Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

ikenindi schreef:vraag is duidelijk: wat vinden jullie van deze samenstelling. wat is hoog, wat is laag, wat is goed?
ik zet er expres niet bij wat voor voer het is...
Samenstelling
Gerst
Tarwe
Tarwegries
Lactose
Rietmelasse
Soja
Lijnzaad
Plantaardige olie
Vitaminen & Mineralen
Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,93
Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 880
Eenh./kg
DE 13,4
MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 13
%
Ruw eiwit 16
%
Ruw vet 4
%
Ruwe celstof 9
%
Ruw as 8
%
Suiker 9
%
Suiker & Zetmeel 31
%
Mineralen & Sporenelementen
Calcium 1,2
%
Fosfor 0,6
%
Natrium 0,3
%
Kalium 1
%
Magnesium 0,5
%
Koper 60
mg/kg
IJzer 190
mg/kg
Zink 250
mg/kg
Mangaan 180
mg/kg
Selenium 0,5
mg/kg
Jodium 0,9
mg/kg
ben benieuwd naar de reacties! wara denken jullie dat t goed voor is? wat voor soort paardjes? welke paarden moet je het niet geven? welke gehaltes zijn extreem?
)
pb is welkom

Arabesk schreef:Gerst
Tarwe
Tarwegries
allemaal granen, zeer slecht voor de darmflora van een paard
Lactose
Da's gewoon koeiemelk!!
Rietmelasse
Suiker, ook slecht
Soja
afvalproduct
IJzer 190
mg/kg
ruwvoer bevat hier altijd voldoende van en ijzer in hogere doseringen is alleen maar schadelijk is (het behoort eigenlijk tot de vrije radicalen).
Selenium 0,5
mg/kg
Helaas is selenium bij een overdosering erg schadelijk, en de marge tussen "te weinig" en "te veel" is erg smal. In veel gevallen zit er voldoende selenium in het ruwvoer, met allerlei extra supplementen kom je dan ook al snel in de gevarenzone terecht. Selenium is geen sporenelement dat je lukraak "voor de zekerheid" moet toedienen, maar bij voorkeur pas nadat daadwerkelijk is vastgesteld dat het ruwvoer echt te weinig selenium bevat.
morelia schreef:@ Aimee Ik denk dat je dat in een kant en klaar voer moeilijk zult vinden. Vito van Marstall kom je een heel eind mee denk ik. Of je moet zelf aan de slag gaan. Ik geef naast voldoende ruwvoer bijvoorbeeld bietenpulp en zemelen met supplementen voor de vitaminen en mineralen.

ikenindi schreef:maar bietenpulp is dus ook zetmeel en duiker arm??? wat zit er dan wel in waar ze dik van worden? vezels???? want dat zit in ruwvoer ook wel...

lindahertha schreef:hoeveel bietenpulp geef jij dan? ik heb een oud paard (28) die door zijn weggesleten kiesen slecht tot niet zijn hooi kan eten. Hij wordt nu ook echt magerder. Oudere paarden nemen ook veel slechter hun voer op dan jonge paarden. Nu ben ik overgestapt op bietenpulp. Nu zit ik echt in de knoop over de hoeveelheid, want eenmaal geweekt zet het ontzettend uit.
Normaal kreeg hij bij mij per keer 2 kilo merriebrok (3 x per dag). Nu krijgt hij die 2 kilo (lees scheppen) van dat natte pulp. maar dat is droog maar een kwart kilo pulp (in biksvorm dan he). Dus eigenlijk aan droog voer krijgt hij veel en veel minder. maar als ik een hele schep droge pulp zou weken en dan geven, dat is een emmer vol. dan barst hij toch uit zijn voegen?? weten julie wat ik moet doen?