Stijf achterbeen (met filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Stijf achterbeen (met filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:58

Vandaag viel het me opeens op dat mijn 24 jarige ruin stijf loopt met 1 achterbeen (links). In stap zie je het niet, in draf blijft hij wat achter in de beweging en in galop zie je duidelijk dat hij het been wat stijver houdt in -denk ik- de sprong. Het is zowel linksom als rechtsom goed zichtbaar.
Hij is natuurlijk al een dagje ouder, maar hij wordt nog zo'n 3x per week recreatief gereden en staat dagelijks overdag in de wei.
Met rijden voelt hij niet anders dan anders en hij loopt net zo aktief als normaal.

Ik heb een paar filmpjes geschoten in een poging om het probleem vast te leggen. De kwaliteit is niet super, maar misschien willen jullie even de moeite nemen om ze te bekijken.
Wat ik me voornamelijk afvraag is of dit een rijtechnisch probleem is, of toch lichamelijk. De veearts komt zowiezo eind volgende week om te enten, dus ik ga er zeker even naar laten kijken.

Rechtsom - draf
http://img532.imageshack.us/img532/49/mvi3364al8.flv

Rechtsom - galop
http://img532.imageshack.us/img532/6748/mvi3363ee5.flv

Linksom - draf
http://img532.imageshack.us/img532/7663/mvi3361wv0.flv

Linksom - galop

Yorghos

Re: Stijf achterbeen (met filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:02

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:44

heb in eerste instantie meer het idee dat het uit de heup komt..misschien spier verrekt..
geef je je oudje ook wat tegen ouderdoms pijntjes?
glucosamine o.i.d

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 05:48

Tot nog toe niet. Ik heb het intussen wel besteld.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:01

Het lijkt mij idd ook van hoger af te komen, Glucosamine kan idd misschien wat verlichting geven.
Komende tijd zou ik met rijden wat rustiger aan doen, maar neem aan dat je geen topsport meer met hem bedrijft?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:59

Nee, hoor. Gewoon licht recreatief of een rustig buitenritje.
Hoefsmid en veearts komen volgende week, dus ik laat beiden even meekijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:06

Ik zou me er niet al te ongerust over maken. Hij is 24 en dan mag hij, zeker met dit natte weer, best een beetje stijf zijn. Hij ziet er nog geweldig uit voor zo'n toch wel oude heer. Natuurlijk kan je hem een beetje helpen met b.v duivelsklauw, wat heel goed helpt tegen stamme spieren.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:10

Ik heb zelf ook sterk de indruk dat het met zijn leeftijd te maken heeft. Hij geeft geen pijn aan en loopt verder goed, dus ik maak me er idd niet heel druk om.
De veearts komt volgende week toch enten, dus ik laat hem voor de zekerheid wel eventjes meekijken.

Verder ben ik al lang blij dat hij op zijn leeftijd nog zo fit en gezond is!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:11

Als de dierenarts er toch is zou ik er wel even naar laten kijken, just to be sure.

Mijn haf liep precies hetzelfde en bleek achteraf kissing spines te hebben. Niet om je bang te maken maar het kan misschien zijn dat er een spier niet lekker zit.
Het lijkt stijfheid, misschien goed opwarmen en rek en strek oefeningen doen?
(hij ziet er wel super uit op zijn leeftijd *LOL*

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:10

Dank je wel, Succubi Lachen

Mocht het iets ernstigs zijn, dan gaat hij gewoon met pensioen. Als het rijden stopt, is dat voor mij zeker niet het einde van de wereld.
Ik zal eens kijken of ik in het weekend nog eens een filmpje kan maken om te kijken of er verbetering in zit.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:06

Yorghos schreef:
Vandaag viel het me opeens op dat mijn 24 jarige ruin stijf loopt met 1 achterbeen (links). In stap zie je het niet, in draf blijft hij wat achter in de beweging en in galop zie je duidelijk dat hij het been wat stijver houdt in -denk ik- de sprong. Het is zowel linksom als rechtsom goed zichtbaar.
Hij is natuurlijk al een dagje ouder, maar hij wordt nog zo'n 3x per week recreatief gereden en staat dagelijks overdag in de wei.
Met rijden voelt hij niet anders dan anders en hij loopt net zo aktief als normaal.

Ik heb een paar filmpjes geschoten in een poging om het probleem vast te leggen. De kwaliteit is niet super, maar misschien willen jullie even de moeite nemen om ze te bekijken.
Wat ik me voornamelijk afvraag is of dit een rijtechnisch probleem is, of toch lichamelijk. De veearts komt zowiezo eind volgende week om te enten, dus ik ga er zeker even naar laten kijken.

Rechtsom - draf
http://img532.imageshack.us/img532/49/mvi3364al8.flv

Het kan stijvigheid uit de rug naar het been zijn. Maar een zenuwbeknelling zou ook kunnen heb ik ook met mijn paard gehad. Verder zou het denk ik heel verstandig zijn om die arts er even naar te laten kijken. succes

Rechtsom - galop

Linksom - draf
http://img532.imageshack.us/img532/7663/mvi3361wv0.flv

Linksom - galop

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:27

Hoi,
Weet je zeker dat het van achter komt omdat je paard met zijn hoofd knikt tijdens het lopen dat geeft kreupelheid aan 1 van de voorbenen aan.
Zie stukje over kreupelheid:
Kreupelheid uitgaande van een voorbeen is voor een leek het gemakkelijkst te bemerken door op het hoofd van het paard te letten. Normaal ‘knikt’ het paard gelijkmatig bij afzonderlijke belasting van linker en rechter voorbeen, zo niet dan ‘valt’ het paard op het niet of in ieder geval minst kreupele been en knikt op dat moment dieper door met de hoofdbeweging. Dus het been dat naar voren is gebracht en belast wordt op het moment van de diepere knik is het goede been. Bij een kreupelheid aan het achterbeen laat men het dier in een rechte lijn van zich af lopen en let men op de hoogte van het kruis. Beide bekkenhelften dienen om en om even hoog op te komen en even diep te dalen. In het algemeen zal de kreupelheid uitgaan van dat been waarvan het bekken lager gedragen wordt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:35

Ik heb je andere topic ook gelezen.
Gelukkig heb je de dierenarts erbij gehaald.
Ik wens je heel veel sterkte. Ik weet hoe je je voelt Boos!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:34

Schangah schreef:
Hoi,
Weet je zeker dat het van achter komt omdat je paard met zijn hoofd knikt tijdens het lopen dat geeft kreupelheid aan 1 van de voorbenen aan.
Zie stukje over kreupelheid:
Kreupelheid uitgaande van een voorbeen is voor een leek het gemakkelijkst te bemerken door op het hoofd van het paard te letten. Normaal ‘knikt’ het paard gelijkmatig bij afzonderlijke belasting van linker en rechter voorbeen, zo niet dan ‘valt’ het paard op het niet of in ieder geval minst kreupele been en knikt op dat moment dieper door met de hoofdbeweging. Dus het been dat naar voren is gebracht en belast wordt op het moment van de diepere knik is het goede been. Bij een kreupelheid aan het achterbeen laat men het dier in een rechte lijn van zich af lopen en let men op de hoogte van het kruis. Beide bekkenhelften dienen om en om even hoog op te komen en even diep te dalen. In het algemeen zal de kreupelheid uitgaan van dat been waarvan het bekken lager gedragen wordt.

Voor een update + het hele verhaal:
[BEH] Waar trek je de grens? Artrose

Hij loopt voor idd ook niet helemaal zuiver, maar het grootste probleem zit achter.