wat vinden jullie van deze samenstelling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wat vinden jullie van deze samenstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:29

vraag is duidelijk: wat vinden jullie van deze samenstelling. wat is hoog, wat is laag, wat is goed?
ik zet er expres niet bij wat voor voer het is...

Samenstelling
Gerst
Tarwe
Tarwegries
Lactose
Rietmelasse
Soja
Lijnzaad
Plantaardige olie
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,93
Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 880
Eenh./kg
DE 13,4
MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 13
%
Ruw eiwit 16
%
Ruw vet 4
%
Ruwe celstof 9
%
Ruw as 8
%
Suiker 9
%
Suiker & Zetmeel 31
%

Mineralen & Sporenelementen
Calcium 1,2
%
Fosfor 0,6
%
Natrium 0,3
%
Kalium 1
%
Magnesium 0,5
%
Koper 60
mg/kg
IJzer 190
mg/kg
Zink 250
mg/kg
Mangaan 180
mg/kg
Selenium 0,5
mg/kg
Jodium 0,9
mg/kg

ben benieuwd naar de reacties! wara denken jullie dat t goed voor is? wat voor soort paardjes? welke paarden moet je het niet geven? welke gehaltes zijn extreem?

romeorowan

Re: wat vinden jullie van deze samenstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:04

Vroeger lette ik altijd op de eiwitten, dat is bij dit voer vrij hoog.
Tegenwoordig let ik op suikers en zetmeel en dat vind ik bij dit voer ook te hoog.
In ieder geval te hoog voor mijn paarden. Een van mijn paarden mag absoluut niet te veel suikers/zetmeel hebben en de andere (gezonde) paarden probeer ik ook zo laag mogelijk in de suikers te houden.

Maar ik snap dat jij jouw paard dikker wil hebben, dus dan heb je een andere insteek als ik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 12:37

klopt, maar ik wil ook niet te veel eiwit (zomereczeem) en suikers schijnen ook niet goed te zijn en zetmeel ook niet en ik snap er niks meer van. dit is trouwens niet iets waarvan ik denk dat ik het ga voeren, maar ben benieuwd naar de reacties. waar jullie op letten etc... ik weet ook niet goed welke waardes normaal zijn, wat hoog en wat laag is namelijk...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:04

ikenindi schreef:
vraag is duidelijk: wat vinden jullie van deze samenstelling. wat is hoog, wat is laag, wat is goed?
ik zet er expres niet bij wat voor voer het is...

Samenstelling
Gerst
Tarwe
Tarwegries
Lactose
Rietmelasse
Soja
Lijnzaad
Plantaardige olie
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,93
Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 880
Eenh./kg
DE 13,4
MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 13
%
Ruw eiwit 16
%
Ruw vet 4
%
Ruwe celstof 9
%
Ruw as 8
%
Suiker 9
%
Suiker & Zetmeel 31
%

Mineralen & Sporenelementen
Calcium 1,2
%
Fosfor 0,6
%
Natrium 0,3
%
Kalium 1
%
Magnesium 0,5
%
Koper 60
mg/kg
IJzer 190
mg/kg
Zink 250
mg/kg
Mangaan 180
mg/kg
Selenium 0,5
mg/kg
Jodium 0,9
mg/kg

ben benieuwd naar de reacties! wara denken jullie dat t goed voor is? wat voor soort paardjes? welke paarden moet je het niet geven? welke gehaltes zijn extreem?

kwa eiwitten vind ik hem redelijk hoog zitten , maar dta is relatief , de ruwe en de verteerbare eiwitten liggen niet bar ver uit elkaar , dus dat is weer redelijk positief
en eiwitten zijn nodig om te functioneren etc ,
als je gaat kijken wat een paard per dag aan eiwitten uit het ruwvoer haalt en wat er uit het krachtvoer komt, maakt het bij het krachtvoer niet echt heel veel uit als je maar weinig kiloos voert en het paard is verder gezond en goed in beweging
bij paarden met eczeem en andere aandoeningen let ik er wel erg op en zou dit voer voor mij niet interresant zijn

zetmeel/suiker voor een gezond paard wat goed in beweging is , is het te doen , maar persoonlijk vind ik het hoog ...
zeker oor een eczemer zou dit voer voor mij afvallen

