onzuiver na de hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

onzuiver na de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:42

mijn paardje is rond 10 feb. weer bij de smid geweest, en de dag erna was ze ontzettend stijf en erg kort in de achterbenen. vooral links achter was drama. Na een paar dagen rust was het al weer beter, gelukkig. Maar een dag of wat later was ze een ijzer kwijt. Ik denk dat ze hem er zelf af gest(r)apt heeft want er was ook een hap uit de hoef. Smid is er een week later weer geweest, en heeft het ijzer er weer onder gemaakt. Maar nu is ze sindsdien dus aan dat been(rechtsvoor) niet zuiver. Ze is niet stokkreupel, maar ook niet zuiver.

Kan dit een gevoeligheid zijn omdatzelf het ijzer er af getrapt heeft? Ze staat trouwens alleen voor op ijzers, ivm gevoelige zolen.
Morgen komt de Da ook kijken, omdat het me nu toch iets te lang duurt.

Arabesk

Re: onzuiver na de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:49

Gevoelige zolen zijn een gevolg van een ongezonde witte lijn, waarbij het hoefbeen niet langer meer stevig in de hoornschoen hangt, maar begint te drukken op het onderliggende weefsel tussen hoefbeen en zool, dat geplet wordt en ontstoken raakt en het paard gaat gevoelig lopen. Met de juiste bekapping, huisvesting en voeding is deze weer gezond te krijgen en zal ook de gevoeligheid verdwijnen.

IJzers bestrijden het symptoon alleen, lossen niets op en maken ondertussen het probleem alleen maar erger.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:35

En waar denk ik dan aan bij juiste huisvesting, en voeding? Huisvesting is momenteel niet optimaal imo. Ze staat van de 24 uur zeker 20 uur op stal, omdat het land erg slecht is, en de locatie waar ze nu staat (manege)niet goed is voor een jong dier. Zowiezo komen ze niet veel buiten, omdat de manege pony's op tijd naar binnen moeten. Begin april gaan we daarom ook verhuizen naar een stal waar ze veeeellll meer buiten komt. Kan het ook een combi zijn van en gevoelige zolen, enniet veel buiten, en dus weinig beweging door de kreupelheid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:45

De huisvesting is zeker niet optimaal, goed dat je gaat verhuizen met je paardje.

Meer beweging en bewegingsvrijheid zijn noodzakelijk om de hoef weer gezond te laten worden.