Alwéér kreupel, maar de reden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariel89

Alwéér kreupel, maar de reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:02

Hey,
Was de keren hiervoor niet van plan een topic te maken, aangezien we nog met de DA bezig waren.
Maarja sinds vanmiddag is mn paard weer kreupel, en daarom even zijn verhaaltje hier met alle aandoeningen, en kijken of er misschien bokkers zijn met dezelfde ervaringen, of die enig idee kunnen hebben van een oorzaak.

1 oktober 2007 heb ik Skinner laten keuren, klinisch en rontgonologisch, is hij goedgekeurd, en heb ik hem gekocht.
Op 20 november kwam de hoefsmid en is hij beslagen. Zijn hoeven zijn toen erg kort gemaakt (hij had altijd op Natural Balance gelopen en daardoor waren zn hoeven erg groot, bij mij heeft hij nu gewone ijzers).
Op 22 november was hij rechtsvoor kreupel. Ik heb m toen een paar dagen rust gegeven, en op 29 november kwam de buitenpraktijk. Hij was nog steeds kreupel rechtsvoor, en was wat gevoelig op de pees. Deze was echter niet dik of warm. In overleg ben ik 2 weken gaan stappen, en daarna weer begonnen met rijden.
Na deze periode begon skinner steeds wat vaker flinke bokken te geven in galop. (hij gaf eerder wel is wat bokjes, maar eerder uit luiheid). Nu kwamen er echt vrij gemene bokken.
Op 9 januari kwam de hoefsmid opnieuw om hem te beslaan.
Het bokken bleef doorgaan, ook in draf kwam het nu. Hij was gevoelig op zijn rug, dus wij belde de buitenpraktijk weer om naar zn rug te laten kijken.
De buitenpraktijk kwam, en wilde hem volledig controleren, omdat last van de rug ook vanuit de benen kon komen. Hij deed een buigproef en rechtsvoor reageerde hij heel gevoelig. Bij de kogel, en bij de pees.
2 dagen later gingen we naar de faculteit en daar heeft hij 6 dagen gestaan voor allerlei onderzoek. (inmiddels liep hij ook wederom kreupel) Er zijn verdovingen op verschillende plekken geweest van zijn hoef en daarboven, er is een echo van de pees gemaakt, en een foto van de kogel. Niks kon er gevonden worden, tot hij beter ging lopen toen de ijzers eraf gingen. ze waren het erover eens dat die er niet goed onder gezet waren. hij kreeg orthopedisch beslag en metacam voor drie weken, en wij mochten weer naar huis.
De eerste week met t longeren was zn kogel vaak nog wel warm en dik. (ook al zat ie aan de metacam). Daarna zijn we begonnen met rijden.
Bij het begin ging het af en toe nog moeilijk en was er soms wat verzet met t rijden, maar na een weekje begon hij op te bloeien en steeds fijner te lopen, hij begon er echt plezier in te krijgen.
Vorige week zijn we keer naar t park geweest en een keer gesprongen en dat ging prima.
Maar vandaag, (5 weken na de faculteit) was zijn rechtervoorbeen vanaf de pees naar beneden ineens weer heel erg warm.. er zat ook wat vocht in de kogel.. En bij t draven op de harde bodem liep hij kreupel.
Gisteravond is hij langs de weg gestapt naar n andere manege en heeft daar oefenparcours gesprongen. Maar k weet niet of dat r mee te maken heeft, want zo zwaar was dat niet..

Maargoed, tot nu toe in de tijd dat ik m heb, hebben we nog niet veel weken geluk gehad.
Iemand ervaringen, enige ideeën?

Ik geef m nu weer n tijdje rust, en mn moeder gaat morgen maar weer even met de DA overleggen..

CarpeDiem

Re: Alwéér kreupel, maar de reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:39

Neem aan dat hij via de faculteit beslagen word door een smid??

Krijgt hij voedingssupplementen? Dat ie nu kreupel is zou best kunnen door evt spierpijn van dat parcoursje. Zoals ik t hoor ben je nog niet zo heel lang met hem bezig, en dan kan een parcours soms net iets teveel zijn.
Ik zou eens even overleggen met je dierenarts, hij kent je paard het beste en weet het beste waar het probleem zou kunnen zitten,

Overigens heeft mijn paard ook altijd een verdikking bij haar pezen voor, ook voor heel veel geld aan verspijkerd. Ben haar een supplement voor spieren gaan geven omdat ook die wat stijf waren. En ik heb nu weer een jonge dame onder mn kont. Die van pure vreugde zelfs dr kont in de lucht gooit.. Dat heeft ze echt nog nooit gedaan

Sterkte met je paardje, houd je ons op de hoogte?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 22:17

Dankje voor de reactie Lachen

Hij krijgt niet anders voer dan normaal, geen extra dingen ofzo.
Vorige week heeft hij bij ons thuis al wel gesprongen, en de dag erna had hij nergens last van. En ook na een buitenrit had hij geen last. Maar het zou idd wel misschien teveel zijn geweest.

Hij is de laatste keer idd via de smid van de faculteit beslagen, en dat zal ook blijven gebeuren.

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:37

Vandaag was zn been gelukkig niet meer warm.
Maar we hebben even met de DA overlegt. hij moet wel weer 5 dagen Metacam, en deze week 2 x per dag stappen en been afspuiten.
Heb de hoop dat we iig weer sneller aan de gang kunnen dan vorige keer. maarja we doen t maar rustig aan

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:41

Rust is in elk geval belangrijk. Alleen houd er wel mee dat rust roest *in sommige gevallen kan het natuurlijk niet anders*..
Bestaat niet de mogelijkheid om met hem te stappen onder het zadel of hem op een klein stukje land te zetten zodat hij toch wat in beweging blijft? Sowieso is beweging voor een dik been erg belangrijk Ja
Beterschap, en geef het tijd om te genezen..

