Dikke benen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneDiamondJarig

Dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:36

De pony van mijn dochter heeft sinds een aantal weken last van ik denk zelf vocht in zijn benen (Welsh pony van 9 jaar)
Het begon zo, mijn dochter kwam naar me toe met de mededeling dat haar pony aan het rechterbeen bovenin een grote bult had zitten. We hebben hem even aan de longe gepakt en hij liep totaal niet kreupel/onregelmatig + de bult was meteen stukken minder. Ze is toen gaan rijden een half uurtje en er was niks meer van de bult te zien.
De volgende dag zat dezelfde bult er ongeveer weer en weer na het lopen weg.. erg vreemd!
Er zaten wel dagen dat er geen bult was maar over het algemeen wel elke dag en soms ook ineens op het andere been.
Tot aan vandaag, op zijn knie zat een grote bult en aan het achterbenen een dik been maar dan bij de pezen. Even aan de longe gepakt en hij liep zoals altijd niet kreupel/onregelmatig. Maar even zijn benen gekoeld en op het zand gezet, ben benieuwd of het vanavond wat minder is?

Zou het gewoon vocht in de benen zijn of wat anders? Denk er wel over om even contact met de paardenarts op te nemen.
Hij word 3 tot 4 keer per week (dressuren en buitenrijden, springen om de week) op het moment gereden en 2x gelongeerd en 1 rustdag waarmee mijn dochter dan een stuk met hem gaat wandelen. Hij staat overdag buiten!
Stalbenen heeft hij nooit last van gehad en in de zomer staat hij dag en nacht buiten.

Groetjes Jolanda

Lise81

Re: Dikke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:59

Vocht in de benen is meestal in de onderbenen en vaak niet 1 been, maar iig 2 (vaak achter). Door overvulling van het lyfesysteem. Dit kan komen door verschillende ziekte en door ander rantsoen (te eiwitrijk).

Is het zijn voor of achterbeen?
Is de bult warm?
Is het paard verder attend en gezond?
Zijn er veranderingen aan het voer (kuil)?

Een bult op 1 plek is wat anders dan vocht in de benen. Bij een bult op zachte delen, denk ik snel aan een spierscheurtje. (Door trauma tijdens rollen oid) Waardoor vocht naar die bepaalde plek toe gaat, door beweging kan de zwelling verminderen - maar verminderd het trauma niet.

Dierenarts raadplegen en ik zou er voor kiezen een week alleen te stappen (aan de hand).

OneDiamondJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:20

Lise81 schreef:
Vocht in de benen is meestal in de onderbenen en vaak niet 1 been, maar iig 2 (vaak achter). Door overvulling van het lyfesysteem. Dit kan komen door verschillende ziekte en door ander rantsoen (te eiwitrijk).

Is het zijn voor of achterbeen?
Is de bult warm?
Is het paard verder attend en gezond?
Zijn er veranderingen aan het voer (kuil)?

Een bult op 1 plek is wat anders dan vocht in de benen. Bij een bult op zachte delen, denk ik snel aan een spierscheurtje. (Door trauma tijdens rollen oid) Waardoor vocht naar die bepaalde plek toe gaat, door beweging kan de zwelling verminderen - maar verminderd het trauma niet.

Dierenarts raadplegen en ik zou er voor kiezen een week alleen te stappen (aan de hand).

Hij heeft nu ook alleen een dik been aan zijn achterbeen, dus wat je bedoelt te zeggen. Heb het even schuingedrukt.
Het is dus zijn achterbeen (de bult op de knie was vandaag zo goed als weg)
De bult is niet warm.
Paard is zoals altijd, vrolijk, zeer looplustig en verder is hij ook helemaal gezond. Wat je inderdaad zegt over die eiwitten, daar is hij extreem gevoelig voor maar dat gaat de laatste jaren eigenlijk erg goed.
We zijn sinds een goede maand wel overgestapt op ander voer namelijk Pavo Condition en Pavo Nature's Best maar op allebei die zakken staat wel aangegeven dat er vrij weinig eiwit in zit, vooral in de Nature's Best!
De bult is inderdaad telkens op een zachte plek en al na een paar minuten stappen helemaal weg, ook gewoon zacht. Dus dan denk ik toch aan vocht?
Wat wil je precies zeggen met, maar verminderd het trauma niet? Dat hij er elke dag last van blijft houden?

Ik vind het zo vreemd omdat zijn gedrag net zoals altijd is en als we hem aan de longe hebben zie je niet eens wat aan van zijn benen. Ik wil het nog even aankijken, stappen is misschien niet verkeerd.

Hij staat vierkant op ijzers, zou evt. ook kunnen dat hij zich aangetikt heeft in de wei. Hij is behoorlijk maf! Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:11

Ik begreep niet zo goed waar de verdikking zat. Dikke benen lopen vaak vanaf de koot tot bijvoorbeeld het spronggewricht. Meestal zijn paarden na 2 weken wel gewend aan het nieuwe rantsoen.
Als de verdikking op de sprong zit kan je nog deken aan een piephak (door overbelasting veelal door slaan tegen de muur bijv.) Aan de voorkant is dat inderdaad anders.

Overbelasting van, overrekt of beschadigd weefsel heeft tijd nodig om te herstellen. Wanneer het dier dit zelf kan doseren komt het vaak wel goed ("rust"), maar ga je bijvoorbeeld longeren in draf of rijden dan kan het zijn dat de plek overbelast wordt en dan gaat het dus niet over. De zwelling kan in eerste instantie door de beweging wel verminderen.

Ik vind het verhaal verder onduidelijk. Een dierenarts zal je de zekerheid moeten kunnen geven wat nu het beste is. Ik kan het vanaf hier natuurlijk niet zien en ben ook geen dierenarts. Dus kan alleen goed bedoeld advies geven en met je meedenken. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:14

ik vind dat moeilijk om vanachter een computer te oordelen. zeker zonder foto denk ik dat niemand er iets zinnigs over kan zeggen...
als je het niet vertrouwd gewoon even da laten kmen...

OneDiamondJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:45

Ik het de paardenarts vanmiddag even gebeld en hij was in de buurt dus is meteen even langsgekomen.
Om een lang verhaal kort te maken, hij heeft een lichte eiwitallergie en moet verder gewoon lekker blijven bewegen en krijgt nu voorlopig speciaal voer.
Ben blij dat we in ieder geval meer weten, bedankt voor het meedenken Lise81!! Ja