rode wormpjes..! help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

rode wormpjes..! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 10:51

hallo!

ik pas deze week op mijn verzorgpaardjes (eten geven, buiten zetten) , want de eigenaren zijn op vakantie. de paarden worden altijd via een vast schema ontwormt. nou ging ik vanochtend de drollen uit de bak scheppen, en toen zag ik dat er rode wormpjes in de drollen zaten. die bewogen niet, maar ze zijn niet pas ontwormt ofzo.. ik weet bijna wel zeker welke pony de wormen heeft. de pony had vorige week ook geen vaste drollen, en toen hebben we haar stro bij de kuil gegeven. nu is dat probleem over. ze is ook al wat dunner als normaal. ze is al ong 19 jaar. moet ik me nu heel erg zorgen gaan maken? moet ze zo snel mogelijk een wormenkuur hebben? en moet dat ook meerdere keren als normaal herhaald worden? ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groetjes alies.

beantsje

Re: rode wormpjes..! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:55

Wat denk je nou zelf?
Wormkuur natuurlijk! Ik zou Equest doen, die helpt tegen alle stadia van bloedworm. Hoeft gewoon maar 1 x. Bloedworm kan heel snel veel schade aanrichten.

(is dit echt een serieuze vraag?)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:57

Inderdaad ontwormen, maar lijkt mij dat je de eigenaren toch even moet bellen. Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet zeker weet welk paard, en als ze samen lopen er ook meerdere last van kunnen hebben en ze allemaal even weer ontwormt moeten worden.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 10:59

uhm ja dat is een serieuze vraag, ik weet namelijk niks van wormkuren af en ik weet dus ook niet of het schadelijk is als je van het gebruikelijke schema afwijkt. weet je zeker dat dit bloedworm is dan? en moet je het dan na een week ofzo weer doen?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 11:02

is het eigenlijk ook besmettelijk? ze staan namelijk met zn alleen in de bak overdag. het zou kunnen dat de andere paarden aan dr drollen knabbelen om het zo maar te zeggen. Bloos is het handig om haar apart te houden?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:05

Ik zou voor de zekerheid alle paarden even een keer extra ontwormen.
Zeker omdat de pony ook al wat afgevallen is.
Bij twijfel zou je nog een mestonderzoek kunnen laten doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:07

Apart houden heeft waarschijnlijk al geen zin meer. Dat zou ook alleen maar onrust veroorzaken in de groep waardoor zij misschien minder gaat eten.
Heb je telefoonnummer van de eigenaren, want die zou ik NU bellen. Als je dat niet hebt, bel dan hun dierenarts en overleg met hem wat de beste actie is.
Waarschijnlijk is dat wat Beantsje zegt, een wormenspuit voor alle 5 en een dure dus bijv. Equest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:08

het land is besmet,het beste is ze op een ander land te zetten(als dat kan....)als dat niet kan,goed ontwormen,iedere 8 weken(met equest 13 weken,geloof ik..)
Dit is een serieus probleem hoor!!!Ze richten,zoals al eerder gezegt enorme schade aan!!

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:09

Het is zeer zeker besmettelijk.Ik zou als ik jou was de eigenaar bellen en met hem overleggen en niet uit jezelf gaan ontwormen.Misschien is het wijs om eerst een DA te laten kijken of het daadwerkelijk bloedwormen zijn.Als je toch zelf of met de eigenaar gaat ontwormen (dus zonder overleg met DA) geef ze dan wel equest pramox ipv de gewone, de pramox is de enige die bloedworm aanpakt.Succes iig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:14

een rood wormpje is toch een bloed worm,of ben ik nu gek?
De rest van de wormen zijn wit toch?Of heb je nog meer rode varianten?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 11:28

bedankt voor de reacties! ik ga straks met de mensen bellen die nu op alle andere dieren passen. daarna waarschijnlijk de eigenaar bellen en dan de dierenarts. ik hou jullie op de hoogte! en indd geerke, daar ben ik ook wel benieuwt naar. is een rood wormpje zowiezo een bloedworm?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:35

nou ,volgens mij wel,hij is rood omdat hij van bloed leeft,maar nu begin ik ook te twijfelen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:45

ik had vorig jaar een inbeslag genomen paard onder mijn hoede die had ook last van bloedwormen,het schijnt,als ze een hele ernstige besmetting hebben ,het heel gevaarlijk is om de normale dosis wormkuur te geven.
Bloedwormen zitten namelijk ook in de bloedvaten,als ze daar massaal sterven,kan een bloedvat verstopt raken,en het paard gaat dan dood.
Beter is in geval van ernstige besmetting,onder te doseren,en verschillende malen te ontwormen.
Ik denk,dat in jou geval de besmetting niet zo vreselijk ernstig is(het is natuurlijk altijd ernstig,begrijp me niet verkeerd!)
dus je kunt gewoon ontwormen,misschien toch advies vragen aan een da,kan nooit kwaad.
Hele ernstige gevallen zijn de paarden broodmager,hebben zware bloedarmoede en kunnen diarree hebben....

