Worm kuren info nodig,,

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

Worm kuren info nodig,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:48

Beste mensen,

Ik heb een aantal vragen en kan niet echt 2 3 4 vinden op het net.
Onze stal baas wil ons gaan verplichten elke 6 weken precies alle paarden tegelijk te gaan ontwormen. Vind ik wel prima
Maar er staat me iets van bij dat je ze niet allemaal tegelijk moet doen, En tevens elke keer dat je er eentje gebruikt een ander merk moet gebruiken. Wie kan mij aan deze info helpen?
Van het wiki word ik ook niet wijzer. Daar staat net niet wat ik nodig heb.

Groetjes

Sonja_vR

Re: Worm kuren info nodig,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:46

sowieso vind ik iedere 6 weken wel erg vaak ...
te vaak naar mijn mening
beter op de juiste momenten de juiste kuur in een goede dosis dan dta je er iedere 6 weken weer een spuit in gaat jassen ... kijk even op paardendrogist.nl de hebben vrij veel info over wormenkuren en het gebruik op de site staan

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:51

6 weken is vaak. je hebt speciale ontrwormingsschema`s, die zijn vast wel ergens terug te vinden op internet...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:57

Allemaal tegelijk is het beste wat je kunt doen.
Of het iedere 6 weken moet is afhankelijk van het middel dat gebruikt wordt en is voor de meeste middelen te vaak. Het ene middel is langerwerkend dan het andere, en in je schema gebruik je verschillende werkzame stoffen, dus klakkeloos een termijn van zes weken aangeven is eigenlijk niet reëel.
Ontwormingsschema's zijn overal op internet te vinden, dat is een kwestie van even googlen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:40

Er stond me ook iets bij dat zeiden ze op de oude stalling, dat ze juist niet allemaal tegelijk mochten ontwormd worden, dus bijv op dag 1 de eerste helft van stal. En dag 2 bijv de rest van het clubbie. Maar ik zal is op de paarden drogist kijken...En iedere 6 weken vind ik wel heel veel :S.
Daarom willen we (ik en andere stalgenoten) er fel tegen in gaan haha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:42

je mag gewoon allemal gelijkertijd doen hoor
maar om de 6 weken vind ik erg veel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:48

allemaal tegelijk is wel zo makkelijk, heb je ze gewon allemala tegelijk te pakken , tis puur die 6 weken idd waar ik ook over val ,

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:43

Waarom zouden ze niet tegelijk mogen? Dat lijkt me juist fijner.. Om de 6 weken is idd wel veel ja. Het moet om de 8 weken ofzo. En je moet idd altijd een andere pakken, als je dezelfde pakt werkt de stof niet meer, dus afwisselen met merk ja.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:30

er stond me iets van bij hoor. Maar heb er nooit over gedacht kwa ontwormen allemaal tegelijk.
Maar ik las weer in een blad dat je best een paard iedere zes weken kan ontwormen, maar het beste is dan om iedere 6 weken kleine hoeveelheden te geven, en niet steeds de volle lading. en eens in de 3 maanden dus gewoon een hele volle die moet voor het gewicht van jouw paard.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:40

Dit stond in een engels blad, was een heel onderzoek gedaan:

In de herfst altijd ontwormen met als basis praziquantel of dubbele dosering pyrantel toediening in de maand september, oktober of november.
In de winter kun je ontwormen met de basis ivermectine of moxidectine. Moxidectine is duurder maar werkzaam 12 weken en ivermectine 8 weken. Maand november, december of januari.
In februari moet je nog een keer ontwormen tegen ingekapselde wormen met moxidectine.
In het voorjaar weer een praziquantel of dubbele dosis pyrantel + moxidectine in de maand maart, april of mei.
Voor de zomer zijn meerdere kuren geschikt ivermectine heeft de langst werkzame stof.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:49

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:53

Iedere 6 weken is erg veel. Tenslotte belast je toch iedere keer de lever van je paard met "belastende" stoffen.
tegenwoordig gaan er steeds meer stemmen op om aan de hand van mestonderzoek te ontwormen. Dan ben je nl. doelgericht bezig. Uiteraard worden dan alleen die dieren behandeld die daadwerkelijk een te hoog ei-gehalte in de mest hebben.
Uiteraard is het altijd heel belangrijk een goed stal en wei management te hanteren. Dus zeker op de wei minimaal 2x per week alle mest verwijderen. Uitslepen van de mest over de wei daar zijn de meningen over verdeeld, ikzelf ben geen voorstander.

en het allemaal tegelijk behandelen komen ze toch ook steeds meer op terug i.v.m. in de hand werken van resistentie en onnodige belasting van die dieren die dus op dat moment eigenlijk geen wormkuur nodig hebben.
mensen die hun paarden op een zogeheten "holistische" manier houden en ontwormen heb je ook, en dan werkt t in principe t zelfde als met mestonderzoek.
Voor meer vragen kun je altijd een PM sturen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:41

Om wormenbesmetting te voorkomen moet de wei minimaal om de dag worden uitgemest, anders zitten de wormen alweer in het gras. (Na de vorige wormenkuur was m'n paard kramperig en toen dus met de DA overlegt.)
Of je wel of niet moet afwisselen qua werkzame stoffen zijn de meningen over verdeeld. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er gekeken wordt welke stoffen tegen welke wormen werken, omdat niet alle wormen het hele jaar voor komen.

Als je niet alle paarden tegelijk ontwormd, dan leeft de helft van de wormen nog en kunnen zij in die periode de andere paarden besmetten en andersom.

Als je zo vaak gaat ontwormen zorg je ervoor dat resistentie binnen de wormenfamilies alleen maar sneller gaat, waardoor de middelen dus niet meer goed werken. Het beste is inderdaad alleen ontwormen wanneer het nodig is en dat moet dan blijken uit een mestmonster.

Het vaker met halve doseringen kuren geven is HELEMAAL het in de hand werken van resisistentie, aangezien de wormen dan steeds met een klein beetje gif worden behandeld, waardoor ze dus overleven.