Pony met COPD (dampigheid)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Pony met COPD (dampigheid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:03

Ongeveer een maand geleden heeft de VA bij onze pony COPD vastgesteld, na een paar maanden rommelen met hoesten, bronchitis en medcijnen.
De pony staat in een uitloopstal, dus er is altijd veel frisse lucht in de stal. We strooien de bedekking niet op als zij in of bij de stal is en hooi / kuil wordt een dag voor het voeren geweekt in water. Dit wordt nu ook op de grond gevoerd. De stal wordt verder goed schoon en fris gehouden.

Haar conditie knapt nog niet op. Ze hoest nog veel (vooral met inspanning. Ze is nog niet bereden sinds het erger is geworden) en zit sommige dagen duidelijk minder in haar vel.

Mijn vraag is wie er nog meer ervaring heeft met een dampig paard, en hoe jullie hier mee om zijn gegaan. Welke aanpassingen zijn er gedaan, en in hoeverre is er verbetering gekomen in zijn of haar conditie?
En vooral; wat is de gangbare prognose voor een dampig paard?

Ladygiroc

Re: Pony met COPD (dampigheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:07

hoi,

Ik dacht van mijn paard dat ze dampig was maar dat was gelukkig niet zo.

De adviezen die ik kreeg

rust roest, dus wel laten lopen, geen uur maar gewoon half uurtje met veel stap, draf en zo min mogelijk galop

totaal GEEN hooi meer voeren, bij mijn paard hielp het hooi weken ook niet. Nu ze op kuil staat is het probleem opgelost.

En verder sja, je kan erg weinig daaraan doen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:09

mijne heeft bronchites, krijgt voordroog nu en staat 24/7 buiten
heeft vorig jaar kuurtje ventipulmin gehad, nu alleen soms nog fenegriek door de brokken,
ben nu bezig conditie op te bouwen met rijden weer

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:15

Bij die van ons begon het in het najaar met vervelende bronchitis waarop een kuur prednison en meerdere kuren ventipulmin en VA bezoeken hebben gevolgd.
De laatste keer (februari) kreeg ze al na licht werk koorts en is direct de VA gekomen die een nieuwe bacteriële infectie aan de luchtwegen vaststelde, en ook dat het inmiddels overgegaan was naar een chronische fase. De infectie was wat dat betreft dus sterker dan de pony helaas.

Longeren gaat nog redelijk goed, zolang het niet te lang duurt en ze zich niet te erg opwindt. Bij beter weer gaan we het rijden weer langzaam oppakken. Volgens de VA had zij vooral last van kou en vochtigheid in de lucht tijdens het werk.

Ze staat nu inderdaad vooral op kuil, en dat gaat wat beter dan hooi.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:15

de mijn was ook dampig, mocht alleen nog maar stappen en dan was het nog maar devraag of het ietsbeter zou worden (was bij haar heel erg).
Toen hebben we na overleg met de da besloten haar in te slapen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:21

fjordowner18 schreef:
de mijn was ook dampig, mocht alleen nog maar stappen en dan was het nog maar devraag of het ietsbeter zou worden (was bij haar heel erg).
Toen hebben we na overleg met de da besloten haar in te slapen.

Zo ken ik dus ook een paard die zwaar dampig was..
Er kwam geen verbetering in, en helaas is deze naar de slacht gegaan.
Paardje wist niet waar hij het zoeken moest in de zomer.. hij kreeg gewoon bijna geen lucht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:31

ja, zo ken ik ook 1 die is afgemaakt en toen ik hoorde wat mijn paard had schrok ik me dood
maar ik kan nog rijdne, en als ik normaal rijd, geen gekke dingen doe is niks aan de hand

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:49

Ik heb ook een dampige merrie. Ze staat 24/7 buiten, krijgt alleen kuil. Zij heeft geen schuilstal, omdat ze tegen geen enkele bodembedekking kan.
Ik rijd niet met haar, dus ik weet niet hoe ze is als ze moet werken. Ze is fokmerrie en heef daar geen enkel hinder van.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 07:37

Is fokmerrie zijn ook in de zomer (als het warm en stoffig is) niet zwaar voor een dampig paard? (Weet er verder nog weinig van af, ben me er nog erg op aan het orienteren).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:05

Leo schreef:
Is fokmerrie zijn ook in de zomer (als het warm en stoffig is) niet zwaar voor een dampig paard? (Weet er verder nog weinig van af, ben me er nog erg op aan het orienteren).

