Dikke benen door slobber?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Dikke benen door slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:44

Even een lang verhaal.

Ik zocht wat voer voor mijn twenter. Gewoon voor wat lekker erbij. Nou leek mij slobber wel wat. Ik wou graag slobber hebben van Havens (een merk die ik prettig vindt) Nou vertelde een man met verstand van paardenvoer tegen mij dat ik dan de slobber-mash van havens moest geven.

Nou dit heb ik gedaan.

Ik heb haar eergister slobber gegeven. En gister kwam ik met een stalgenoot van mij het land in en mijn twenter die stond daar met 2 dikke achterbenen. De DA die was er toch en die zei dat ze las van mok had. En dat de dikke achterbenen daar door kwamen.
Nou heb ik haar behandeld voor de mok, ze had vanmorgen geen dikke benen meer.

Maar nou ben ik eens na gaan denken, ze heeft wel vaker last gehad van dikke achter benen. Het zijn altijd haar achterbenen. En dat was altijd een dag nadat ze slobber gehad heeft. Nou is me dat niet eerder opgevallen maar mijn stalgenoot zei dat de dikke benen mischien wel door de slobber kan komen.

Nou vroeg ik me af, kan het inderdaad door de slobber komen? Hebben hier meer mensen ervaring mee?

Mijn twenter staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt kuil en voordroog hooi. Als ik haar naar binnen haal krijgt ze soms slobber. Dit is zeker niet regelmatig!

De info die ik op de site van havens vondt over deze slobber is:
HAVENS SLOBBER-MASH:
DIETETISCH EN ZUIVEREND

De nieuwe SLOBBER-MASH van HAVENS paardenvoer is een vitaminenrijk struktuurmengsel (paardenmuesli) met een dietetische en zuiverende werking. Het is opgebouwd uit ontsloten granen, (getoast) lijnzaadmeel, tarwezemelen en lucerne, aangevuld met veel vitaminen en mineralen. Bovendien bevat SLOBBER-Mash extra linolzuur en extra soya- en zonnebloemolie.
HAVENS SLOBBER-MASH bevat géén haver.

Door de specifieke samenstelling werkt HAVENS SLOBBER-MASH zeer stimulerend op de 3 H-s; Huid, Haren en Hoeven.

Ook bevat het een dubbele vitaminering met (gehalten per kilo): Vit. A: 19.000 IE; Vit. D-3 3.000 IE; Vit. E. 220 mg.

SLOBBER-MASH bevat veel (getoast) lijnzaadmeel, tarwezemelen en ontloten mais. Daardoor heeft het een kenmerkende goud-gele kleur.

Lijnzaadmeel wordt bereid door lijnzaad te verhitten en te ontdoen van overtollige vetten. Ook wordt het aanwezige blauwzuur daarmee onschadelijk gemaakt. Gebruikt in paardenvoer heeft lijnzaadmeel een zeer positieve werking op de darmwand en floravorming.

In verband met de aanwezigheid van blauwzuur in (puur) lijnzaad kan lijnzaad nooit onbewerkt gevoerd worden.
Terug naar het begin van deze pagina.

HET BESTE NAT VOEREN
SLOBBER-MASH kan het beste nat (met water) gevoerd worden: een deel SLOBBER-Mash op een deel (lauw) WATER. Ongeveer 15 tot 20 minuten laten inweken. Door de samenstelling als paardenmuesli ontstaat een heerlijke vloeibare voeding voor uw paard of pony; ook bij uitstek geschikt voor paarden die problemen hebben met kauwen zoals (heel) oude paarden.

SLOBBER-MASH is bij uitstek geschikt voor
paarden of pony's die sober gevoerd moeten worden;
senior-paarden op hoge leeftijd, bijvoorbeeld met problemen met kauwen
paarden met problemen met de vertering;
koliek-gevoelige paarden;
(oudere) paarden met problemen met kauwen;
paarden of pony's met huid- of hoefproblemen;
merries ter stimulering van de vruchtbaarheid;
veulens, enters of twenters met groeiachterstand;
dekhengsten.

Wat er allemaal in zit is het volgende:
ruw eiwit, vet, celstof, as.
toegevoegd per KG
Vitamine A (retinol)
vitamine D-3 (cholecalciferol)
vitamine E (alpha-tocopherol)
Koper (Koper(II)sulfaat)
Anti-oxidanten: met oxidatie
tegengaande stof

Ingerdienten:
Tarwegriesmeel, lijnzaadmeel, maisvlokken, gerstvlokken, rietmelasse, maisglutten*, zonnepitten
luzerne, soyahullen, premix, soyaolie*, lijnzaadolie, calciumcarbonaat, zout, monocalciumfosfaat.
*= grproduceerd uit genetische gemodificeerde soyabonen en/of mais.

De andere twenters, enters en oudere paarden hebben hier geen last van.
Maar kan het zo zijn dat er iets in het voer zit waar ze niet tegen kan?
Ik geef haar in ieder geval geen slobber meer, voor alle zekerheid.
Ook vindt ik het raar dat het telkens haar achterbenen zijn.
Maar goed, ik heb nog nooit eerder gezien dat paarden door slobber dikke benen krijgen.
Maar als er meer ervaring mee is, mischien laat ik haar dan wel onderzoeken (bloed onderzoek) mischien is ze wel alergisch van 1 van de ingrediënten.
Ze heeft trouwens nog nooit eerder mok gehad, en de mok die ze nu heeft is nog echt in de beginnende fase. Deze week is de hoefsmid namelijk ook geweest en toen had ze nog nergens last van.

Alle info is welkom! Sorrie voor het lange verhaal.

