Kreupel zonder aanwijsbare reden, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Kreupel zonder aanwijsbare reden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:31

Na ongeveer twee weekjes aanmodderen ga ik het toch maar eens hier vragen.

Twee weken geleden is Rox in de les met iemand anders na een half uur moeilijk gaan lopen. We hebben nog redelijk nieuwe bakvulling, dus de ruiter heeft de hoeven uitgekrabt en is toen weer opgestapt: niets meer aan de hand.

Donderdag heeft dezelfde ruiter gereden, vrijdag heb ik gereden en zaterdag is ze gelongeerd; alledrie de dagen was ze gewoon goed.

Zondag had ik een onderlinge springwedstrijd en ik ben gewoon gaan rijden, wist toen nog niets. Na een tijdje tijdens het inrijden ging ze moeilijk lopen, omdat ik niet van de vorige keer wist ben ook ik de hoeven gaan controleren. Daar zat wel het eea stevig in vast, daarna liep ze gewoon weer rad en ben ik doorgereden.

Maandag voor de zekerheid toch gewoon lekker gestapt niet teveel gedaan. Maar de dagen erna werd ze steeds weer na een half uur kreupel. Heel erg maf, ze loopt gewoon een half uur helemaal goed, niets op aan te merken en vervolgens loopt ze ineens stokkreupel. We hebben dit even aangekeken en haar toen bijna 10 dagen op rust gezet, veel gewandeld op het harde en afgespoten. Ik was zelf op vakantie overigens, maar dat terzijde.

Rox haar been was niet warm, niet dik, ze heeft geen wondje, niks! De hoefsmid is langsgeweest om te controleren op hoefproblemen: ook helemaal niks, picobello in orde. Nu ben ik net weer thuis en heeft Rox gister voor het eerst weer les gelopen (niet met mij) dit ging de hele tijd goed. Er is rustig aan gedaan maar ze heeft toch drie kwartier gelopen, helemaal goed!

En vandaag was het dus weer mis Verdrietig

Ik snap dr geen bal van. Rox heeft wel eens een geestelijk dipje als ze veel en hard werkt (dat is de laatste maanden zo geweest, we hebben ontzettend fanatiek getraind) maar dan moet het toch op een gegeven moment na een week rust weer over zijn. Er is echter niets wat ergens duidelijk op duidt; niet warm, niet dik, niet kapot en ook dat het steeds pas na een half uur ofzo op komt zetten...

Wie herkend dit? Is het reden om de veearts te bellen? Ik heb het idee dat hij dr ook niet zoveel mee kan, hij kan niet in dr been oid kijken toch? Misschien heb ik het fout dan wil ik het ook best weten.

Overigens is dit de eerste x in de afgelopen 3 jaar dat ze echt kreupel is. Verder heeft ze nooit wat.

i_kasperr

Re: Kreupel zonder aanwijsbare reden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:35

heey ik heb dat ook een keer gehad met mijn pony, ze was zomaar ineens kreupel er was ook niks te zien.
later kwamen we erachter dat haar hoeven tekort bekapt waren en dat ze daardoor niet lekker liep, is je pony net bekapt?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:36

Ze is inderdaad net bekapt, maar dat was nadat de hoefsmid haar hoeven kwam controleren vanwege de kreupelheid. Daarvoor was het al weer een tijdje geleden, en al bijna weer nodig. Aangezien ze al kreupelde zonder de bekapping kan dat het helaas niet zijn... Verdrietig

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:38

Het is natuurlijk altijd heel moeilijk om iets over een kreupelheid te zeggen als je een paard niet ziet lopen. Ik zou er dan ook absoluut een dierenarts bij laten komen voor een kreupelheidsonderzoek.
Ik weet dat bijvoorbeeld peesblessures (in het begin) dit beeld ook wel kunnen geven, dan wel goed, dan weer onregelmatig. Nogmaals, ik zou er niet mee aanmodderen, maar laat er iemand naar kijken! Misschien ben je verder van huis als je ermee door rijdt!

i_kasperr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:39

het is wle heel raar, ik zou gewoon de veearts bellen als ik jou was, succes verder

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 23:40

Oh, even tussendoor: ermee doorrijden doen we sowieso niet Knipoog Gister was de eerste keer na 10 dagen rust, en vandaag is er meteen gestopt nadat ze niet goed was.
Dan moet ik denk toch even de dierenarts raadplegen. Wat is er zoal te doen aan peesblessures? Is dit vaak ernstig of juist goed te herstellen?

