sterelisatie????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kseniya

sterelisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 12:03

hey,
Ik heb een uiterst gevaarlijke merrie staan. Als zij hengstig is (maar niet alleen dan), is ze alles behalve te vertrouwen.
Ze smijt iedereen eraf! Ze kan in 123 omslaan van dressuur naar rodeo. Ik heb al in een andere toppic uitgelegd wat er precies was. Ik heb haar ondertussen klinish laten testen en ze blijkt geen enkele blokade of iets dergelijks te hebben. Gisteren is ze gewoon uit het niets beginnen rennen voor dood (ze was niet verschoten en ik had niets maar dan ook niets gedaan!) Er waren mensen die het zagen gebeuren en het schijnt dat ik 5minuten chanse heb gehad of ik lag nu aan een bakster in het ziekenhuis of in een kist. Ik heb al alles gebrobeerd!!! grondwerk, join-up, klassieke dressuur, springen, ... gewoon alles! Ik heb haar nooit slecht behandeld dat zeker niet! Iedereen kijkt naar mij op van de hoeve omdat zijzelf nooit zo rustig en geduldig zouden zijn bij zo'n paard. Maar ik begin echt hopeloos te worden! Niemand gelooft nog in mij en mijn paard als een combinatie.
Ik kan haar echt niet verkopen omdat als zij in de verkeerde handen terecht komt er zware ongelukken zullen gebeuren. En dan heb ik het niet over het paard. Ik heb van iemand gehoord dat sterelisatie misschien wel de uitweg zou zijn.
Wat denken jullie er eigenlijk van?

Groetjes
Kseniya

Prince_

Re: sterelisatie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:04

Misschien de dierenarts even bellen voor informatie daar over en vragen wat hij daar van denkt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:05

hmmm in de knakworst?en van je verzekeringsgeld een nieuwe?
Nee ff serieus, een sterilisatie bij paarden komt haast nooit voor, ik zou eens overleggen met je da want het is geen garantie op beter gedrag en stras ben jij een paar 100 lichter met hetzelfde paard....zou een beetje zonde zijn

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:09

Misschien klinkt het raar maar wat je nog zou kunnen proberen is een natuurgeneeskundige er naar laten kijken. Soms halen die hele andere te vorschijn dan een reguliere dierenarts.
Ik denk dat het zeker het proberen waard is met dit paard!!!

Succes in iedere geval

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:41

Heeft een dierenarts of osteopaat haar onderzocht tijdens haar hengstigheid? Dat is namelijk een heel andere situatie dan de rest van de maand. De rug kan gewoon een stuk gevoeliger zijn, waardoor ze sneller pijn ondervindt en dit heftig uit.
Op de diergeneeskundigfaculteit in Utrecht hebben ze een zogenaamde bok-merrie (gesteriliseerd), dus het gebeurd zeker wel. Maar, de hormonen zorgen ook voor andere processen in het lichaam, zoals een goede botaanmaak e.d. Mij lijkt het dus een ongezonde oplossing!

Overleg met je dierenarts. Er kan namelijk ook eerst gekozen worden voor hormoon-injecties waardoor de hengstigheid wordt onderdrukt (valt wel onder doping).
Daarnaast heb je de "knikker" die de eisprong onderdrukt.

Er zijn wel kruidenmengsels voor hengstige merries dacht ik, heb je die al geprobeerd? (Moody Mare zie o.a. http://www.paardendrogist.nl)

Heeft ze al eens een veulen gehad? Een keer een veulen bij fokken schijnt ook te kunnen helpen.

Verder lijkt mij de meest logische oplossing: niet rijden tijdens de hengstigheid!
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 07-03-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:49

Heb je Regumate Equine (Intervet) geprobeerd? Misschien eens overleggen met je DA, dit product schijnt goed te helpen tegen dit soort bijverschijnselen van hengstig zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:33

ja,ik heb hier ervaring mee.
het kunnen dan nog een aantal dingen zijn maar 1 daarvan is dat de eierstokken tegen de onderkant van de rugspier aandrukken [zeer pijnlijk]
als je zeker wilt weten dat dit het is word aangeraden om je paard "de pil" te geven.
dit is meestal een middel wat voor koeien gebruikt word en je moet het zien als een test omdat langdurig gebruik erg kostbaar is.
heb je na een maand geen resultaat weet je dat het geen zin heeft de eierstokken te laten verwijderen.

succes en ik hoop voor je dat het werkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:34

Ik zou haar eerst op de foto zetten.
Mocht daar niks uitkomen, is het een merrie met een ras?
Anders laten dekken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:31

Hengstigheid kan inderdaad gereguleerd worden met Regumate.
Misschien is dat een optie om uit te proberen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:36

