Angst voor spuiten (+dierenarts)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Angst voor spuiten (+dierenarts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:00

Mijn merrie is zo eentje van het type 'echte merrie'. Ze heeft een sterk eigen karakter waarbij je een dikke handleiding nodig hebt. Straffen is bij haar uit den boze, want dan begint ze te protesteren en terug te vechten. Je dient haar met respect te behandelen, en dan is ze superbraaf. Ergens voor terugschrikken zal ook niet snel gebeuren, ze is altijd de 'stoere' uit de hoop en zal alles gaan verkennen.

Maar dan.. Van zolang ik haar heb, heeft ze al angst voor spuiten. Het lijkt ook alsof die angst elke keer groter en groter wordt. Samengaande met die angst voor spuiten, is ook de angst voor de dierenarts gekomen. Logisch natuurlijk, vermits de dierenarts enkel komt als er een spuitje gegeven moet worden.

Vanaf de moment dat de dierenarts op een afstand van tien meter van de stal is, staat mijn merrie al achteraan in de stal in een hoekje gekropen. Kont richting deur. Gelukkig is ze wel doodsbraaf naar mij toe, dus haar gaan halen lukt wel. Als haar benen moeten onderzocht worden blijft ze nog redelijk rustig. Je ziet dat ze niet helemaal op haar gemak is, maar ze blijft wel braaf. Maar dan eventjes in de wei op een eindje te lopen (bij kreupelheid).. Dierenarts wil dichterbij komen voor een buigproef, merrie denkt dat het voor een spuitje is en begint te panikeren. Oren plat in haar nek, slagend met haar hoofd achteruit trekken, omhoog gaan, willen weglopen,.. Vanaf dat de dierenarts weer een stukje achteruit gaat en ik haar wat kalmeer wordt ze terug braaf en gaan de oren terug naar voor.

Inspuiten doen we altijd in de stal, daar kan ze allesinds al niet wegspurten. Maar vanaf de moment dat de dierenarts haar hand richting hals steekt begint ze weer te panikeren. Oren plat achteruit, bibberend op haar poten, hoofd in de lucht slaan (gekneusde vinger tot gevolg bij dierenarts die zo slim was om haar halster vast te nemen), achteruit lopen, omhoog gaan, ineens naar voren spurten. Om een gegeven moment begint ze volgens mij zelfs kwaad te worden door de stress. Ze begint dan enorm achteruit te stampen, tegen de muur, heel gefrustreerd.. Het is wel nooit op mensen gericht.

Laatste keer is het gelukt door een handdoek over haar hoofd te binden en af te leiden met een dikke wortel. Ik beloon altijd uitgebreid als ze braaf blijft tijdens het inspuiten.

We hebben nu het geluk dat ze nooit veel mankeerd. Maar met de gedachte aan verkoop binnen een tijdje, is het toch heel vervelend. Ik stel me al een dierenartsonderzoek voor verkoop voor.. met een enorm angstig paard. Veel verkopen zal er niet gedaan worden...

Iemand enig idee hoe deze angst verminderd kan worden? Of hoe je dit het beste kan aanpakken?

CarpeDiem

Re: Angst voor spuiten (+dierenarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:05

Kun je haar niet een paar keer met een praam op spuiten??

En wat gebeurd er als je zelf richting de spuitplek gaat??

Helaas komt t bij ons in de praktijk ook voor, 1 zelfs zo erg da eerst een assistent naar t paard moet om een praam op te zetten. Want als ze de auto van de DA hoort is ze door niemand meer te vangen (en een belgisch trekpaard da aanvalt is NIET leuk)

Wij vinden t ook niet leuk da het paard een praam opmoet voor een spuitje. Maar de veiligheid van dierenarts, eigenaar en paard zijn toch belangrijker dan die praam waar hij uiteindelijk niets van voelt.

