Kreupel, wat is de beste oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Kreupel, wat is de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:34

Hallo,

Wegens de vreselijk harde wind van afgelopen zaterdag had ik besloten om mijn paard maar aan de longe te gooien ipv erop te klimmen. Dit bleek een slim plan, want na 5 minuten ging ze er al rennend met mn longeerlijn vandoor Clown Maar, als mevrouw het zo gaat spelen moet ze natuurlijk gewoon wat harder werken van mij. Ik heb heel veel overgangen geoefend met dr en dr veel laten galoperen omdat ze dat moeilijk vind, en ze zo dr aandacht beter bij het werk houd.
Na ongeveer drie kwartier zag ik dat ze onregelmatig begon te lopen, maar doordat de bak wat blubberig was en ze al wat moeier werd, dacht ik dat het wel meeviel. Ik heb haar nog ongeveer 5 minuten laten draven en daarna ben ik haar gaan uitstappen. Op dat moment viel me al op dat ze niet meer op vier benen wilde staan, maar haar rechterachterbeen op rust zette.
Toen ik de bak uitkwam, op het harde, kon ze bijna niet meer lopen en al helemaal niet omdraaien. Ook wilde ze niet meer op haar rechterbeen staan. Ik heb toen het hele been gekoeld, omdat er niets van het been dik was of voelbaar verkeerd zat en daarna heb ik haar op de wei gezet.

Vanaf zaterdag staat ze nu op rust omdat ze verschrikkelijk kreupel staat, maar er is helemaal niets te zien aan het been. Tot vandaag, toen ik net op stal kwam was haar hele onderbeen dik. Ik heb het toen weer gekoeld en toen ik daarna met haar weg wilde lopen kon ze weer bijna niet lopen, na een pas of 10 ging het echter wel weer gewoon.
Rechte stukken kan ze lopen, maar zodra je vraagt of ze een pas opzij wil gaan of zich om wil draaien dan lukt dit haar gewoon bijna niet en zie je dat ze veel pijn heeft.
Het vreemde vind ik echter dat het nu (woensdag) pas dik is, terwijl ze vanaf zaterdag al kreupel staat. Iemand een verklaring voor?

Verder vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen. Nu er een zwelling zit, lijkt het mij logisch dat ik het in elk geval elke dag koel, maar wat is voor de rest nou verstandig?
Elke dag een stuk aan de hand met haar wandelen? (op rechte stukken zie je niet dat ze kreupelt)
Haar maar gewoon in de wei laten staan en afwachten? (ze staat 24/7 in de wei)

De dierenarts is vanmorgen geweest voor de influenza spuit, maar doordat ik zelf vanmorgen neit op stal was heeft hij helaas niet naar het been gekeken. Verder wil ik nog even wachten met de dierenarts omdat hij door de zwelling wss toch geen diagnose kan geven.

*Sorry voor het lange verhaal, maar hoopdat het nu een beetje duidelijk is.

suzanne_H

Re: Kreupel, wat is de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:38

'k heb dat ook wle is gehad,
wij hebben we de dierenarts er bij gehaald en die heeft anitbiotika(of hoe je dat schrijft) gegeven en een poeder die je door het eten moet doen,
daarnaast moesten we elke dag 10 min met haal lopen 2x daags. op rechte stukken.

veel succes;)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:55

als ze al vanaf zaterdag ontzettend kreupel staat, dan zou ik er toch eerst een dierenarts naar laten kijken...

iloon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:01

een warm been kan vlgs mij duiden op een ontsteking. In ieder geval is koelen bijna latijd goed, wel zou ik even bij de da informeren. Het is immers zijn vakgebied. Bel hem anders eerst even op, dit kost je niks en hij kan vast al tips geven of het wel/niet verstandig is om te bewegen ofzo.
Als hij het niet vertrouwd is hij nog zo geweest!

In ieder geval heel veel succes en hoop dat het id om niks gaat!

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:50

ik zou morgenochtend gelijk een afspraak maken bij de kliniek om haar te laten onderzoeken. je kan vanaf het internet niet zien wat er aan de hand is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:05

Als een paard bij mij zo kreupel is en dan ook nog eens een dik been, dan haal ik er een DA bij. Kan zich verzwikt hebben of overbelast tijdens het longeren en dan heb je dus kans dat het een ontsteking in een gewricht is. Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat er een ontsteking in de hoef zit en dat het been daarom pas na een paar dagen dik is geworden omdat het been steeds ontlast wordt. In beide gevallen zul je dus eerst een DA erbij moeten halen om de diagnose en de behandeling te kunnen inzetten. de behandeling is in beide gevallen zeer verschillend en niemand kan via internet zien wat het is...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:17

Citaat:
Rechte stukken kan ze lopen, maar zodra je vraagt of ze een pas opzij wil gaan of zich om wil draaien dan lukt dit haar gewoon bijna niet en zie je dat ze veel pijn heeft.

Dat wilde mijn pony ook niet, en bleek toen een peesblessure te hebben..
Zeker aangezien jou paardje al vanaf zaterdag niet goed loopt, zou ik zo snel mogelijk een DA erbij halen..
Kan natuurlijk ook een ontsteking zijn of verzwikking.. Maar loop er niet zo lang mee door..
En antibiotica kan helpen om de zwelling te verminderen, wat voor je paardje ook een stukje prettiger al is Knipoog

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:13

De reden dat de DA nog niet is geweest, is omdat ik hem niet voor elk klein dingetje wil laten komen. Maarja, kreupel, en dan ernstig kreupel, is natuurlijk eigenlijk geen 'klein' dingetje.
Meestal kijk ik het een aantal dagen aan en vaak gaat het dan al veel beter. Zo heeft ze laatst ook een trap tegen dr voorbeen gehad, waardoor haar been een week dik is geweest, maar na een week was dit weer over. Daar is toen ook geen DA bijgeweest omdat ik het altijd gewoon een weekje aan wil kijken hoe het zichzelf herstelt.

Maar jullie hebben gelijk, ik zal hem vandaag maar eens bellen voor een afspraak, want mn paard heeft gewoon zichtbaar pijn als ze moet draaien. En ik voel me al schuldig dat ze nu kreupel staat dus ...