Grote knikker in de baarmoeder, nooit weer hengstig................ Haha! Haha! Haha! trucje van zeer bekende veearts.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 15:19

Hey!
Ik heb een iets minder dure maar ook een vrij efficiente manier gehouden om mijn merrie
rustig te krijgen. en dat is valeriaan.
Ik heb gelezen dat ik veel natuurlijke producten voor paarden valeriaan te vinden is en ik
heb het toevallig thuis staan om hartkloppingen bij mijn moeder te verhelpen. Ook als ik onder stress sta neem ik een 30-tal druppeltjes opgelost in water. Smakelijk is het alleszinds niet maar het helpt. Dus ik heb mijn merrie gisteren een paar druppeltjes gegeven en het werkt!!
Dus ik ga even de drastische maatregelen (of tich in mijn geval) achterwege laten.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:46

Wauw, wat een slimme oplossing! Nou, heel fijn dat je een oplossing hebt gevonden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:30

kseniya schreef:
Hey!
Ik heb een iets minder dure maar ook een vrij efficiente manier gehouden om mijn merrie
rustig te krijgen. en dat is valeriaan.
Ik heb gelezen dat ik veel natuurlijke producten voor paarden valeriaan te vinden is en ik
heb het toevallig thuis staan om hartkloppingen bij mijn moeder te verhelpen. Ook als ik onder stress sta neem ik een 30-tal druppeltjes opgelost in water. Smakelijk is het alleszinds niet maar het helpt. Dus ik heb mijn merrie gisteren een paar druppeltjes gegeven en het werkt!!
Dus ik ga even de drastische maatregelen (of tich in mijn geval) achterwege laten.

Pas daar maar mee op als je ook wedstrijden rijdt, valeriaan is doping.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 20:35

ja dat weet ik.
Maar met zo'n paard zou ik echt geen wedstrijden rijden ik ben mijn leven nog net niet beu

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:21

ik heb hier dus ook last van en ik zit nou met de kkrukken om dat mijn lieve paardje hett nodig vond om me er af te bokken Boos!
Laatst bijgewerkt door FBN op 02-04-08 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:22

het is in ieder geval heel vervelend nou ja heb morgen onderzoek bij mijn merrie dus hopelijk is er niks

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 22:40

hey,
mijn merrie had inderdaat problemen van haar hengstigheid en was bovendien
gewoon een paard dat niet wilde werken. Heb nu nog een ander geval die ook onder de ruiter wegloopt. Die mensen wilden hun merrie ook al laten stereliseren... Heb er mijn dierenarts eens bijgehaald en het bleek rugpijn te zijn van een te grote zadel (18"" op een compact paard)
Dus mijn raad...
als u dierenarts niet meteen het probleem vind schakel dan een andere dierenarts in
en blijf zoeken!
pas na een samenwerking met de smid, dierenarts,... kunt u uw paard helemaal bovenop helpen

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:17

Vervelend allemaal zeg..
Ik vraag me ook af waar jouw merrie last van heeft:P
is ze altijd al zo geweest? ik ken ook een merrie die erg gek en heet was altijd en met de hengstigheid dr bij was dat natuurlijk nog wat erger.. de eerste 20 min rijden met haar waren altijd hoop van zegen dat je er op bleef zitten.. maar nu heeft ze al heel wat jaren geleden en is het al minder geworden!

Maargoed.. kben benieuwd..
Succes ermee!

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 08:27

Fempjee schreef:
Vervelend allemaal zeg..
Ik vraag me ook af waar jouw merrie last van heeft:P
is ze altijd al zo geweest? ik ken ook een merrie die erg gek en heet was altijd en met de hengstigheid dr bij was dat natuurlijk nog wat erger.. de eerste 20 min rijden met haar waren altijd hoop van zegen dat je er op bleef zitten.. maar nu heeft ze al heel wat jaren geleden en is het al minder geworden!

Maargoed.. kben benieuwd..
Succes ermee!

jah
een merrie blijft een merrie en die hebben gewoon kuren
(niet zo goed als je in de sport wilt presteren maar ja)
mijn heterd is nu verkocht Verdrietig omdat ik een 2-jaarse gekocht heb en 2paardjes kon ik gewoon niet
betalen (spijtig) maarja ze is naar een goed thuis dat is toch al iets van een troost.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:55

misschien homeopathie gebruiken heeft erg goed geholpen bij mijn merrie ( wel in combinatie met regumate dat wel) maar de reguimate kreeg het bij mijn merrie ook neit helemaal onder controle dus heeft mijn moeder haar homeopathisch behandeld ( ze is homeopathe)