Dat is eigenlijk een goeie vraag..
Aangezien het paard moet persen om de lucht uit zijn longen te krijgen, hoe zal dat voor het veulen en de merrie zijn????? Even afgezien van de warmte en het stof..

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:26

Bij mijn merrie is vorig jaar ook zware dampigheid geconstateerd. Ik voer haar kuil of ingepakt hooi dat ik eerst nat maak. Verder kreeg ik het advies van een bevriende dierenarts om MSM (Zwavel) als supplement te geven (te bestellen bij de Paardendrogist) Hiermee worden momenteel in Amerika en Canada hele goed resultaten behaald bij paarden met longenfyszeem. Ik ben hier einde zomer vorig jaar mee begonnen na de prednisonkuur en tot op heden gaat het heel erg goed met 'r. Ze hoest niet, pompt niet en is tierig, we rijden er zelfs weer een beetje op. Natuurlijk houd ik een slag om de arm v.w.b. het voorjaar en zomer, als ze dan weer zo benauwd wordt laten we haar inslapen maar op dit moment ziet het er heel goed uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:37

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:45

Leo schreef:

Dat valt heel erg mee. Ik laat elke 3 maanden de veearts komen voor een controle. Merrie doet het prima, zolang ze maar 24/7 buiten staat. De enige tijd dat ze het moeilijker heeft, is als het vochtig warm weer is, zoals in het vroege voorjaar/najaar. Dan hoest ze af en toe, maar ze blijft vrolijk en knijpt niet met de flanken.
Ze is nu 5 jaar en ik weet dat ze niet heel oud gaat worden. Zolang ze doorgaat als ze nu doet, laat ik haar lopen. Mocht het zwaarder worden, zal ik haar niet meer dekken. En als het dan nog niet gaat, dan gaat ze naar de slager (mijn keuze, gelieve geen discussie daarover).
Ze hoeft niet te leven als ze het steeds benauwd heeft, maar zoals het nu gaat, gaat het goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:49

visolie als supplement door het voer schijnt te helpen,stinkt wel...zit veel vitamine a en d in,a is goed voor de longen....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:08

Ik ben er dan weer niet zo voor een een planteneter dierlijke olieen te voeren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:17

Mijn merrie is ook dampig (nu is ze 12, ongeveer sinds haar 9e?) en het gaat nu weer heel goed eigenlijk!
Zelfs zo goed, dat ik haar binennkort wil laten nakijken op alles, en of het eigenlijk wel echt dampigheid is!
En er destijds niet verkeerd of te snel geoordeeld is.

Ze staat wel 24/7 buiten, en krijgt hooi of kuil gevoerd.
Met daarnaast 1x per dag fengriek door het graan heen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:18

Katja schreef:
Ik ben er dan weer niet zo voor een een planteneter dierlijke olieen te voeren.

Nee, ik ook totaal niet.
Echter, de ijslanders op ijsland eten ook haringen!

En of vis nou vlees is? Is niemand over uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:30

Mijn 24 jarige paard is sinds zn 19e dampig, het gaat nu bijzonder goed....effe afkloppen!

Maar dat heeft ons bloed/zweet/tranen en vooral veel geld gekost, maar goed dat terzijde.

Sinds z'n 4e was hij al hoesterig en op zn 9e is een verwaarloosde verkoudheid geconstateerd, op zn 11e heb ik hem gekocht en de verkopers hadden mij dit eerlijk verteld.