Edit; heb al even de wiki gecheckt, heel handig. Maar dat klinkt iig niet erg best. Maak iig sowieso morgen een afspraak met de VA, hoop dat hij zelf zo'n peesscan kan komen maken. Kliniek is alweer een heel stuk lastiger!

Andere visies zijn trouwens ook nog steeds welkom! Het enige symptoom van peesblessure die ze heeft is namelijk de kreupelheid, verder is ze niet warm oid.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:57

behandelen van peesblessure is heel verschillend. het ligt eraan aan welke pees het is en hoe erg de pees er aan toe is. dat zal je moeten afwachten. maar wie weet is het geen blessure.

bij peesblessure hoeft het niet warmer of dikker te zijn. dit veschilt allemaal heel erg per paard en blessure. het ene paard loopt kreupel maar daarvan is niks dik of warm en bij het andere paard is het wel dik of warm maar die loopt niet kreupel.

gewoon de da bellen en kijken wat die ervan zegt en of hij het nodig vindt om langs te komen en buigproeven enzo te doen. en misschien dus een echo als hij denkt dat het in een pees zit. als je nog meer over peesblessures wilt weten. er is een hk topic over waar dus allemaal mensen zitten met paarden die peesblessures hebben. mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en we zijn nu weer aan het opbouwen. hier het topic:
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:01

HKO geeft ook een wisselend beeld. Kan poosje lekker lopen en dan in 1 x kreupelen. DA kan dit goed beoordelen. Zou dus DA erbij halen...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:11

Bedankt voor de informatieve reacties! Ik heb vanmorgen toch wel gelijk de VA gebeld, het was nogal druk dus hij/zij komt morgen.
Ik hoop dat het allemaal meevalt, want van HKO heb ik ook niet zulke beste verhalen gehoord... maar goed het is toch altijd bij elk paardje verschillend. Morgen hoop ik wat meer zekerheid te hebben, hoop dus ook dat we niet doorgestuurd worden naar de kliniek, want dan weet ik voorlopig nog niks...

Overigens lees ik over HKO in de wiki wel het volgende:
Citaat:
Het lichaam reageert op schade met een ontsteking. De kenmerken van ontsteking zijn: roodheid, zwelling, warmte, pijn en uiteindelijk functieverlies. De locatie en aard van de ontsteking bepalen in hoeverre deze kenmerken merkbaar zijn

En dat heb ik (gelukkig) nog niet gemerkt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:58

HKO zit in de hoef, denk dat je de peesontsteking bedoelde... HKO kun je aan de buitenkant niet zien of voelen. Er zijn wel kenmerken, maar dan moet je of DA zijn of het al eens hebben megemaakt om die te herkennen. Zijn kleine dingen die veranderen en je kunt het vaak alleen vaststellen door middel van rontgenfoto's. Hier gaat natuurlijk een kreupelheidsonderzoek aan vooraf, maar dat zal DA je allemaal wel uitleggen (als hij dit of iets ander vermoed)...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 10:34

Nou ik weet dr zelf niet zo veel van, maar die quote staat echt bij HKO in de wiki...?

Iig is vandaag de veearts geweest; Rox heeft zich waarschijnlijk ernstig verstapt. Hij vergeleek het met een verzwikte enkel. Ze krijgt nu twee weken ontstekingsremmers en moet twee weken alleen stappen op het harde. Daarna moeten we even langskomen om een foto te maken om te zien of alles weer ok is voordat we weer aan de slag gaan Lachen Hoop dat alles zo goed gaat komen!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:28

het valt dus wel mee. nu hopen dat je over 2 weken goed nieuws hebt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:22

Hopelijk is het inderdaad alleen een verzwikking.