Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven...
Ik ben bijrijdster van een paard van bijna 16. Sinds december is ie al aan het kwakkelen met z'n benen. Het begon met een dik gewollen been rechtsachter. Hiervoor heeft hij rust gehad en dit was met ongeveer een maand weer beter. De dierenarts is geweest en kon er niets aan vinden.
Voorzichtig weer opgepakt met rijden, maar paar weken later stokkreupel rechtsvoor. Dit bleek een hoefzweer te zijn en de hoefsmid heeft dit eruit gesneden. Daarna liep hij eigenlijk weer goed en de eerste paar dagen sodabadjes gegeven.
Twee weken later weer goed kreupel en bleek dat de hoefzweer nog niet over was en het gaatje dicht zat, dus hoefsmid weer opengesneden. Helaas was de ontsteking al naar boven getrokken en was de bal van z'n hoef een keer zo dik. Dierenarts erbij, kroonrand iets losgesneden en antibiotica. Weer sodabadjes en antibioticaspray erop. Na een week was de gevoeligheid en onsteking over en ben ik voorzichtig begonnen met rijden.
Nu 4 weken nadat de dierenarts is geweest loopt ie nog steeds kreupel. Stap geen probleem. Draf gaat redelijk, galop is geen optie. Gister ging zelfs de draf erg beroerd dus nu toch maar verder kijken. De meeste last heeft ie linksom en dan geen verschil rechtuit of op de volte. Op harde ondergrond loopt ie iets beter.
Zelf denk ik dat een dierenarts ernaar laten kijken de beste oplossing is, maar aangezien het niet mijn eigen paard is en ik hier dus niet over kan beslissen dacht ik laat ik hier eerst eens om advies vragen.