[MD] paard te oud om mee te fokken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

[MD] paard te oud om mee te fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:41

ik vroeg me af, wanneer is een merrie te oud om nog mee te fokken? Met name als ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad...

UniqueM

Re: [MD] paard te oud om mee te fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:48

ik zou denk ik vanaf een jaar of 13 toch wel gaan oppassen als ze nog nooit eerder veulens heeft gehad..

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:19

wat zouden de nadelen kunnen zijn? had al gehoord dat er sprake is van mindere vruchtbaarheid bijvoorbeeld

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:21

Er is niet een leeftijd waarop een paard niet meer vruchtbaar is. Bij een gezond paard zonder lichamelijke problemen kun je nog gewoon dekken tot ze rond de 20 is. Is ze ouder en heeft ze nog nooit een veulen gehad dan is de kans groter dat het moeilijk wordt om haar drachtig te krijgen maar zolang ze goed gezond is kun je het altijd proberen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:21

ik denk dat het heel verschillend is per paard/pony.
hoe is de conditie van je pony en haar bouw(doorgezakte rug etc)

ik laat dit jaar me pony van 19 ook dekken, ik heb alles nagechekt, en gekeken en nagevragen of ze het wel aan zou kunnen. en ik weet zeker dat ze dit kan. dus is het niet te oud, maar kijk naar je paardje,
(pony heeft al eens een veulen gehad)

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:25

ok, ja dat bedoelde ik ook met minder vruchtbaar, dat ze lastiger drachtig worden. Maar er zijn verder geen fysieke nadelen voor de merrie en/of veulen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:38

Nee hoor, precies wat gezegd is, zolang de merrie goed gezond is is het geen probleem. Voor het veulen zal het iig geen probleem zijn, moeder offert zich op voor het veulen dus als de merrie te weinig voeding krijgt zal zij eerder vermageren dan het veulen.

Bij een merrie met problemen met hoeven, benen of rug zou ik eerst een DA raadplegen voor je haar laat dekken. Paarden met bv chronische hoefbevangenheid kunnen er erg last van krijgen door het extra gewicht en de extra eiwitten die ze nodid heeft.
Maar dat hoort natuurlijk ook bij de gezondheid, zolang een paard gezond is kan ze een veulen krijgen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:40

let wel op tijdens de dracht op de conditie
meer voeren, ander voer mischien. dit is altijd wel belangrijk maar vooral bij de wat oudere paardjes extra aandacht aan besteden

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:49

het ging meer uit nieuwsgierigheid om een merrie van 12 die nog nooit eerder een veulen heeft gehad en twee afgekeurde achterbenen ivm peesverklevingen. Zelf dacht ik dat als een paard nog nooit een veulen had gehad dat op die leeftijd geen goed idee meer zou zijn. paard is verder wel in goede conditie.

ben zelf al bijzonder tevreden met mijn ruin Haha! sta je nooit voor de keuze...

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:33

licht heel erg aan de conditie/gezondheid, en of het haar eerste veulen is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:22

nine99 schreef:
het ging meer uit nieuwsgierigheid om een merrie van 12 die nog nooit eerder een veulen heeft gehad en twee afgekeurde achterbenen ivm peesverklevingen. Zelf dacht ik dat als een paard nog nooit een veulen had gehad dat op die leeftijd geen goed idee meer zou zijn. paard is verder wel in goede conditie.

ben zelf al bijzonder tevreden met mijn ruin Haha! sta je nooit voor de keuze...

Vraag aan je veearts of het nadelige gevolgen kan hebben voor haar achterbenen. Als dat goed is en geen problemen geeft kun je het rustig proberen hoor.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:21

De DA was laatst bij ons, op de 22 jarige merrie te enten. Toen zei ze, waarom laat je haar niet dekken. Toen vertelde ik dat ze al 4 veulens had gehad, of dat ze dan niet te oud was enzo. Maar de DA zei dat het nog makkelijk wel een keer kon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:36

Ja hoor, de grotere fokstallen/merriehouders fokken soms wel 15 veulens uit een merrie en fokken ook rustig door te de merrie 25 of nog ouder is, zolang ze maar gezond is is er niets op tegen.