Misschien dat ze bij een andere dierenarts anders reageert.. Vriendin van mij heeft een pony die als de dood is voor mannen, dus mannelijke dierenarts is doodeng! een vrouwelijke dierenarts heeft t bij hem een stuk makkelijker.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:59

Dan eerst nog die praam opkrijgen Nagelbijten / Gniffelen. Vanaf de moment dat ze doorheeft dat de dierenarts er is, begint ze te slaan met haar hoofd, met heel wat kracht (nja, mijn armspieren zijn al twee dagen stijf van haar proberen vast te houden). Als ze dan eenmaal die praam opheeft, heeft ze ook snel de neiging om terug beginnen te slaan met haar hoofd.. met een praam op is dat niet zo een gezonde situatie.

Als we weten dat de dierenarts komt, blijft ze die dag ook gewoon op stal staan.. Als ze in de wei staat is er geen vangen meer aan met de dierenarts in de buurt.

Probleem is gewoon echt die heel heftige angst, ik krijg er zelf medelijden mee. Het beest staat te bibberen op haar benen, is helemaal opgespannen.. Zijn er geen 'kalmeringsproducten' die je door het eten kan doen en die op redelijke korte termijn werken? En geen invloed hebben op pijngedrag (Als de dierenarts komt wil ik geen verdoofd paard dat nergens geen pijn meer voelt.. Dierenarts moet kunnen zien waar het probleem zit natuurlijk)?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:27

heb je al eens geprobeerd om haar zelf te spuiten en dat de veearts uit het zicht blijft staan? wil ook wel eens helpen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:39

risky schreef:
heb je al eens geprobeerd om haar zelf te spuiten en dat de veearts uit het zicht blijft staan? wil ook wel eens helpen

Ik denk niet dat ik dat zou durven Nagelbijten / Gniffelen . Spuiten laten zetten, oke. Maar zelf spuiten zetten? Brr..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:55

tantjeuh:
moeilijk hoor zon paard. er zijn wel sedatie mogelijkheden, maar dan heb je idd een gesedeerd paard.. Dat valt niet mee als je een kreupelheids onderzoek wilt doen

Zal wel roeien worden dan met de riemen die je hebt.

Zelf spuiten zou ik zeker niet doen, das nie zo makkelijk als t lijkt

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:06

Hier ook zo eentje, en elke keer wordt het erger en het is gewoon een levensgevaarlijke situatie. Steigeren, laten vallen, platdrukken. Controleren kan niet, zo snel mogelijk zien te spuiten en weg wezen.

Praam, Sedalin, maximum toegestane veilige dosis verdovingsmiddelen waar een olifant een week van plat ligt slaat ze allemaal doorheen. (Tot de dierenarts weg is, dan stort ze in, en als die dan weer terugkomt is de adrenaline weer sterker)

Nu heb ik misschien het geluk dat mijn paard één dierenarts misschien gaat accepteren omdat ik die ook buiten spuiten omziet. (We oefenen met haar polocrosse) Dat blinderen vind ik inderdaad wel een idee voor de volgende keer, want de spuit voelt ze niet eens... anders zal ik zelf moeten spuiten... heb trouwens nog wel respect dat ze nog komen, zal wel elke keer een discussie zijn wie er nou de banketstaaf is. Bloos

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:25

Ik heb het probleem ook lang gehad nadat er eens een operatie om een goedaardige tumor te verwijderen verkeerd is gegaan. Paard raakte elke keer dat er ingeent moest worden compleet overstuur. Wij hebben haar op een gegeven moment in de trailer gezet, zijn naar de kliniek gereden en ze heeft daar in de trailer een spuitje gehad. Het was over voordat ze er erg in had en sindsdien hebben we nergens meer last van. Inenten doen we nog steeds vanuit de trailer, maar inmiddels ook omdat het voorrijkosten scheelt. De dierenarts is al meermalen bij ons op het erf geweest, maar dat maakt haar niets meer uit. Integendeel, ze staat tegenwoordig nieuwsgierig aan hem te snuffen.

Ik besef me wel dat wij een behoorlijk risico genomen hebben en dat onze dierenarts behoorlijke stalen zenuwen heeft gehad. Het paard had hem makkelijk plat kunnen drukken in de trailer, maar omdat ze de dierenarts niet verwachtte, heeft ze ook geen stress op kunnen bouwen en bleef ze rustig. Bovendien is ze altijd erg rustig in de trailer. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard daarin is. Maar het is misschien een oplossing