Geen biks meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Geen biks meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:01

Mijn pony slaat in haar manenkam snel eiwitten op.

Nou was ik vandaag op bezoek bij iemand en die geeft zijn pony's helemaal geen biks... Omdat het voornamelijk uit afvalstoffen bestaat die zich vast zetten in de spieren en manenkam.

Deze persoon geeft granen en zwarte en blanke haver met hooi.

Wie voert er nog meer geen biks? En wat voer je dan?

GeneralFlynn

Re: Geen biks meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:03

Ik.
Ik geef geen biks.
Ze krijgen onbeperkt kuilgras.
Na het werk soms Pavo Liga,of zo'n ijslander koek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:04

ik heb nooit biks gegeven aan mijn paarden. Je kunt pavo summerfit koeken geven.

Ik geef GEEN granen, omdat dit een verwoestend effect heeft op de darmflora!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:05

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:07

ik geef geen biks en geen granen!(wel vitamine preparaat,en veel hooi)
volgens mij voeren we allemaal teveel en te eiwitrijk.....helemaal uitkijken met pony's,als ze al een dikke manenkam heeft,denkt ik aan insuline resistentie......

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:07

k geef muesli...

opzich kaneen paard prima zonder biks, maar dan moet je wel zorgen dat je mineralen bijvoert...

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:13

Ik voer ook geen biks, omdat ik doorkreeg dat er een héél duidelijk verband was tussen hoeveelheid brokjes en jeuk. Bij beide paarden.... Vooral de oudste is erg opgeknapt van haar nieuwe dieet wat alleen bestaat uit hooi en een zoutblok.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:20

ik voer geen brokken of mueslies
momenteel krijgt paard een eigen mengeling van lijnzaadbrok, lucerne, kruiden en een 3 ons haver per dag, de haver gaat er voor het weideseizoen ook weer af en zo ook de lucerne , die geef ik puur om de C/F verhouding van de haver recht te trekken
in totaal komt het "krachtvoer" op dik 800 gram uit per dag

veel sobere dieren vooral hebben naast hun hooi (ruim voldoende aanbieden) en en liksteen geen tot weinig "krachtvoer" nodig

en ze heeft een liksteen tot haar beschikking

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:30

Die van mij heeft ook zo'n opgezette manenkam. Inderdaad opletten voor insulineresistentie. Het is echt belangrijk dat je die manenkam zo snel mogelijk dunner krijgt.
Ik voer nu: zo'n 10 kilo hooi per dag, 's morgens een handje subli zonder, en 's avonds een hand Equifyt Herbs, dat is een ruwvoer brok met wat extra kruiden. Vind hij heerlijk, en er zit niet te veel suiker of zetmeel ofzo in.
Dan na het rijden een hand kruidenmuesli (Natural base van Equifyt), ook weer zonder melasse, en die kruiden zijn goed voor snel spierherstel en spieropbouw.
En uiteraard een liksteen (ik heb een himalayasteen)

Ik voer dit nu sinds 2 weken, en ik merk nu al duidelijk verschil! De manenkam begint echt dunner en soepeler te worden.

Natuurlijk moet je niet van 3 kilo terug gaan naar 200 gram, dat moet je rustig aan doen, maar ik zou wel overschakelen op ander voer. Granen zijn niet zo goed als hoofdvoer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:31

Mijne krijgen ook geen brokken.
1 heeft zomerexceem en in brok zit teveel eiwit en rotzooi.
De ander raakt aan de schijt van brokken.
Beide krijgen muesli en hooi (geen voordroog of kuil dus)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:33

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:45

Bedankt voor alle tips! Ik ben er dus ook overuit geen biks meer te geven, ga nog even bedenken wat ik wel ga voeren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:47

De mijne krijgt sinds anderhalf jaar ook geen brokken meer. Heb geen brok kunnen vinden waar hij het goed op doet en op mijn zoektocht naar een alternatief vond ik de muesli's en granenmengsels van Marstall. Sinds ik het voer is mijn paard niet meer ingevallen, hij is ook veel beter te hanteren tijdens het rijden en hij doet het er super op in de endurance.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:47

ik adviseer je wel om iets met natrium te geven. dat is namelijk het enige dat ze te weinig uit hooi kunnen halen. verder moet je eigenlijk kijken hoeje paardje (na afbouwen!) reageert op het niks krijgen, en dan aan der hand daar van gaan kijken wat je bij kunt geven...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:14