dan kom ik tegen :lactose... vraag me af uit welke bron dit zou komen en waarom ze dit erin hebben gestopt
door de lactose aanwezigheid zou je bijna gaan denken dat het ene veulen/opfok voer betreft

rietmelasse : voor mij weer een reden om het voor een eczemer te laten staan (ook voor een niet eczemer trouwens Tong uitsteken )

verder lijkt een geen echt basis maar een sport voer als ik naar de ewpa en energie kijk maar wel sport met een niet extreem hoge ewpa en vep waarde(gekeken naar gangbare commerciele sport en basis voeders )

kwa mineralen lijkt het iets onder de gemiddelde te zitten kwa natrium, de rest komt aardig overeen met andere voeders
door het net wat onder gemiddeld zitten denk ik weer aan een opfokbrok , zie het vaker namelijk bij opfokbrok dat het natrium net wat lager ligt )

maar okay , voor een eczemer zou ik het persoonlijk laten staan , sowieso
bij mensen en dieren word nog wel eens ene link gelegd tussen psijsvertering/darmen en de eczeem , waardoor ik heel erg voorzichtig zou zijn met voeders met melasse , suikers/zetmelen en trouwens ook de lactose erin

ben stiekem wle even benieuwd welk voer dit is Ja pb is welkom Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:34

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ikenindi: begrijp ik dat Indi zomerexceem heeft?
Als je geinteresseerd bent: ik bestel voer in Duitsland wat uit Engeland komt, speciaal voor hoefbevangen paarden. Theoretisch komt dat neer op heel weinig suiker en zetmeel. Dus ook geschikt voor excemers.
Het lijkt nog het meest op Dodson and Horrel, Safe and Sound.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:37

heb je daar gehaltes van? van wat er in zit bedoel ik?

dit wat ik had neergezet was trouwens van pavo podo grow;) jullie hadden t goed dat t voor jonge dieren was dus Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:46

Het is voer van Spillers (moet je even googelen en anders kan ik het nog even voor je opzoeken) en heet Happy Hoof. Het is een soort grashaksel met toegevoegde vit. en min.
Ik zit niet zo ver bij Zwolle vandaan, dus als je het eens wil proberen ....

P.S. We hebben dezelfde hoefsmid.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 20:03

haha ok, hoeveel geef je van dat voer, en wat kost t? en ik kan nergens de samenstelling vinden. heb je een tabelletje?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:59

Ik zal het morgen even voor je opzoeken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:01

oke, bedankt alvast:)

ik kon maar 1 echt resultaat vinden en dat was op bokt;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:19

Gerst
Tarwe
Tarwegries

allemaal granen, zeer slecht voor de darmflora van een paard

Lactose
Da's gewoon koeiemelk!!

Rietmelasse
Suiker, ook slecht

Soja
afvalproduct

IJzer 190
mg/kg

ruwvoer bevat hier altijd voldoende van en ijzer in hogere doseringen is alleen maar schadelijk is (het behoort eigenlijk tot de vrije radicalen).

Selenium 0,5
mg/kg

Helaas is selenium bij een overdosering erg schadelijk, en de marge tussen "te weinig" en "te veel" is erg smal. In veel gevallen zit er voldoende selenium in het ruwvoer, met allerlei extra supplementen kom je dan ook al snel in de gevarenzone terecht. Selenium is geen sporenelement dat je lukraak "voor de zekerheid" moet toedienen, maar bij voorkeur pas nadat daadwerkelijk is vastgesteld dat het ruwvoer echt te weinig selenium bevat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:25

helemaal mee eens met je analyse!!de fabrikant zal er wel goed aan verdienen.....net als aan alle fastfoods voor paarden....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:04

Over de spillers, Happy Hoof:

Unique low calorie fibre blend for horses and ponies prone to laminitis.
Ingredienten: oat, straw, alfalfa, grass, mint, garlic, soya oil with added vitamins and minerals.

