Vies oog, hoe voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Vies oog, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:43

Mijn paard staat sinds zo'n 9 maanden op een andere stal, waar ze heel veel buiten staat. Nu heeft de redelijk vaak vieze ogen. Na het schoonmaken komt het steeds terug.
Iemand een idee hoe het komt of wat ik eraan kan doen?

Lise81

Re: Vies oog, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:18

Vieze ogen komt vaak doordat er iets in komt. Stof -en hooideeltjes e.d. of doordat ze in de wind staat. Door bijvoorbeeld hooi niet vanaf de grond te voeren krijgen paarden deeltjes sneller in hun oog.

Een kladje is niet zo'n probleem. Belangrijk is dat het slijmvlies van het oog mooi zalmroze is - niet ontstoken - en de ogen helder.
Ogen kan je spoelen met normale lenzenvloeistof of boorzuurwater om vuiltjes uit het oog te halen.
Bij twijfel dierenarts raadplegen voor een oogzalf met antibioticum. Overdreven oog-vloeing en roodheid moet behandeld worden.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:06

Ik behandel het altijd met homeopathisch middel Euphrasia heet het geloof ik. (Zoiets iig) Helpt altijd goed.
Blijft het aanhouden, zou ik toch even de DA laten komen.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:11

Je kan ook gewoon afgekoeld gekookt water gebruiken!
Met een washandje van de buitenkant na de binnenkant van het oog wrijven, en dan 2 a 3 keer per dag, en het is zo over!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:35

De mijne heeft er ook heel erg last van, ze hebben op utrecht al meerdere malen die traanbuizen schoongemaakt en nog wat enge dingen.. helaas heeft het allemaal niet mogen baten..

Waarschijnlijk staat ti op de tocht.. de mjine heeft het denk van zn voorpluk die in zn ogen prikt, maar na het zien van de fotos denk ik niet dat het bij die van jou het geval is Knipoog

in principe kan het geen kwaat hoor!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:01

Idd, schoonmaken met afgekoelt heet water zodat er geen bacterien maar in het water zitten. Sponsje in het water dopen en zo elke keer het oog schoonmaken. Ik doe dat ook bij mijn paard, die heet ook elke keer als ik kom van die dingetjes bij zijn oog zitten maar dat ziet er gewoon uit als slaap.. maar ik maak het iig altijd zo schoon.

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:46

Je hebt van die speciale oogdruppels die in van die handige pipetjes zitten, dat gebruiken wij altijd, daar spoel je het goed mee schoon. volgens mij zijn ze van vsm en zijn ze gewoon te koop bij een drogist.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:54

Spuit bij drogist halen, water koken en laten afkoelen, zo oog uitspuiten. Met sponsje kans dat je het oog aanraakt, komt de bacterie op het sponsje en blijf je in een cirkel hangen...