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:47

Weet je heel zeker dat het een worm is? Rode bloedworm leeft meestal nog in de mest als de pony niet ontwormt is, en momenteel zijn er bomen met zaden die ook een rood wormachtig hulsje hebben. Heb deze vergissing zelf een keer gemaakt, bleken het dus zaadhoesjes te zijn en geen wormen. Misschien belangrijk om goed na te kijken, overigens hebben pony/paarden met een een bloedworm besmetting vaak eens slechte vacht met lange haren onder hun buik. Ik heb eens een pony gezien die ze had, overigens zag die er al ziek uit en kwamen de wormen dus pas na de kuur naar buiten en niet spontaan, als ze spontaan naar buiten komen moet het dier echt een hele hevige infectie hebben. (bloedworm beschadigt de darmen met o.a. diarree en zelfs koliek als gevolg). Besmetting is zeer hardnekkig en je moet dan een paar keer achterelkaar ontwormen. (liefs in overleg met DA).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 11:49

de eigenaar is gebeld, en vorige week blijken ze allemaal een kuur te hebben gehad. dat wist ik niet. maar het is dus juist goed, want dan komen nu dus de wormpjes er uit. pfoe.. ben nu wel opgelucht! bedankt voor de tips!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:50

Goed ontwormen en misschien is het ook een tip om niet altijd dezelfde wormenspuit te gebruiken, af en toe een ander merk erin want anders kan het zijn dat de wormen wennen aan het wormenkuur, met afwisseling van wormenkuren kunnen ze er niet aan wennen

(beetje simpel uitgelegd)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:51

oeps,dan zaten ze flink vol,als je nu nog wormpjes in de poep ziet....

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:52

Dan heeft de kuur dus gewerkt! En zijn de wormen dood! Verklaart een boel, wel nu de stal en weide goed schoonhouden anders zijn ze zo weer besmet! (Alle mest dus direct verwijderen).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 11:55

alleen die ene pony, de anderen hadden er geen last van. maar ik was zonet écht even heel bang, want een vriendin van mij had een verzorgpony die eraan is overleden... heel erg bedankt voor jullie meedenken! Haha! ik ben echt zooooooooo blij dat het niks ernstigs is. @bokkenootje ik ga vandaag gelijk alle stallen uitmesten en de bak zo precies mogelijk leegscheppen. Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:57

Gelukkig hebben ze een kuur gehad, want wat bloedwormen aanrichten... Je wilt het niet weten. Mijn paard heeft er een enorme koliekaanval van gekregen (2 jaar geleden) en het was op het randje... En dat blijft hem nu nog achtervolgen. Een keertje koliek en je moet voor de rest van je paard zijn leven opletten met alles wat je doet, echt alles.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:00

beantsje schreef:
Wat denk je nou zelf?
Wormkuur natuurlijk! Ik zou Equest doen, die helpt tegen alle stadia van bloedworm. Hoeft gewoon maar 1 x. Bloedworm kan heel snel veel schade aanrichten.

(is dit echt een serieuze vraag?)

Dat is het beste , en de eigenaren inlichten.
En ik zou het ook snel doen , het kan slecht aflopen als je er niks aan doet ..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:01

aliesjeh schreef:
de eigenaar is gebeld, en vorige week blijken ze allemaal een kuur te hebben gehad. dat wist ik niet. maar het is dus juist goed, want dan komen nu dus de wormpjes er uit. pfoe.. ben nu wel opgelucht! bedankt voor de tips!

Edit : mijn vorge bericht ..

Goed dat je het zo snel hebt gedaan !!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 12:39

bedankt! Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:42

wonanda schreef:
Het is zeer zeker besmettelijk.Ik zou als ik jou was de eigenaar bellen en met hem overleggen en niet uit jezelf gaan ontwormen.Misschien is het wijs om eerst een DA te laten kijken of het daadwerkelijk bloedwormen zijn.Als je toch zelf of met de eigenaar gaat ontwormen (dus zonder overleg met DA) geef ze dan wel equest pramox ipv de gewone, de pramox is de enige die bloedworm aanpakt.Succes iig!

nee, dat klopt niet.
Pramox heeft een extra stof tegen lintworm.
Als je al lintworm in de mest ziet, zijn het net rijstkorreltjes. Geen rode wormen.
Equest Pramox heeft hier dus totaal geen zin, je kunt de gewone Equest geven (maar ik lees net dat dat niet meer nodig is).

Aliesjeh: goed dat je de eigenaar hebt gebeld.
Je zou er goed aan doen om de mest snel uit de wei/paddock te verwijderen. In een mesthoop, waar het goed broeit, zijn ze zo dood maar als het in het land blijft liggen, blijven ze leven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:21

Naast Equest gaat bv. Eqvalan duo ook. Die is wel (hier toch) nog duurder dan de Equest.