ziek na ontwormen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

ziek na ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:44

ik heb gisteren mijn paard ontwormt en haar diezelfde dag gelongeert.
's avonds kom ik dus de stal binnen zit ze enorm te kwijlen, haar gehemelte/tandvlees was opgezwollen en je kon haar buik niet meer aanraken en zo ( ze had lichte koliek) Huilen . ( op de bijsluiter staat bij enkele gevallen deze symptomen van hierboven zijn waargenomen maar dat het vanzelf weer overgaat) wij gebruiken equi max en deze heeft ze ook al sinds wij haar hebben ( al meer dan twee jaar Bloos ) en ik vroeg me af wat zouden jullie doen en zijn er meerdere mensen die dit hebben gehad hier op bokt. en moeten we volgende keer een andere ontwormingsmiddel gebruiken

FBN

Re: ziek na ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:45

het is nu trouwens alweer een heel stuk minder....

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:46

Jeetje das wel erg! Ik gebruik ook equimax maar bij mij was het goed..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:46

sowieso de andere keer ander ontwormmiddel gebruiken want je moet ze afwisselen met elkaar.

verder bij twijfel da even bellen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:19

Het is niet bekend of afwisselen beter werkt dan niet afwisselen, want ook wanneer je afwisselt is er een kans op resistentie.

Misschien kan je je paard alleen ontwormen wanneer met een mestonderzoek blijkt dat ze wormen heeft.

Verder ik heb het wel eerder gehoord over een wormenkuur, maar dat was Equest (met moxidectine).
Het kan zijn dat je paard toch een lichte wormeninfectie had, waardoor hij last heeft gekregen van de beestjes, die worden afgevoerd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:36

resistentie komttoch door te weinig te geven?

afwisselen was dacht ik meer omdat je de werkzame stoffen moest afwisselen... is dat dan niet gewoon tegen andere wormen?

ik laat worm-ei-telling doen en dan zegt mijn da wel wat ik haar moet geven als t nodig is, dus ik heb me er ook niet zo in verdiept. ik weet alleen dat indi ook doodziek werd steeds na een wormenkuur. te grote aanslag op haar lever...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:44

ninz schreef:
ik heb gisteren mijn paard ontwormt en haar diezelfde dag gelongeert.
's avonds kom ik dus de stal binnen zit ze enorm te kwijlen, haar gehemelte/tandvlees was opgezwollen en je kon haar buik niet meer aanraken en zo ( ze had lichte koliek) Huilen . ( op de bijsluiter staat bij enkele gevallen deze symptomen van hierboven zijn waargenomen maar dat het vanzelf weer overgaat) wij gebruiken equi max en deze heeft ze ook al sinds wij haar hebben ( al meer dan twee jaar Bloos ) en ik vroeg me af wat zouden jullie doen en zijn er meerdere mensen die dit hebben gehad hier op bokt. en moeten we volgende keer een andere ontwormingsmiddel gebruiken

Iedere keer 'afwisselen' is een opvatting die ze vroeger hadden.
Je moet iig 1 of 2x per jaar tegen lintworm ontwormen.
1x tegen bloedwormlarven, rond december (Equest)
de rest van het jaar gewoon met Ivermectine.

Heb je al wormen in de mest gevonden (tot 48 uur na ontworming)? Als een paard erg veel wormen heeft kan het ook koliek krijgen van het massaal loslaten van de wormen na ontworming.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:11

Mijn shet heeft ook een keer lichte koliek gehad van de equimax en vaak is er dan toch een wormbesmetting.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:17

nee wij ontwormen haar gewoon om de 7 weken en ik heb ook geen wormpje of zo gezien. ze heeft trouwens laatst wel een wormeitelling gehad omdat ze koliek had maar er zat bijna niks in dus ik weet ook niet wat er met haar is. ze zit nu nog wat down in haar stal en ze heeft nog wat buikpijn dus ik denk dat het wel overgaat.
@singasong equimax i ook tegen lintwormen dus wij doen haar gewoon iedere keer daartegen ontwormen

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:21

equimax, dat zijn toch die dure ontwormmiddelen? Ook tegen lintwormen etc. Die hoef je maar twee keer in het jaar te geven. Natuurlijk vrijblijvend allemaal...
Maar ik zou de volgende keer gewoon een normale geven met gewoon ivermectine erin.
En voor de zekerheid de merrie niet trainen na het geven van de spuit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:31

ninz schreef:
nee wij ontwormen haar gewoon om de 7 weken en ik heb ook geen wormpje of zo gezien. ze heeft trouwens laatst wel een wormeitelling gehad omdat ze koliek had maar er zat bijna niks in dus ik weet ook niet wat er met haar is. ze zit nu nog wat down in haar stal en ze heeft nog wat buikpijn dus ik denk dat het wel overgaat.
@singasong equimax i ook tegen lintwormen dus wij doen haar gewoon iedere keer daartegen ontwormen

Wat staat er op de de bijsluiter van de Equimax? Volgens mij werkt deze 8 wk.? Waarom dan om de 7 wk. geven?
De cyclus van de lintworm is een half jaar dus waarom dan iedere 7 wk. ook tegen lintworm ontwormen. 2x Per jaar is voldoende.
Een wormeitelling zegt helemaal niets! Lintworm en ook de bloedworm scheidden niet altijd eitjes uit. Dit is dus een heel onbetrouwbare test. Zeker als je het maar 1x laat testen. Wil je zekerheid hebben bij zo'n test zal je het meerdere keren achter elkaar moeten laten doen met een x aantal weken er tussen anders heeft het geen zin.

