pijn of aanstellen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

pijn of aanstellen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:50

Hee allemaal,

ik zit met een probleempje. Ik zal het proberen uit te leggen..
Sinds de kerst doet mijn paard heel erg raar met aansingelen en deken opdoen, zodra ze maar denk dat ik onder haar buik langs ga. Ik had toen met een zadel ( boomloos ) gereden, misschien met singelen iets tussen gezeten dacht/denk ik. Sinds ongeveer toen gaat ze dus met dr achterbeen trappen naar mn hand zodra ik iets wil pakken onder haar of in de richting van de plek van de singel. Ook gaat ze happen. In die tijd heeft ze mee 1 keer hard gebeten.
Maar toen ik haar later eten gaf, gaf ze geen ruk. Dus ik ging er na een week rust vanuit dat het aanstellen was en ben dus doorgegaan maar heel voorzichtig waar ik mee bezig was.
Het werd iets minder, maar het kan ook zijn dat ze zo iets had van ik krijg het haar niet duidelijk.
Nu heb ik vorige week weer een boomloos ( datzelfde ) zadel op haar gehad, want er ging een vriendin om. En nu was het weer bal, met de deken alleen al, ze werd gek. Vandaag met de longeersingel omdoen beet ze me volaan in mn arm, ik werd wel boos en heb haar dr op gewezen ( vriendelijk dan begrijpt ze me al, dus niet denken dat ik dr gemarteld heb ofso ). dat ze dat niet mag doen. Uiteindelijk ging ze nog wel raar doen.

Ook doet ze de laatste tijd raar met opstijgen, gaat ze helemaal naar achter hangen..
Ik dacht dat ook aanstellen was van het niet willen werken. Maar nu ik na ga denken na dat ze me gebeten heeft, ligt er wel een verband, want zodra het onder dr singel zeer doet en ik wil opstijgen komt er daar toch druk of wat dan ook terecht...

Wat denken jullie? Ik zat zelf te denken aan maandje rust, althans rust van de singel, lekker wandelen enzo. Of denken jullie dat het probleem ergens anders vandaan komt?

Graag reacties Lachen ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Want dit schiet niet op.

suuzepuus

Re: pijn of aanstellen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:51

een paard stelt zich echt niet aan hoor, er is wat aan de hand anders doet ie niet zo.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:53

Dat had ik eigenlijk ook al vastgesteld. Maar een paard kan zich dus echt wel aanstellen, als die geen zin in het lopen heeft. Als ik ergens geen zin in heb, kan ik me ook aanstellen ergens mee. Maar verder hier geen discussie over maar ontopic.

Gelieve een reactie met een tip, hulp of een oplossing, want hier was ik ook al achter ls je mn bericht goed leest.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:09

Waarschijnlijk heeft ze ergens last van, een paard bijt niet zomaar met aansingelen!
Misschien een idee om haar eens door een osteopaat na te laten kijken..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:14

kan ook gevoeligheid in de rug zijn. Met aansingelen komt er ook druk op de rug van het zadel en dit heb je ook met een longeersingel, maar weer niet met een deken. is ze verder met borstelen ook gevoelig? Ik denk wel dat het iets met dat zadel te maken heeft wat de pijn verergerd. Zou er iemand bijhalen die haar nakijkt... Met name omdat ze bijt en trapt. Dit is echt en uiting van pijn.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:22

Heej, ik denk dat het echt uitingen van pijn zijn. De pony van mijn zus vertoonde dezelfde gedragingen als de jouw pony. (trappen, singelnijd, moeilijk opstappen soms zelf tot liggend toe) We hebben er een fysiotherapeut naar laten kijken en die kwam met de conclusie dat zijn rugwervels vast zaten. Hij is hieraan behandeld en het gaat nu stukken beter!

De pony liep waarschijnlijk al heel lang met pijn, maar uitte het niet. Pas de laatste weken ging het volledig mis.

Ik weet niet of dat je pony misschien onder het rijden ook afwijkend gedrag vertoond?

Groetjes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:37

IrisvdHeuvel schreef:
Dat had ik eigenlijk ook al vastgesteld. Maar een paard kan zich dus echt wel aanstellen, als die geen zin in het lopen heeft.

dat is dus niet waar! een paard denkt niet van: o als ik zielig doe hoef ik niks te doen, zo bekijkt een paard het niet..

maar t is denk ik een geval van een niet goed passend zadel.. en daarna heb je dus boomloos gereden, maar waarschijnlijk heeft ie nog een drukpunt of dergelijke, waar ie nog wel last van heeft.
dus wat je zelf kan doen is hem voor het rijden.. overal voelen.. zelf op bepaalde plekjes drukken en kijken hoe ie erop reageert. en dat doe je na het rijden nog, dan voel je vanzelf een plekje waar ie last heeft, en kan je ervan afleiden wat het is..

grappig dat ik net dit topic lees, heb vandaag nog een lezing gehad van D. van Oosanen op school, die doet veel onderzoeken naar zadels. Lachen

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:38

Kan ook oversprong gedrag zijn, dat doen dieren om afleiding te creeren van dingen die ze minder prettig vinden. Hoeft niet meteen pijn te beteken maar ik zou het zeker wel na laten kijken. Doet ie verder nog dingen anders dan voorheen?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:48

IrisvdHeuvel schreef:
Dat had ik eigenlijk ook al vastgesteld. Maar een paard kan zich dus echt wel aanstellen, als die geen zin in het lopen heeft. Als ik ergens geen zin in heb, kan ik me ook aanstellen ergens mee. Maar verder hier geen discussie over maar ontopic.