Op dat moment had weinig tot geen klachten af en toe nat hooi en dan was het goed, totdat hij op zn 19e erg ziek werd, maar dan ook echt ziek.
Na een lange behandeling bij de DA die hem volstopte met ventilpulmin en predinison, was het advies dat we er goed aan zouden doen om heen in te laten slapen, er was geen kans meer op verbetering.
In eerste instantie was ik opgelucht (hoe ontzettend raar dat ook mag klinken), maar je paard waar je ziels veel van houd iedere minuut ziet snakken naar adem is niet alleen voor het paard een hel, ik ging er ook kapot aan.
Ik sliep niet meer en ben kilo's afevallen, zat bijna dag en nacht bij hem en durfde hem eigenlijk geen minuut alleen te laten.
Ik heb heel maar dan ook heel i-net/boeken/Da enz afgezocht voor een behandeling, behalve het bekende zuurstofmasker kon ik die op dat moment niet meer vinden.
Het ging mij persoonlijk tever om mijn paard in leven te houden met dat zuurstofmasker en deze behandeling zag ik niet zitten, uitstellen van executie vond ik het.

Totdat ik (ik ben god dankbaar dat ik dit teweet gekomen ben) een stuk las over acupunctuur en de resultaten met deze aandoening.
Gezocht naar een kundig acupuncturist en gelukkig op zeer korte termijn een afspraak kunnen maken, ze schrok toen ze hem voor het eerst zag, ook al had ik dr voorbereid door de telefoon en mail.
Het was dan ook niet meer dan een hoopje ellende wat meer dood dan levend was, een graatje volledig uitgeput, als ik eraan terug denk schieten de tranen in mn ogen, wat zag mijn lieve mannetje eruit Verdrietig en wie was ik dan wel niet om hem op deze manier nog verder te laten leven of beter gezegt te laten wachten op de dag dat hij stikken in zn eigen slijm?

Maar een stemmetje in mij zei dit moet je proberen, doe het nu maar.
Na 4 behandelingen was hij koortsvrij en het slijm begon langzaam maar zeker los te komen, mijn paard kreeg weer lucht, ik was zo opgelucht....het ging werken. Haha!
Een half jr later kon ik hem weer voorzichtig onder het zadel laten lopen, de periode ervoor gewandeld gewandeld en erg veel gewandeld.
Ik heb veel moeten aanpassen in zn voer/verzorging en huisvesting, zo loopt hij nu in de herfst/winter en lente 24 pd met een deken op, een deken die aangepast moet worden aan de nacht/dag/avond tempratuur, we lopen de hele dag met een tempr meter te slepen en dekens te verwisselen. Tong uitsteken
Hij krijgt kruiden (weerstandverhogende) door zn voer en de acupuncturiste komt nog steeds alleen minder vaak.
Hij mag niet in de stromende regen staan en nooit in het zweet gereden worden, alle aanleidingen om een koudje te kunnen vatten moeten worden voorkomen.

Wat hij nu krijgt is:
*Weerstandcompositum
*deken (ik heb alle soorten volgens mij Bloos )
* bij koud/slecht weer stalling
*altijd droge ondergrond, dus nooit in een natte weide of andere ondergrond
*VIP behandeling tot de met
*altijd frisse lucht
*nat hooi
*behandeling vd een acupuncuriste, swinters iets vaker dan in de zomer......en het gaat goed!

De DA noemt het 'geluk', mijn inziens kortzichtig en eigenijs, maar oke het is een DA en die kijken alleen naar wetenschappelijke onderzoeken.
Best jammer want ik weet zeker dat er meedere paarden zijn die veel baad kunnen hebben bij alternatieve geneeswijze, voor mij was dit gebied onbekend tot 5 jr geleden.
Er is een wereld voor me open gegaan, niet alleen voor mij, mijn paard kan weer normaal adem halen en lekker genieten van zn oude dagje/ de tochtjes die we maken en zn gekke uurtjes in de wei.

Ik hoop nog lang van hem te mogen genieten, kosten nog moete zal ik besparen, maar ik zal realistisch moeten blijven ook hij wordt ouder en er komt een dag dat het gewoon niet meer gaat, ook dan zal ik bij hem zijn en hem proberen zo goed als mogelijk met alle liefde die ik heb te laten gaan....................