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 10:56

Ja, ik stap nu 2 x per dag met m onder t zadel.
We hebben ook n landje waar die in kan maar dat mag nu niet van de DA ivm eventuele rare sprongen.. maar denk dat ik m daar over halve week wel in zet, want zo raar doet ie niet..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:01

Ik denk dat je m beter íedere dag buiten kunt zetten (liefst na het stappen als het allerheetste eraf is)
Op stal kropt de energie al op, en als je dan nog tot woensdag gaat wachten zit er nog van 3 dagen energie bij. Des te groter de kans dat ie écht raar gaat doen Ja
Je moet alleen wel oppassen dat je paard pijnstillers krijgt, dat is wel link. Liefst zou ik de pijnstillers eraf halen en m dan naar buiten gooien. De meesten voelen dan zelf wel tot hoever ze kunnen gaan Ja

Mijne is met dr dikke pees gewoon iedere dag naar buiten gegaan, vorst of nat.. Maakte niet uit. ( kreeg geen pijnstiller) En heeft zich toen netjes rustig gehoude, terwijl ze normaal wel een keer gek wil doen.

Hoe staat het er nu voor met je beestje? En wanneer moest je terug voor controle?

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:13

Begrijp ik nou goed dat je vijf weken nadat je paard langdurig kreupel is geweest weer met hem bent gaan springen(niet aanvallend bedoeld, maar denk dat dat gewoon nog iets teveel kan zijn geweest)? Kan best zijn dat een aantal dingen bijelkaar gewoon nu nog te zwaar voor hem zijn. Hij liep niet meer kreupel dus je gaat steeds enthousiaster rijden en dat kan alles bijelkaar net iets te veel belasting zijn geweest. Ik zou nu met hem gaan stappen, als het kan kan je erop gaan zitten en hem bijvoorbeeld wat buigoefeningen laten doen om hem soepel te houden(al moet je hier weer heel erg mee uitkijken dat je niet overvraagt).
Zou hem niet van de Metacam afhalen, zover ik weet is dat ook ontstekingsremmend dus dat is zeker gunstig. Liever nu al, als er iets van ontsteking bij zit dat meteen aanpakken dan dat je dat het een grotere ontsteking wordt.

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 14:40

Hij is niet echt langdurig kreupel geweest. Hij is in november kreupel geweest en toen stapte ik 2 weken. En De laatste keer was eigenlijk maar 1 week, dat was de week dat ie op de faculteit stond. Daarna mocht ik weer beginnen (1 week longeren, daarna rijden) De dierenarts heeft toen zelf gezegt dat ik weer met m mocht gaan springen (uitgaande van de gedachte dat de kreupelheid echt uit het verkeerde hoefbeslag voort was gekomen).

Ik zet m t liefste ook buiten maar mn ouders, mede-eigenaren, en de DA stemmen daar dus niet mee in dus dat gaat niet door.

Maar gister was zn been alweer helemaal koud en vandaag ook. heb net erop gestapt en daarna wel afgespoten.
Hij heeft alleen 1 plekje bovenaan zn pees, als je daar knijpt terwijl je zn been opgetild hebt, dan reageertie daar best wel op. Had ie in november ook.. Maar na al dat onderzoek is er daar niets gevonden, + dat ie op de metacam staat dus t zou zo raar zijn als ie daar dan toch gevoelig is..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:30

wat gebeurd er als je hem weer op natural balance ijzers zet? En weet je misschien de rede dat hij op deze ijzers stond?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:15

De kliniek in Bodegraven was 1 van de eersten die daarmee begon, en mijn paard was van iemand die daar werkt, en die vond t prima als ze t bij hem gingen uitproberen.
De faculteit in utrecht is erg tegen natural balance.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:00

vroeg het me af omdat de klachten (zo te lezen volgens je verhaal) begonnen zijn, nadat de natural balance eronder uit gehaald zijn. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar wat voor het ene paard niet werkt, kan voor het andere wel werken.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:50

ik denk dat het verstandig is om je paard volgens een bepaald trainingsschema, belastingsschema weer goed op te bouwen.
als het been warm en dik wordt en pijnlijke plekjes heeft, is dat toch een teken dat het voor je paard teveel is geweest.
zeker mee eens dat je paard beweging nodig hebt, maat misschien iets meer de tijd nemen, zodat er toch niet alsnog iets anders kan ontstaan.

heel veel succes.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:09

Pytje schreef:
vroeg het me af omdat de klachten (zo te lezen volgens je verhaal) begonnen zijn, nadat de natural balance eronder uit gehaald zijn. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar wat voor het ene paard niet werkt, kan voor het andere wel werken.

Idd, zo te lezen had het paard geen problemen toen hij natural balance was beslagen/bekapt. Sinds je de hoeven een stuk kleiner! hebt laten bekappen, dus ook stand veranderen!, heeft hij last. Dat zou voor mij een signaal zijn dat hij wellicht toch niet goed bekapt en beslagen is. Is sowieso geen goed teken als je paard gevoelig is na het opnieuw beslaan.

En of een veearts nou wel of niet ergens tegen is, als mijn paard zich er goed bij voelt dan blijf ik dat wel doen en ga ik niet over op wat anders waardoor hij kreupel of ziek wordt. Het is mijn paard, niet die van de VA, waar ik over beslis, nadat ik allerlei info ingewonnen heb van voors en tegens van betrouwbare mensen.