Gelieve een reactie met een tip, hulp of een oplossing, want hier was ik ook al achter ls je mn bericht goed leest.

Sorry, maar dit kan dus niet.
Wij mensen knuppen dit gevoel eraan vast bij zulke gedragingen van een paard, maar een paard kan dus echt niet denken:
"Laat ik vrouwtje maar even pesten en vandaag heel lastig doen"
De oorzaak zit hem waarschijnlijk in het niet goed passen van het zadel en misschien is je singel wel niet goed?
Ik had exact hetzelfde gedrag bij mijn paard en heb vele wegen bewandeld, maar uiteindelijk(na 1 jaar dokteren en zelf niks in willen zien) bij een osteopaat terecht gekomen.
Bleek dat mijn paard z'n bekken schreef had staan en wat wervels verschroven.
Uiteindelijk heel logisch, hij is met volle rengalop tegen mijn andere paard geknalt met zijn borst.
De merrie heb ik af moeten laten maken omdat ze haar been gebroken had en hij heeft zo'n klap op moeten vangen dat dat in izjn rug is geschoten. Bloos
Paard is behandelt en het zadel is naar mij en mijn paard aangepast en sindsdien nooit meer ergens last van gehad.
Succes ermee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:55

Een paard is veel te dom om zich aan te stellen dus dat kun je gelijk uitsluiten.
Klinkt alsof dit paard behoorlijk vaal pijn heeft en ik zou er zo snel mogelijk naar laten kijken.

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:31

Paarden stellen zich niet aan hoor! Dat is niet hun instinct!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 06:09

haal er iemand bij Knipoog
klinkt als een serieuse blessure. veearts, of osteopaat

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 06:46

Grappig dat altijd de mens bepaald dat een paard geen "menselijke" eigenschappen heeft. Hoe kunnen wij dan als mens weten hoe een paard denkt? Vind ik ook best knap. Paarden denken volgens jullie niet als mensen. Maar vergeet niet dat wij niet denken als paarden, en dus nooit kunnen weten wat ze denken. Knipoog Haha! Clown
Paard is enorm goed in onthouden. (anders zouden we ze ook niet kunne leren dressuren enz.) Een paard dat een keer een vreugdebokje geeft en de ruiter lanceert, die er niet meer opstapt en m weer in het land zet..... Wat is er fijner, werken of eten? Dus volgende keer weer een bokje.
Verder onthouden paarden ook pijnlijke dingen. Als ze ergens pijn hebben reageren ze er op. Mijn oude merrie had mega zadeldwang. Helemaal nagelopen en uiteindelijk kon ze gewoon geen pijn meer hebben. Maar de zadeldwang bleef. Puur aangeleerd gedrag doordat het ooit pijn heeft gedaan.
Een paard dat zo reageert als bij de TS zou ik iig wel een keer even na laten lopen. Voordat dit gedrag dus "normaal" wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:08

Ik ken dus wel degelijk voorbeelden van paarden die zich aanstellen om niet te hoeven lopen.
Dus die discussie wil ik best aangaan.
Zo ken ik manege paarden die gaan kreupelen in de les, en als je ze vervolgens zelf pakt, dan lopen ze ineens weer rad...

Een vriendin van me had een pony, die echt ontzettend kreupel ging lopen als ze met zadel en hoofdstel de wei in kwam, als ze dan de spullen weg deed, en beestje wilde vangen, rende ie ineens keihard weg, staart in de lucht en geen pas kreupel...

Dit verhaal echter, zie ik geen aanstellerij in,
Je zegt ik heb een boomlooszadel, nou meid, das geen garantie dat dat beter ligt als je gewone zadel.
in veel gevallen ligt een op maat gemaakt zadel zelfs beter dan een boomloos.
Ook boomloos zou je op maat moeten laten maken !!

|Je geeft zelf al een goede optie aan, geef m eens een maand rust. wandelen, longeren, allemaal zonder druk op rug/ buik.
is het na die tijd nog zo,bel dan een goede osteopaat. en laat je zadel goed nakijken door een goed zadelmaker

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 08:05

Ik heb geen boomloos zadel, maar daar heb ik twee keer mee gereden. en telkens als ik daar mee heb gereden is het erger... kwam ik achter.

Het is echt puur bij haar singel. Want als ik eerst mij mn hand aan dr buik sit doet het ook seeer.. maar als ik later heel voorsichtig en zachtjes wrijf is er niets aan de hand... Maar dr moet dus wel iemand naar kijken, dat is duidelijk, voorlopig maar niet rijden dan alleen wandelen en longeren zonder druk..

bedankt allemaal

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:07

goed dat je er iemand naar laat kijken. ken je t boek: een paard liegt niet van chris irwinn? staat ook in dat paarden niet kunnen doen alsof, dus ze kunnen zich ook niet aanstellen. er is dan altijd wel iets aand e hand

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 08:14

Ken ik niet, zal eens kijken. Vind het zo erg he.. .

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:51

Je pony associeert de singel met pijn, dus alles wat je daar doet zoals druk geven, aansingelen, poetsen, zal je pony gevoelig op reageren. Hoe is je pony met rijden?

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:16

Zorg ervoor dat je pony het aansingelen en deken opdoen niet met pijn zal associeren. Dus neem er de tijd voor, gebruik brokjes. Praat tegen je pony, herhaal het heel vaak, maar met fijne prikkels, als je begrijpt wat ik bedoel.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:26

Met rijden is ze vrijnormaal, met opstappen niet, als ik zit is het klaar. Ja ze is de laatste 2 weken druk, maar dat was ze daarvoor niet maar dat is niets aan op te merken.