2 MAART 2008

Afbeelding

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:15

Mijn pony had het ook, ze is helaas in december hierdoor ingeslapen..
(ze was pas 5 jaar oud)

Ze mocht absoluut geen hooi maar alleen geweekt kuil.
Ze stond op vlas om stof te verkomen van het stro.
Ze stond iedere dag van 8 tot 6 buiten in de winter en in de zomer
dag en nacht buiten.
Ik moest wel met haar blijven wandelen want geen conditie is ook niet goed,
dus iedere dag een half uurtjes met haar stappen en als het ging een klein drafje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:22

wat goed dat je het even meld hier!,ik heb (gelukkig..)geen last , mijn paarden hoesten zelfs nooit,maar ongetwijfeld zijn er een hoop paarden die het wel zal helpen!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:10

Iedereen tot nu toe bedankt voor het delen van ervaringen en het meedenken. Ik heb er zeker wat aan, en ga alle mogelijkheden overwegen.

Momenteel lijkt ze erg rustig. Ze kan sprintjes trekken en in het rond springen en amper buiten adem raken. Ze heeft weinig tot geen last van vloeiing uit haar neus en ademt ook op stal normaal. Ze is vrolijk en vooral dat vind ik belangrijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:21

stofvrij huisvesten..
liefst buiten..
geen stro!!!!
maar vlas oid...

geen hooi!! ook niet geweekt..
want dan moet je het ca 24 uur wkn en dan zijn de
voedingstoffen er toch uit.. dus kuil....

opletten met werk!!! aanpassen.
Wel bewegen..!! niet buiten adem rijden in periodes met
problemen..

medicatie..
(in overleg met dierenarts..
diverse mogelijkheden!!!
er bestaat meer dan alleen ventipulmin
eventueel vernevelings medicatie)

mijn ervaring is dat er vaak met maatregelen nog prima
gewerkt kan worden met COPD paardjes..
Probleem is wel dat als ze echt!!! al dampig zijn, met irreversibele
schade aan de longen, dat je dan niet meer goed krijgt!!!
(vergroot longveld, naknijpen etc... bla bla bla.. )
En helaas soms betekend het het einde van je paard...

Ik beweer hierboven niet volledig te zijn..
en het ene paard is het andere niet..

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:24

Leo schreef:
Ongeveer een maand geleden heeft de VA bij onze pony COPD vastgesteld, na een paar maanden rommelen met hoesten, bronchitis en medcijnen.
De pony staat in een uitloopstal, dus er is altijd veel frisse lucht in de stal. We strooien de bedekking niet op als zij in of bij de stal is en hooi / kuil wordt een dag voor het voeren geweekt in water. Dit wordt nu ook op de grond gevoerd. De stal wordt verder goed schoon en fris gehouden.

Haar conditie knapt nog niet op. Ze hoest nog veel (vooral met inspanning. Ze is nog niet bereden sinds het erger is geworden) en zit sommige dagen duidelijk minder in haar vel.

Mijn vraag is wie er nog meer ervaring heeft met een dampig paard, en hoe jullie hier mee om zijn gegaan. Welke aanpassingen zijn er gedaan, en in hoeverre is er verbetering gekomen in zijn of haar conditie?
En vooral; wat is de gangbare prognose voor een dampig paard?

Wat is de bodembedekking van je pony? Het beste is van die speciale krullen die niet stoffen en geen bacterien/schimmels e.d. bevatten. Als ze nog steeds hoest met al deze maatregelen is er dus nog iets waar ze benauwd van wordt, of een infectie of iets van buitenaf.

Weet je heel zeker dat ze echt dampig is? Mijn paard heeft namelijk een aantal jaar geleden ook die diagnose gekregen, de dierenarts heeft toen geen verdere onderzoeken gedaan alleen naar zijn longen geluisterd. Nu weet ik dat hij in ieder geval niet dampig is, want hij doet het heel goed sinds +/- 1,5 jaar.

Je kunt eventueel verder laten onderzoeken hoe groot de longcapaciteit nog is. Je kunt je pony natuurlijk op de prednison zetten, maar ik zie dat echt als laatste redmiddel, en zelfs dan zou ik er heeeel goed over nadenken.

Mijn paard is door een homeopaat behandeld en echt hij doet het zo goed nu, hij is inmiddels al 20! Misschien kun je ook iets in deze richting proberen met je pony Lachen

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, als je de naam van die homeopaat wilt, stuur maar een pb'tje!