De koliek kan natuurlijk ook ergens anders door komen. Heb je zand uitgesloten?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:37

Hallo Ninz,

Mijn pony had precies hetzelfde, koliek na wormkuur. De veearts zei tegen mij ook dat dat niet kon (of er moeten idd veel wormen in het paard zitten dan wordt het paard even ziek van het stofje dat de wormen afgeven als ze eruitgaan), de keer erna dat ik een wormkuur gaf weer precies hetzelfde. Het ziek worden daarvan komt omdat het paard de afvalstoffen niet goed kwijt kan raken, doordat de nieren en/of lever niet goed werken, zoals Indi ook al zei. Ik laat zelf nu ook iedere keer een wormeitelling doen en vanaf afgelopen september tot nu aan toe had hij helemaal geen wormen en was ontwormen dus niet nodig. Moet je nagaan, dit is al een tijdbestek van een half jaar, als ik anders om de 7 weken zou ontwormen had mijn pony al bijna 4!!! wormkuren gekregen die niet nodig waren geweest. Dus naast het feit dat het goedkoper is om wormeitelling te laten doen dan gewoon maar te ontwormen belast je je paardje ook niet iedere keer onnodig. Ook zou je hem even kunnen laten onderzoeken door een goede homeopaat of hij iets nodig heeft voor z'n lever en/of nieren, er is toch iets niet helemaal goed met zijn weerstand als hij er zo heftig op reageert.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:47

Als ik iedere keer een telling moet laten doen á 14,50 ben ik toch een stuk duurder uit. Bij geen besmetting met ik toch die kosten kwijt en bij wel besmetting bovendien nog de kosten van het ontworm middel.

Een goed weide beleid en een oplettend oog samen met een uitgekiend ontwormingsschema is toch een stuk goedkoper volgens mij. Ieder 7 weken ontwormen daar trap ik echt niet in. Hier 3 maal per jaar, schone weides en alles tergelijktijd ontwormen. Hooguit bij veulens neemt de frequentie wat toe.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:17

elke 7 weken ontwormen vind ook te vaak. Ik ontworm mijn paard 3 a 4 keer per jaar en vind dat genoeg.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:58

Het hangt af van de stof in de wormkuur hoeveel tijd er tussen moet zitten. Voor de stof pyrantel is dat 6 weken, evenals voor fenbendazole, voor ivermectine 8 weken en voor moxidectine is dit 12 weken. Je kunt inderdaad een keer een mestonderzoek laten doen en dan een goed ontwormingsschema samenstellen en de wei goed bijhouden.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:06

Hey
Ik heb op school geleerd (doe dierenzorg van richting) dat paarden koliek krijgen als ze een (lichte) overdosis ontworming binnen krijgen. Dus m.a.w als je paard bv 550 weegt, mag je er nog 50 kg naast zitten dat kan geen kwaad maar meer dan 50kg naast het gewicht dat je paard weegt, dus dat je bv een paard dat 550 weegt gaat ontwormen voor 650kg dan kunnen ze koliek krijgen ...
Dus ik weet niet of dit het geval is bij jou maar ik zeg het maar voor moest je niet zeker zijn van haar gewicht ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:29

volgens mij kun je beter overdoseren dan onderdoseren. dat werkt resistentie in de hand. hoeveel teveel echt ziekte veroorzaakt weet ik niet, maar 50 kilo is bijna niks op zo`n groot gewicht...

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:31

mijn merrie heeft een lichte allergie voor ivermectinem dit lijdt idd ook tot koliek. Eerst gebruikte ik wormenspuiten met een andere werkzame stof, nu doen we mestonderzoek en hoeven we tot nu toe niet te ontwormen.
Een keer een spuit met een andere werkzame stof proberen zou ik aanraden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:37

ik doe ook mestonderzoek en spuit alleen chemisch wanneer da dat nodig acht. gaat tot nu toe prima. ik geef wel ook verm-x. is ook een ontwormingsmiddel, maar dan op natuurlijke basis

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:56

Mijn pony heeft een paar maanden geleden hetzelfde gehad; [MD] Allergische reactie op wormkuur?
*edit* Bij hem was de reactie wel veel sneller (binnen 10 minuten) en koliekverschijnselen had hij niet...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:39

singasong schreef:
[naam] schreef:
nee wij ontwormen haar gewoon om de 8 weken en ik heb ook geen wormpje of zo gezien. ze heeft trouwens laatst wel een wormeitelling gehad omdat ze koliek had maar er zat bijna niks in dus ik weet ook niet wat er met haar is. ze zit nu nog wat down in haar stal en ze heeft nog wat buikpijn dus ik denk dat het wel overgaat.

Wat staat er op de de bijsluiter van de Equimax? Volgens mij werkt deze 8 wk.? Waarom dan om de 7 wk. geven?
De cyclus van de lintworm is een half jaar dus waarom dan iedere 7 wk. ook tegen lintworm ontwormen. 2x Per jaar is voldoende.
Een wormeitelling zegt helemaal niets! Lintworm en ook de bloedworm scheidden niet altijd eitjes uit. Dit is dus een heel onbetrouwbare test. Zeker als je het maar 1x laat testen. Wil je zekerheid hebben bij zo'n test zal je het meerdere keren achter elkaar moeten laten doen met een x aantal weken er tussen anders heeft het geen zin.

De koliek kan natuurlijk ook ergens anders door komen. Heb je zand uitgesloten?

ik denk niet dat het door zand kwam had trouwens typefoutje gemaakt wij doen altijd om e 8 weken Clown en die wormeitelling hebben we drie maanden geleden of zo een keer gedaan dus dat geld u niet meer he Sigaar

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:40

marije85 schreef:
elke 7 weken ontwormen vind ook te vaak. Ik ontworm mijn paard 3 a 4 keer per jaar en vind dat genoeg.

zie quote Tong uitsteken