Digestible Energie (MJ/kg) 8,8
Oil (%) 4
Protein (%) 8
Fibre (%) 25
Starch = zetmeel (%) 4
Vit. A (iu/kg) 10.000
Vit. D3 (iu/kg) 1.500
Vit. E (iu/kg) 200
Copper (mg/kg) 15
Selenium (mg/kg) 0,1

Voor mijn paard die insuline resistent is/was is vooral het gehalte aan zetmeel (starch) belangrijk. Tegenwoordig wordt ook steeds meer gedacht dat zomerexceem door de suikers en zetmeel kan komen.
Dus daar zou dit voer ook geschikt voor zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:43

Arabesk schreef:
Gerst
Tarwe
Tarwegries

allemaal granen, zeer slecht voor de darmflora van een paard

Lactose
Da's gewoon koeiemelk!!

Rietmelasse
Suiker, ook slecht

Soja
afvalproduct

IJzer 190
mg/kg

ruwvoer bevat hier altijd voldoende van en ijzer in hogere doseringen is alleen maar schadelijk is (het behoort eigenlijk tot de vrije radicalen).

Selenium 0,5
mg/kg

Helaas is selenium bij een overdosering erg schadelijk, en de marge tussen "te weinig" en "te veel" is erg smal. In veel gevallen zit er voldoende selenium in het ruwvoer, met allerlei extra supplementen kom je dan ook al snel in de gevarenzone terecht. Selenium is geen sporenelement dat je lukraak "voor de zekerheid" moet toedienen, maar bij voorkeur pas nadat daadwerkelijk is vastgesteld dat het ruwvoer echt te weinig selenium bevat.

Welk voer raad jij aan, als er geen/weinig suiker in moet zitten, als het niet van/met granen geproduceerd moet zijn en er geen afvalproducten in moeten zitten? Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:11

@ Aimee Ik denk dat je dat in een kant en klaar voer moeilijk zult vinden. Vito van Marstall kom je een heel eind mee denk ik. Of je moet zelf aan de slag gaan. Ik geef naast voldoende ruwvoer bijvoorbeeld bietenpulp en zemelen met supplementen voor de vitaminen en mineralen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:58

morelia schreef:
@ Aimee Ik denk dat je dat in een kant en klaar voer moeilijk zult vinden. Vito van Marstall kom je een heel eind mee denk ik. Of je moet zelf aan de slag gaan. Ik geef naast voldoende ruwvoer bijvoorbeeld bietenpulp en zemelen met supplementen voor de vitaminen en mineralen.

Zemelen is toch gewoon een afvalproduct van granen? Goedkoop opvulsel, net als maïs.
Waarom zou bietenpulp beter voor paarden zijn dan granen? Als je een laag suikergehalte wilt, moet je dat volgens mij al helemaal laten staan.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:02

Zemelen zijn de 'velletjes' die om de tarwe heen zitten. Hier zitten de vezels, vitaminen en mineralen in, maar niet meer het zetmeel. Men noemt het een afval product, maar het is wel degelijk nuttig voedsel! Bietenpulp is het rest product wat er over is nadat alle suiker er uit is gehaald. In 5 kilo bietenpulp zit ongeveer evenveel suiker als in 2 appels, dus dat is al een stuk minder dan b.v. een handje muesli. Daarnaast levert het veel vezels en zeer goed afbreekbare koolhydraten waardoor de voedingstoffen goed op te nemen zijn. Het nadeel van bietenpulp is wel dat je het moet weken en dat het eenmaal geweekt niet lang meer houdbaar is. Granen kunnen door paarden niet zo gemakkelijk verteerd worden als de koolhydraten die in bietenpulp zitten, waardoor er veel onverteerde resten in de blinde en dikke darm terecht komen en ze daar het evenwicht van de darmflora verstoren. Vooral voor paarden met exceem klachten wil je daarom niet veel zetmeel en suiker voeren. Ik gellof dat er op de bokt wiki ook wel een interessant stukje over bietenpulp staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:34

Aha.... Dus als je energierijk wil voeren ivm verlangde prestaties kun je beter bietenpulp voeren dan geplette haver?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:54

Ja, inderdaad. Het wordt voor endurance paarden veel gebruikt, maar ook b.v. racepaarden in engeland worden vaak met bietenpulp gevoerd. Ze worden er overigens niet heet van is mijn ervaring.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:33

maar bietenpulp is dus ook zetmeel en duiker arm??? wat zit er dan wel in waar ze dik van worden? vezels???? want dat zit in ruwvoer ook wel...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:17

ikenindi schreef:
maar bietenpulp is dus ook zetmeel en duiker arm??? wat zit er dan wel in waar ze dik van worden? vezels???? want dat zit in ruwvoer ook wel...