Ik voer sinds een week of 2 geen biks meer.
Fjord krijgt nu een halfje haver en een schepje pavo supply. Als deze pot leeg is wil ik de brokjes nemen van pavo.
Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Mijn haflinger leeft al een lange tijd alleen op hooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:04

ikenindi schreef:
ik adviseer je wel om iets met natrium te geven. dat is namelijk het enige dat ze te weinig uit hooi kunnen halen. verder moet je eigenlijk kijken hoeje paardje (na afbouwen!) reageert op het niks krijgen, en dan aan der hand daar van gaan kijken wat je bij kunt geven...

natrium is zout,een zoutblok dus....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:05

Weet iemand waar ik dat marstal voer kan krijgen?
Laatst bijgewerkt door Stal_Fiore op 09-03-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:08

Die man waar ik gisteren was voert granen (eigenlijk gewoon kippenvoer) en verder blanke en zwarte haver. Dit werd mij ook aangeraden (zelfde ras pony e.d.).

Hoeveel zou ik daarvan moeten geven en moet ik daarnaast nog een suplement geven?

Ze krijgt nu 1/4 biks s ochtends en 1/4 biks s avonds + hooi beide keren. daarnaast krijgt ze van mij na het werk een handje muesli met daarin een suplement voor zomer eczeem, een suplement om de voedingsstoffen wat beter op te nemen en een schepje kruidenmix. Verder hangt er ook een zoutsteen in dr stal (maar daar doet ze weinig mee).

Zou ik het biks kunnen vervangen voor de granen + haver en dan de suplementen erbij?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:25

Heeft iemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:42

Volgens mij heb ik de antwoorden hierboven al gelezen..
Granen worden afgeraden.
Haver is vooral voor meer energie, niet voor de vitamines..
Je kan beter op zoek gaan naar een soort voer zonder melasse, met zo weinig mogelijk suikers.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:51

Ik bedoelde eigenlijk deze vraag:

AngelsDitch schreef:
Die man waar ik gisteren was voert granen (eigenlijk gewoon kippenvoer) en verder blanke en zwarte haver. Dit werd mij ook aangeraden (zelfde ras pony e.d.).

Hoeveel zou ik daarvan moeten geven en moet ik daarnaast nog een suplement geven?

Ze krijgt nu 1/4 biks s ochtends en 1/4 biks s avonds + hooi beide keren. daarnaast krijgt ze van mij na het werk een handje muesli met daarin een suplement voor zomer eczeem, een suplement om de voedingsstoffen wat beter op te nemen en een schepje kruidenmix. Verder hangt er ook een zoutsteen in dr stal (maar daar doet ze weinig mee).

Zou ik het biks kunnen vervangen voor de granen + haver en dan de suplementen erbij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:55

Wat mij is verteld door de voorlichter van Marstall: zelfde hoeveelheden blijven geven. Dus gaf je eerder 1/2 schep brok, dan 1/2 schep muesli geven. Qua gewicht is muesli lichter, maar qua voedingswaarde zit er hetzelfde in (althans van de producten die ik voer). Een kilo brok staat in mijn geval gelijk aan 700-800 gram muesli (1 schep).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:07

Bedankt!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:43

angelsditch:
hoe weet jij dat je dier eiwitten op slaat in de manenkam?
wat voer je nu en hoeveel beweging krijgt je dier?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:11

Er is een homeopaat bij geweest die geconstateerd heeft dat ze de afvalstoffen en eiwitten uit biks opslaat in haar spieren en manenkam. (Daarbij heeft ze ook maneneczeem).

Mijn pony krijgt elke dag goede beweging en krijgt twee keer o peen dag 1/4 biks (gok niet de beste versie... gaat via de staleigenaar, weet niet welk merk). En ze krijgt hooi.

Zodra ze iets meer biks krijgt, is d'r manenkam meteen dik, ribbelig en hard. Ook zodra ze niet meer op hooi staat, maar op kuil.