knoeien tijdens het eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

knoeien tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 08:49

knoeien tijdens het eten wijt met vaak aan gebitsproblemen. nu heeft de da indi`s gebit gister nagelopen en die was gewoon goed. indi knoeit altijd al. ze neemt een hap, en tijdens het kauwen kijkt ze om zich heen, en laat vervolgens een hoop voer op de grond vallen. vooral met slobber, muesli staat op nummer 2, en ruwvoer eigenlijk niet.

waar kan dat nog meer daar komen?wie heeft er ook zo`n paard? wat doen jullie er aan?

ze is trouwens wel gewoon rustig met eten en eet rustig, niet schrokkerig. ze doet dit ook als ze apart van andere dieren staat...

ElCid

Re: knoeien tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:55

Het kan ook komen doordat ze te grote happen neemt, dat kan ze dan niet kauwen en dus laat ze de helft weer uit de mond vallen. Kleinere voerbak, ( zware) steen in de bak, bak met morsspijltjes, etc. zodat de ruimte waar ze uit moet eten kleiner wordt, willen ook wel helpen.
Om overigens zeker te weten dat het niets met de tanden te maken kan je beter een goede tandarts laten kijken. Mijn ervaring met DA's en paardentanden is niet zo positief. Een van onze paarden is ca. 1,5 jaar geleden door een DA behandeld, de tanden dus. Kort geleden hebben we er een echte tandarts bij gehad en die vroeg zich af wat die DA gedaan had, zoveel scherpe randen zaten er aan de tanden Boos! . Tot mijn spijt zijn er veel mensen die dezelfde ervaring hebben, met diverse DA's.
Hoe oud is je paard? Misschien is ze aan het wisselen.
Ik zag in je profiel dat ze 4 jaar is; mijn advies is een tandarts laten komen, zeker als die nog nooit geweest is. Paard heeft gewisseld en/ of is aan het wisselen, dus de kans is groot dat er o.a. doppen op de kiezen zitten, etc.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:01

probleem zit hem in "goede" tandarts!!!!
Hoe weet je dat.. als je dierenarts je geen goede
kan aanraden..

Want doorgaans, komt de info over een tandarts
van andere mensen met een paard.. en die hebben
er doorgaans geen bal verstand van...

Ik ken paarden zat waarbij een deel van het gebit
verputst is door slechte tandarts..
Of dat slechte tandarts onnodig gaat rommellen aan
het gebit..

Vorig jaar mijn paard haar gebit keurig laten doen
door goede tandarts.. pony blij ik blij!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:50

Elcid: heeft jouw tandarts werkelijk een uitspraak gedaan over het werk van de dierenarts van anderhalf jaar geleden?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:55

Ik heb ook zo'n paard, Destiny doet precies hetzelfde. Hap voer nemen, om zich heen kijken, of een rondje door de stal lopen, en dan de helft laten vallen.
Bij Destiny komt ook elk jaar een goede paardentandarts, en er is eigenlijk nooit wat aan de hand. Beetje bijvijlen en klaar.. Maar het knoeien blijft, volgens mij komt het bij Destiny gewoon omdat ze te weinig rust heeft, ze wil alles in de gaten houden Lachen
Maar als iemand een andere reden weet, waar het door zou kunnen komen, hoor ik het graag.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:01

mijn paard knoeit ook best veel.....valt nu wel mee alleen in het begin was het heel erg.... mijn hond en de stalhond vinden het niet erg ...die eten lekker mee Haha! maar volgens mij is het bij mijn paard haar enthousiasme ....tanden zijn goed....ze is bijna 3 en heeft bij de vorige eigenaren af en toe handje brok gehad....verder niet veel zover ik weet....

