Wat geven na het rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinow

Wat geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:51

Hey,

mijn paardje krijgt altijd iets voor te eten na het rijden.
Niet vlak erna maar na ongeveer een halfuurtje. En het gaat maar om 1/2 korrel en meestal nog 1/2 mais. Die mais blijft zeker.

Maar nu vroeg ik me af. Wat het beste is om te geven.

Een energie rijke korrel. : Zeg maar om de verbruikte energie terug een beetje oppeil te brengen, beter kan ik het niet uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Of eerder een natuurlijke korrel waar eingelijk zo alles in zit van de natuur (ik spreek over nature best van Pavo) : om zeg maar terug alles van suplementen etc op peil te brengen.

Ja ik weet het het is een beetje een warrige uitleg. Maar het gata dus gewoon om. Beter een sportkorrel of beter een natuurlijke mengeling.

Alvast bedankt,
Valentinow.

Sientje

Re: Wat geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:05

Moet het per se een half uur na het rijden? Wat voer je normaal gesproken op een dag? Ik zou zeggen: geef het voer dat je paard gezien de verrichte arbeid nodig heeft om de conditie te ondersteunen, verdeeld over meerdere porties per dag. Als beloning na het rijden kun je bijvoorbeeld een extra hapje of wat wortels geven, maar als je de rest van de dag goed voert is dat niet nodig lijkt me.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:11

Mijn paard krijgt dagelijks wel 2x krachtvoer+ dat natuurlijke. Ook krijgt hij minimaal 3x ruwvoer en dan echt véél. En als ik door ga krijgt hij als he op is bijna nooit Clown nog wat. Hij heeft echt wel een uitgebalanceerd voedingsschema onder begeleiding van mijn DA. Maar je idd zoals je het zegt. Is het als extra. En omdat hij op het moment niet echt vet staat, en als er ene van mijn ouders mij bengt gefe ik ook slobber. Maar als ik met de fiets ga (meestal) kan ik geen slobber meenemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:33

Heb je dan zo'n zware training dat er extra gevoerd moet worden?
Voor na het rijden gaf ik meestal een appel of een wortel en savonds krijgt ze gewoon haar voer weer.
Een beetje slobber kan geen kwaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:58

ik raad nooit aan na het rijden een schep voer erin te gooien
beter voor het rijden voldoende energie binnenkrijgen
na het rijden hooguit een paar handjes tot ene halve schep lichtverteerbare voedingsmiddelen voor de lekker,

tis geen batterijtje wat je opvult,
tis een motor die je op die manier brandstof geeft als hij op rust gaat , maar die motor blijft wel draaien
ook is het lichaam bezig om te herstellen (melkzuur etc etc afbreken , en op het moment dta je daar een schep voer ingooit belast je het lichaam tijdens het herstellen extra door er een boel eiwit etc in te gooien

voerne na het rijden kan wel , maar wel met mate

en beter nog is na een echt zware training te zorgen dat het dier voldoende vocht en zouten tot zijn beschikking heeft en juist alleen maar hele lichte voeding
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-03-08 12:03, in het totaal 3 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:00

volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat je beter de dag VOOR een intensieve training iets extraas kan voeren dan erna...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:01

Ja inderdaad... Erna gewoon ruwvoer ter beschikking hebben moet voldoende zijn dacht ik? En na hele zware inspanningen iets wat de mineralen weer op peil brengt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:15

nou, dat hoeft volgens mij pas na een hele hele hele zware inspanning. naar wat ik begreep wordt in de endurance pas in de hogere klasses extra gegeven voor mineralen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:55

Idd Ja

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:57

Na het rijden geef ik hem halve schep Musli Knipoog

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:05

Ik geef hem niks na het rijden. Anders weet hij dat hij na het rijden iets lekkers krijgt en crost op de terugweg naar zijn stal.
Wel geef ik na een zware inspanning een halve schep bix. Alleen als ik hem echt goed aan het werk heb gezet.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:20

Hij krijgt dan ook maar hooguit een halfje. En dan nog wat mais.
Dus ik zal hem dan gewoon een beetje slobber geven , en anders een handje ofzo door de mais. Anders eet hij deze niet. Toch bedankt allemaal