraagd of het nog wel verstandig was om te gaan buitenrijden, zij hebben ook gekeken en zeiden dat het juist goed was. Na het buitenrijden was het helemaal niet meer dik.

Vanochtend was het weer dik, niet zo dik als zaterdagochtend maar er zat toch wel aardig wat vocht in.
Ik heb het weer afgespoten (om 9 uur en nog een keer om half 1) en met hem gestapt en daarna is hij de wei in gegaan.

Hij heeft verder nooit dikke benen, hij heeft altijd hele mooie droge benen!
Hij staat 's nachts heel wat uren op stal, ik denk ook wel dat het daardoor komt. Maar gaat dit weer over ?

Ik ga het dus sowieso in de gaten houden, maar 's ochtends zit ik op school.
Kan dit nu verder nog kwaad? Is beweging goed voor hem of juist niet?
Ik had ook wat gelezen over krachtvoer en beweging, hij krijgt idd flink wat, maar dat heeft hij ook nodig en hij krijgt ook veel beweging.

Astrid Lachen

Lien2

Re: Dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:38

Ik zou het gewoon een paar dagen aankijken. Als het paard goed loopt, gewoon rijden en een aantal keren afspuiten. Wel even goed controleren of er geen wondjes op het betreffende been zitten. Waarschijnlijk heeft je paard over enkele dagen nergens meer last van!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:45

Als je denkt dat het dikke been komt door het oefenspringen van donderdag dan zou ik er idd een dierenarts bij halen. (edit: denk alleen dat je met wat rust/koelen e.d. al een heel eind komt)
Zwelling aan 1 enkel been vind ik altijd wel verdacht, het kan gaan om een ontsteking (door overbelasting) of kneusing.
Het wordt dan niet veroorzaakt door het op stal staan - maar door het stilstaan wordt het extra vocht door zwelling na "trauma" slecht afgevoerd. Misschien als je paard 24 uur per dag buiten stond had je het niet opgemerkt, dat zou kunnen.

Bij tijfel zou ik zelf kiezen voor onbelast stappen over een vlakke (harde) ondergrond en koelen (afspuiten/ koelbandage oid). Aan de hand van de fasen van weefselherstel zou je kunnen denken dat je na 4 tot 10 dagen de belasting weer wat kan opbouwen.
Beweging is goed omdat het de zwelling doet verminderen, maar te veel/ te lang/ te zwaar kan zorgen voor overbelasting waardoor het weefsel niet de kans krijgt om goed te herstellen.

Is het na 2 weken nog niet goed dan zou ik zelf de DA bellen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:47

Lise81 schreef:
Als je denkt dat het dikke been komt door het oefenspringen van donderdag dan zou ik er idd een dierenarts bij halen.
Zwelling aan 1 enkel been vind ik altijd wel verdacht, het kan gaan om een ontsteking (door overbelasting) of kneusing.
Het wordt dan niet veroorzaakt door het op stal staan - maar door het stilstaan wordt het extra vocht door zwelling na "trauma" slecht afgevoerd. Misschien als je paard 24 uur per dag buiten stond had je het niet opgemerkt, dat zou kunnen.

Bij tijfel zou ik zelf kiezen voor onbelast stappen over een vlakke (harde) ondergrond en koelen (afspuiten/ koelbandage oid). Aan de hand van de fasen van weefselherstel zou je kunnen denken dat je na 4 tot 10 dagen de belasting weer wat kan opbouwen.
Beweging is goed omdat het de zwelling doet verminderen, maar te veel/ te lang/ te zwaar kan zorgen voor overbelasting waardoor het weefsel niet de kans krijgt om goed te herstellen.

had het niet beter kunnen verwoorden..
zou ook even controleren op wondjes, ivm bloedvergiftiging of ontstekingen

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:05

Oke, we hebben al gecontroleerd op wondjes maar die zaten er niet.
Ik denk ook dat ik van de week nog maar even naar de DA bel om zijn mening te vragen en evt. te komen. Lachen
(er staat namelijk zondag een tripalon gepland.. en wil hem niet overbelasten)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:51

Ik ben een beetje aan het snuffelen op internet naar dikke benen, en ik lees veel over toch voorzichtig zijn.. Nu is mijn paard zaterdag middag met het buitenrijden toch flink hard gegaan, ook ruim 2 uur weggeweest (wel zo dat hij totaal niet moe was), maar hij heeft geen moment kreupel gelopen, daarvoor, tijdens en daarna.
Dat was dus niet zo lang na donderdagavond..
Kan het dan nog een peesblessuure zijn/worden?
Ik weet niet hoe het nu met zijn been is, dat zie ik vanavond weer..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:49

Ja ik had zeker niet met zo'n dik been gaan buitenrijden ja het kan wel een staprondje van een half uutje ofzo.
2 uur en flink crossen lijkt me dan niet echt handig.
Dik betekend altijd dat er iets niet helemaal goed zit anders was het wel dun
Ik zou nu een paar dagen aankijken veel stappen en koelen en niet rijden.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 09:08

Het been is hierna ook niet echt meer dik geweest een klein beetje vocht misschien, ik had het normaal gesproken niet opgemerkt denk ik..
Tsja ik kan het rijden nu niet meer terugdraaien natuurlijk, maarja.. hij is verder wel 100 % gezond en hij staat gewoon in de wei en daar zal hij vast niet de hele dag rustig aan doen.
Ik zelf ben gewoon iets te ongerust denk ik want anderen zeggen dat ik me niet zo aan moet stellen, maar straks heb ik wel een paard met een peesblessure Verdrietig
De DA komt morgen of vrijdag nog wel.. ik ben benieuwd, maarja de rest hier zegt dat het niks is..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:12

Van een piepklein wondje wat je (haast) niet ziet kan je paard een flink dik been krijgen.
Ik doel dan op einschuss(bloedvergiftiging) Maar daar zijn paarden vaak flink ziek bij en dat is die van jou dus niet. Mijn paard heeft 2x einschuss gehad en sindsdien is dat been altijd wat dikker. Bij beweging trekt het wel weg.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 09:13

Nee hij is idd helemaal fit, hij eet goed en is helemaal zichzelf.. dus ik denk idd niet dat het dat is, gelukkig .