Knipoog

Ik zie de toegevoegde waarde na wat verdere bestudering ook niet. Houd het dan gewoon helemaal op hooi, daar is een paard voor gemaakt. Alleen zo jammer dat we meestal niet weten van watvoor land ons hooi komt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:26

Het zit een beetje tussen hooi en krachtvoer in. Je kunt er heel goed supplementen aan toevoegen. Hooi is prima hoor, de mijne doet het op alleen hooi niet goed genoeg. Dit ligt ook aan de wisselende kwaliteit bij mij op stal. Bietenpulp geeft net wat extra energie. Daarnaast zou het voor zomereczeem paarden erg goed zijn omdat het helpt amoniak beter uit het lichaam af te voeren wat de paarden minder aantrekkelijk maakt voor mugjes. Hopelijk zal ik het posetieve effect hiervan gaan merken dit jaar Knipoog

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:29

hoeveel bietenpulp geef jij dan? ik heb een oud paard (28) die door zijn weggesleten kiesen slecht tot niet zijn hooi kan eten. Hij wordt nu ook echt magerder. Oudere paarden nemen ook veel slechter hun voer op dan jonge paarden. Nu ben ik overgestapt op bietenpulp. Nu zit ik echt in de knoop over de hoeveelheid, want eenmaal geweekt zet het ontzettend uit.

Normaal kreeg hij bij mij per keer 2 kilo merriebrok (3 x per dag). Nu krijgt hij die 2 kilo (lees scheppen) van dat natte pulp. maar dat is droog maar een kwart kilo pulp (in biksvorm dan he). Dus eigenlijk aan droog voer krijgt hij veel en veel minder. maar als ik een hele schep droge pulp zou weken en dan geven, dat is een emmer vol. dan barst hij toch uit zijn voegen?? weten julie wat ik moet doen?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:56

Ik geef maar een halve voerschep bieten pulp per dag en een kwart schep zemelen verdeeld over 2 voerbeurten. Ik heb dan zo'n anderhalve kilo aan voer per voerbeurt, maar een groot deel daarvan is natuurlijk water. Ik doe er ook olie bij voor de energie. Mijn paard krijgt daarnaast natuurlijk wel veel hooi. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om dit paard meerdere malen per dag te voeren? Ik zou dan bv een halve schep bietenpulp per voerbeurt geven icm een kwart schep zemelen, maar dan wel 4 x per dag. Voor de energie wat olie toevoegen en dit langzaam wat opvoeren. Voor de eiwitten zou ik echter wel een oplossing zoeken. Een ouder paard heeft wat meer eiwitten nodig je kunt de bietenpulp denk ik het best mengen met wat senioren voer van subli b.v.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:14

lindahertha schreef:
hoeveel bietenpulp geef jij dan? ik heb een oud paard (28) die door zijn weggesleten kiesen slecht tot niet zijn hooi kan eten. Hij wordt nu ook echt magerder. Oudere paarden nemen ook veel slechter hun voer op dan jonge paarden. Nu ben ik overgestapt op bietenpulp. Nu zit ik echt in de knoop over de hoeveelheid, want eenmaal geweekt zet het ontzettend uit.

Normaal kreeg hij bij mij per keer 2 kilo merriebrok (3 x per dag). Nu krijgt hij die 2 kilo (lees scheppen) van dat natte pulp. maar dat is droog maar een kwart kilo pulp (in biksvorm dan he). Dus eigenlijk aan droog voer krijgt hij veel en veel minder. maar als ik een hele schep droge pulp zou weken en dan geven, dat is een emmer vol. dan barst hij toch uit zijn voegen?? weten julie wat ik moet doen?

ik heb er totaal geen verstand van, maar 1 emmer vol pulp en geen ruwvoer (als ie dat idd niet tot nauwelijks eet) is opzich niet veel toch? maja ik weet de voedingswaardes niet...