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:10

wij hebben ook wel eens paarden die ontzettend knoeien tijdens het eten. vaak laten we ze eerst controleren door de tandarts.
vaak is er niets aan de hand.

bij een van onze paarden is het zo erg dat hij gewoon zijn brok uit de bak smijt. nou we hebben gaten gehouden en alles was gewoon schoon op, ook van de grond. het blijkt dat hij er gewoon mee speelt en dan later wel weer op speurt.

laat jouw paard het gewoon op de grond liggen of zoekt ie het later ook weer op?

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:12

Sammy78 schreef:
wij hebben ook wel eens paarden die ontzettend knoeien tijdens het eten. vaak laten we ze eerst controleren door de tandarts.
vaak is er niets aan de hand.

bij een van onze paarden is het zo erg dat hij gewoon zijn brok uit de bak smijt. nou we hebben gaten gehouden en alles was gewoon schoon op, ook van de grond. het blijkt dat hij er gewoon mee speelt en dan later wel weer op speurt.

laat jouw paard het gewoon op de grond liggen of zoekt ie het later ook weer op?

mijne zoekt het meestal wel op....alleen niet als mijn hond mee is...die heeft dan alles vaak al op Haha!
In de stal zoekt ze wel alles op als het in de stal is gevallen.... soms valt het buiten de stal...dan kan ze er niet bij...als ze er dan uit mag pakt ze het vaak wel op Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:24

indi eet t soms deels weer op, soms niet. die steen in de voerbak is misschien wel een idee... even een geschikte steen zoeken om te proberen;)

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:28

ikenindi: de mijne doet/deed het ook. Heb nu een zout-steen in zijn voerbak liggen, nu doet hij het minder, maar als hij dingen hoort, gaat hij meteen kijken (en dan valt er wel eens een stuk appel of wortel).
Als ik hem met rust laat, eet hij wel netjes.

Misschien is zo'n liksteen ook een idee voor jou.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:31

nee, die eet ze helemaal op dan. hihi. ik neem liever een gewone steen om te proberen...

indi kijkt ook om zich heen, maar wel gewoon rustig. het is een hap uit de emmer, dan lekker rond kijken en kauwen, en daarna weer een keer een hapje nemen etc...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:35

Een liksteen is de voerbak is niet zo'n goed idee, ja een steen wel, maar als je een liksteen in de bak legt moet hij noodgedwongen veel zout eten. Niet echt gezond.

Ik heb ook zo'n paard staan, is 19 en heeft een golvend gebit. Hij at/eet ook precies zo als je beschreef, ik heb eerst de tandarts laten komen, die zei dat alles verder goed was, heeft een beetje bijgevijld en als het na het vijlen niet beter zou gaan ik moest accepteren dat hij nou eenmaal een moeilijke eter is.
En het bleef ook hetzelfde, ik voer hem nu in een speciekuip op de grond, hij knoeit nog steeds maar wel al veel minder dan wanneer ik het voer in de bak leg.
Moeilijker eter qua eetgedrag, ook omzich heen kijken en knoeien Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:46

mmm, sja
kan door gebitsproblemen komen
maar je kunt ook maar net het geluk hebben een knoeiert te hebben
de ijslanders bij ons op de wij zijn goede eter, geen geknoei, want sja, je zou toch eens 1 grammetje eten verspillen Clown dta zou een groot drama zijn (eten eten eten eten , eten is heilig )

de kwpn is een knoeidoos , daar komt regelmatig een TA bij , gebitje in nette prima staat, geen haken en ogen , maar tis altijd ene bende, brok over de gron, hap nemen en daar gaat weer een handje de grond over...want ja, er is her en der van alles te zien , je moet je weidegenootjes in de smiezen houden (die staan trouwens aan het halster meters bij de kwpn vandaan te eten )en sja, het hooi is toch ook wel interessant ...dus sja, knoeiert dus

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:48

Mijne is ook zo'n vetzak met zijn voer, al helemaal met natte zemelen hij pakt veel te veel laat de helft vallen op de (halve) muur en likt het daarna op. tanden zijn OK, bezigheidsteraphie voor 'm...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker lekker Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:15

whahaha komt me o zo bekend voor!!!