Longeren gaat prima..rijden niet..ik weet het even niet meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Longeren gaat prima..rijden niet..ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:25

Moeilijk uit te leggen, dit maakte uitgerekend mijn verzorgster mee en niet ik. Ondanks dat ze maar 2 keer in de week mijn paard doet kreeg ik er niets van mee dus ik doe mijn best het probleem zo goed mogelijk uit te leggen.

2 weken terug liep ze zo slecht dat ze met mn verzorgster erop ging liggen. Nagekeken, opgezette ogen. spierbevangen. Maar we leken er op tijd bij. 2 weken eiwit arm eten en veel stappen. Laatste week lekker in de round penn losgegooid, los longeren. ziet er allemaal prima uit. Gister heb ik haar los gelongeerd in de round penn. Prachtig zicht, ze showde zichzelf, uitgestrekte draf lang zweefmoment en flink wat galopperen (uit zichzelf) en alles ging echt mooi. Flinke energie. Vanavond stapt mn verzorgster op en weer met rijden niet goed. Erg sloom ook volgens haar...ze zegt dat het op voltes ed lijkt alsof ze omvalt naar binnen, door haar voorbenen gaat? Terwijl het er aan de hand en in de round penn los gewoon zo goed uit ziet.

Ze staat vrij kort voor echter 2 maanden geleden zei de bekapper dat het er prima uitzag. Ik zie ook niet direct iets maar kan het zijn dat ze gevoelig is? Het schijnt dat ze alleen echt last laat zien als ze op de volte gaat oid. Op de hoefslag niet echt.

Ik zit echt met mn handen in het haar. Als je er niet opzit schijnt het allemaal prima te gaan. Morgen ga iklongeren met longeerlijn om te zien wat er gebeurt. Maar ik maak me echt druk nu. Iemand die het mss herkent?

ikenindi

Re: Longeren gaat prima..rijden niet..ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:33

wat zegt de da dan? ik weet wel dat als ze het eenmaal gehad hebben ze er gevoelig voor blijven, maar meer weet ik er niet van. veel sterkte in ieder geval. ik zou voorlopig niet gaan rijden trouwens. ook voor je eigen veiligheid(en die van je verzorgster)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:35

Ligt je zadel goed? Heeft ze misschien last van haar rug?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:40

Jouw paard is gewoon nog lang niet hersteld.
Natuurlijk is los lopen in de round penn veel minder belastend dan rijden.
Gelukkig heb ik geen ervaring met spierbevangenheid maar wat ik vna stalgenoten heb meegemaakt, was dat revalidatie na spierbevangenheid meestal een hele langdurige kwestie was. Meer van maanden dan van weken. Er is namelijk spierweefsel beschadigd.
Ze blijven er ook heel lang gevoelig voor.
Heeft jouw DA hierover niks gezegd (ik mag toch hopen dat je die er direkt bij hebt gehaald)?

Trouwens, spierbevangenheid is meer een koolhydraatprobleem, geen eiwitprobleem. Als ze teveel krachtvoer krijgt, hoe eiwitarm ook, kan het fout gaan.

Tenslotte is het zaak om met koud weer heel lang los te stappen. Een paard dat er toch al gevoelig voor is, kan juist door te snel aan het werk te gaan gemakkeljk spierbevangen raken.
Maar in jouw geval zou ik nog helemaal niet rijden en eerst maar eens bloedonderzoek laten doen om te kijken hoe het er nu mee staat.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:47

Twinklebel schreef:
Ligt je zadel goed? Heeft ze misschien last van haar rug?

Zadel is onlangs nageken, past nog heel prima. Kan het dat ze last van haar rug heeft en zulke tekenen laat zien? Ik heb gedacht over een veearts maar dacht dat ik misschien beter richting osteopaat ofzo kon gaan, maar ik heb daar weinig ervaring mee. Wie moet ik nou laten komen voor zo een probleem..ik heb immers geen idee wat er aan de hand kan zijn.

