Hengstigheid tijdens dracht.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengstigheid tijdens dracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:30

Hallo.
Mijn haflinger merrie van 3 jaar is drachtig maar als er een ruin of wat anders bij komt wordt ze heel hengstig is er een kans dat ze toch niet drachtig is? ze is wel gevoelt en er scheen wat in te zitten weet iemand het andwoord misschien?

suffie

Re: Hengstigheid tijdens dracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:15

Het komt idd wel eens voor dat een merrie tijdens de dracht hengstig is. Wanneer is jouw merrie gedekt? Heb je haar ook laten scannen? Voor de zekerheid zou ik haar toch nog een keer laten scannen, dan heb je zekerheid en kan je ook meteen zien als ze hengstig is of ze klaar is om gedekt te worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:53

Het kan wel is voorkomen in de eerste maanden na dekking wanneer de hormonale huishouding van de merrie nog niet echt weet dat zij drachtig is, maar hengstigheid in de laatste trimester van dracht is niet normaal. Het is niet mogelijk dat een merrie tijdens de laatste trimester van dracht hengstig wordt, dus als dit het geval is is zij m.i. niet drachtig.
Een scan kan meer zekerheid geven.

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:17

Ik zou voor de zekerheid een scan laten maken, het kan wel eens zo zijn dat een merrie gewoon hengstig wordt. Sommige vrouwen worden tijdens de zwangerschap ook gewoon ongesteld, maar het kan ook zijn dat ze toch heeft verworpen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:20

is ze niet gewoon pisneidig? dat ze gaat pissen omdat ze kwaad is? anders indd scannen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:08

Mijn merrie was ook tijdens de dracht elke maand "hengstig", waarschijnlijk was ze inderdaad pisneidig, maar elke maand schrok ik weer. het was ook een "pismerrie".
11maanden later lag er tóch een mooi veulentje naast!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:55

Ze is 7 maanden drachtig en heeft toch al wel een aardige buik maar als er een ruin bij haar komt wordt ze hengstig toen ze op land stond en ook al drachtig was is die ruin er ook op gesprongen en die heft der ook gedekt.
Volgens mij is ze niet egt kwijt ofzo hoor maar idd als ze hengstig blijft wil ik er misschien toch laten scannen

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:59

Ik zou zo wie zo even laten scannen of opvoelen, dan heb je ook zekerheid nou, is net zo fijn denk ik...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:33

Mijn merrie blijft ook reageren op andere paarden tijdens de dracht, maar dat is geen hengstigheid.. Je kan even goed schouwen en kijken of ti echt hengstig is en idd: scannen geeft uitkomst!

Het is namelijk ook mogelijk dat het voor dag 40 (dan is het ingenesteld) het is losgelaten.. dan is de dracht voortijdig afgebroken en is die dus gust..