Mias

Re: Dikke benen door slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:46

sorrie als hier al meerder topics over zijn. Heb de zoek functie namelijk niet gebruikt

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:25

ja is heel apart he dat ze dat heeft?
ik ga es voor je zoeken op ingredienten van de slobber,misschien juist doordat ze best sober ras is ( tinkerx arabier) dat ze iets er in niet helemaal goed kwijt kan in haar lichaam waardoor ze dikke benen krijgt?

denk zelf toch gewoon van de mok hoor,al is dat ook apart want er zaten echt maar een paar hele kleine plekjes.
dus dan meteen van die dikke benen is ook weer zo overdreven he Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:12

Ik geef mijn paard al 10 jaar dagelijks slobber, ook van Havens, nog nooit dikke benen gehad. Het lijkt mij niet dat dit door de slobber komt. Probeer het even een paar weken zonder slobber.
Het lijkt mij eerder dat het door de mok komt, er hoeft maar een klein plekje te zitten om dikke benen te veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:19

van te veel eiwitten en de combinatie daarvan krijgen paarden vaak dikke benen !!!! een bosje met bleekselderij geven gaat het overtollige vocht weg

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 07:49

Het zou kunnen dat de kuil en voordroog te rijk? Probeer eens hooi te geven.
Hoe lang precies heeft ze al last van die dikke benen?
Is de wei waar je paard op staat onlangs bemest?
Waarom geef je een twenter die kuil/voordroog en gras krijgt ook nog eens slobber?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:34

Mias schreef:
Mijn twenter staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt kuil en voordroog hooi. Als ik haar naar binnen haal krijgt ze soms slobber. Dit is zeker niet regelmatig!

even aanvullende info want ik sta op dezelfde stalling. Haha!

de paarden staan op kaal land, de kuil die ze krijgen is voordroog en is vrij grof ,2e snee Knipoog
het hooi wat ze krijgen is graszaadhooi dus dat bevat ook al weinig aan voedingsstoffen.

maar ik vond dat sommige paarden niet goed tegen bepaalde granen kunnen,met name jonge dieren krijgen dan dus dikke benen na het eten van voer met veel graan er in.
kan zijn,maar ik denk ook de mok

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 09:49

singasong schreef:
Het zou kunnen dat de kuil en voordroog te rijk? Probeer eens hooi te geven.
Hoe lang precies heeft ze al last van die dikke benen?
Is de wei waar je paard op staat onlangs bemest?
Waarom geef je een twenter die kuil/voordroog en gras krijgt ook nog eens slobber?

Omdat ik vindt dat een paard niet kan leven op alleen hooi en kuil. Gras krijgt hij niet want het land is zo kaal als wat.
Ik heb gekozen voor slobber ipv biks omdat ze slobber gewoon lekkerder vinden.
Ook heb ik gekozen voor slobber omdat het wel een feestje moet zijn wanneer ze naar binnen gaan om te poetsen e.d. Dus dan krijgen ze zo af en toe slobber.

De 1e dag heeft ze slobber gehad
De 2de dag dikke benen
De 3de dag is alles weg.
En dit rijtje heeft ze nu al 3 keer gehad. Allemaal na het eten van de slobber.

De wei is niet onlangs besmet. Ook kan het niet komen van de hooi/kuil. Want dan moest ze er al veel eerder last van hebben gehad. En waarom duurt het dan maar 1 dag? Da€n zou het veel langer moeten duren lijkt mij.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 09:50

dowie schreef:
van te veel eiwitten en de combinatie daarvan krijgen paarden vaak dikke benen !!!! een bosje met bleekselderij geven gaat het overtollige vocht weg

Bedankt, dat ga ik even onthouden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:30

Gaat het over de kruising Tinker/ Arabier?

Ik zei al tegen Ellepel in een pb dat die slobber ook de druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.
Dat ze de afvalstoffen niet kwijt kan is wel duidelijk, anders zou ze geen dikke benen hebben.
Een drainagekuur zou mss helpen.

Ik blijf er toch bij dat ze mss te veel krijgt aan voedingsstoffen en deze niet kwijt kan. Daardoor een overbelasting van lever en nieren. Mok heeft hier vaak mee te maken.

Geen voordroog meer geven ook geen graszaadhooi, alleen goed weidehooi en eventueel een mineralen/vitaminesupplement.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:38

Je kunt ook Havens bellen en dit aan hun vragen, of ze vaker hebben gehoord dat paarden dikke benen kregen van hun slobber. Ze geven altijd netjes en duidelijk antwoord.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 09:18

singasong schreef:
Gaat het over de kruising Tinker/ Arabier?

Ik zei al tegen Ellepel in een pb dat die slobber ook de druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.
Dat ze de afvalstoffen niet kwijt kan is wel duidelijk, anders zou ze geen dikke benen hebben.
Een drainagekuur zou mss helpen.

Ik blijf er toch bij dat ze mss te veel krijgt aan voedingsstoffen en deze niet kwijt kan. Daardoor een overbelasting van lever en nieren. Mok heeft hier vaak mee te maken.

Geen voordroog meer geven ook geen graszaadhooi, alleen goed weidehooi en eventueel een mineralen/vitaminesupplement.

Het gaat inderdaad over de kruising tinker x arabier.

Heel erg bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee!
Ik zal de staleigenaren even vragen of ze mischien ander hooi kunnen voeren ipv kuil.
Ze staat namelijk in een hele grote groep buiten op het land, en de andere paarden krijgen namelijk wel meer kuil. Maar ik kan even vragen of er een middenweg in zit.

Ze heeft zo'n maand geleden een vitamine spuit gehad van mij.

Ik heb havens een mail gestuurd met de vraag welke ingredienten er anders in het veulenbrok zitten dan in de slobber.