Nee niet serieus spierbevangen(ik zeg het fout mijn excuses), maar al haar spieren zaten vast maar toch wel maandagsziekte . Waarschijnlijk door het foute kuil (koeienkuil dus) wat ze 2 dagen heeft gehad. Die dagen heeft ze ook niet veel gewerkt en de dagen ervoor net wel, dus kon ze het overtollige ook niet afdrijven door werken. Ik vraag me af of dit de nasleep kan zijn daarvan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:50

vraag het je da, die kan dan verder advies geven...

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:53

Ja, ik zit eraan te denken om haar maar weer te laten komen. Ik vind het allemaal zo moeilijk. als ik nou maar wist dat het goedkomt met rust. Nu maak ik me gewoon druk dat er meer aan de hand is ofzo. Als ik de aankomende tijd rustig aan moet doen, dan is dat prima. Maar ik zie allerlei spoken dat het mss iets meer/anders nog is. Vooral omdat het zo een schril contrast is met de afgelopen dagen dat ze prima liep ind e round penn met licht werkzonder iemand erop..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:54

Inderdaad, ga naar je dierenarts, die kan je zo nodig doorverwijzen naar een ostheopaat. Zulke tekenen kunnen inderdaad vanuit de rug komen. Doordat in de wending het zadel net iets anders drukt kan dit een pijnreactie geven.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:07

2 weken is wel kort-dag om te verwachten dat je paard weer is hersteld. De combinatie dat jij hem los hebt gegooid, met flink wat galop en dat zij er 's avonds weer opstapt was waarschijnlijk te veel denk ik.
Doseren van werk lijkt me belangrijk. Daarbij is het niet altijd een goed teken als een paard snel wil galloperen. Dit heeft soms ook te maken dat het paard te stijf is voor een normale draf.

Ik heb ook het stukje film gekeken in je profiel - dat is van nu? (Als ze niet drachtig is, is ze wel risicovol zwaar!) Daar loopt ze ook in mijn optiek niet lekker, beetje zakkend door de voorbenen, de 3 passen dat ze gewoon loopt. Het is natuurlijk een moment opname waarvan ik eigelijk weinig van zou kunnen zeggen.
Als ik je paard zo zie zou ik idd nog eens een DA en een osteopaat naar haar laten kijken, dan weet je zeker of ze voldoende hersteld is om weer het werk op te pakken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:14

Geef je haar extra vitamine E?

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 14:46

Lise81 schreef:
2 weken is wel kort-dag om te verwachten dat je paard weer is hersteld. De combinatie dat jij hem los hebt gegooid, met flink wat galop en dat zij er 's avonds weer opstapt was waarschijnlijk te veel denk ik.
Doseren van werk lijkt me belangrijk. Daarbij is het niet altijd een goed teken als een paard snel wil galloperen. Dit heeft soms ook te maken dat het paard te stijf is voor een normale draf.

Ik heb ook het stukje film gekeken in je profiel - dat is van nu? (Als ze niet drachtig is, is ze wel risicovol zwaar!) Daar loopt ze ook in mijn optiek niet lekker, beetje zakkend door de voorbenen, de 3 passen dat ze gewoon loopt. Het is natuurlijk een moment opname waarvan ik eigelijk weinig van zou kunnen zeggen.
Als ik je paard zo zie zou ik idd nog eens een DA en een osteopaat naar haar laten kijken, dan weet je zeker of ze voldoende hersteld is om weer het werk op te pakken.

Ze loopt prima. Momenteel heel mooi zelfs. We hebben haar losgegooid, maar niet opgejaagd in de laatste weken. In het filmpje was ze net beter van een blessure en na stilstaan echt veel en veel te dik. Het is ook niet echt recent meer dus daar valt weinig aan af te leiden LachenDat is nu allemaal prima. Het werk wat we doen is ook goed. Het was geen echte maandagsziekte, maar wel wat stijfheid en opgezette ogen.

Vanochtend is de DA (deze is de DA van het young riders team dressuur) geweest en deze kon niets vinden. Rug in orde, ogen gebit, hoeven alles prima. Lopen/draven ook gewoon mooi. Geen spierbeschadigingen of dergelijke. Er is nu bloed afgenomen omdat het hem ook een raadsel is op dit moment. Ik vind het spannend...

nee, geen extra vitamine E.