vanaf wanneer en veulen enten en chippen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reny

vanaf wanneer en veulen enten en chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:24

Hallo

Ik weet niet zeker of hier al een topic voor is,maar kon niks vinden. Bloos

De titel zegt het al..: Weet iemand vanaf wanneer je een veulen moet enten en chippen?

Peterina

Re: vanaf wanneer en veulen enten en chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:37

Inenting:
- Binnen de 24 uur na het geboorte ... de veulen prik (tegen oa geelzucht)
- Rond 3 maanden de triple: tetenus, griep en rhino
- 4 weken naar 1e triple, een booster
- daarna afhankelijk van je inentings schema ... bij mij is het dan rond Feb/Mrt het volgend jaar

Chippen:
Weet niet wat de regel is in Nederland maar in Belgie moeten wettelijk alle veulens voordat ze 100 dagen oud zijn gechipt, getekend (grafische signalement) en geregistreerd zijn. Alleen slacht veulens ontsnappen hieraan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:49

De veulenprik direct na de geboorte..

Als ze een maand gespeend zijn van moeders ( dus rond het Halve jaar) Influenza Tetanus (evt Rhino)
En binnen 4 weken tot 3 maanden een herhaling. Vervolgens nog een half jaar daarna een herhaling. Dan ist hij goed beschermt en kan ie daarna met de rest van de paarden mee.

Chippen gebeurd bij ons als het KWPN tijd heeft, dat kan dus zijn met 3 maanden, kan ook zijn na 3 dagen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:14

enten idd direct na de geboorte, maar verder weet ik het niet precies. gewoon even da bellen die kan het je zo vertellen;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:18

Indien de merrie niet is ingeent in de laatste maand van dracht zal de natuurlijke weerstand die een veulen heeft meegekregen van moeder's biest helemaal opgebruikt zijn bij 3-4 maanden dus is het toch sterk aan te raden om de nodige eerste inentingen en booster te doen VOORDAT je speent. Indien de merrie wel ingeent is in de laatste maand van dracht kan men wachten tot het veulen 6 maand oud is, alhoewel de meeste dierenartsen zullen adviseren om voor het veiligheid toch rond de 4 maanden te beginnen met de eerste inentingen.

De booster is nodig binnen 4 tot maximaal 6 weken na de eerste inentingen; deze is bedoeld als een bevestiging van de inentings antistoffen. Langer dan maximaal 6 weken doet de werking allemaal ten niets en dan moet je opnieuw beginnen met de eerste inentingen gevolgt door een booster.
De eerste inenting+booster wordt 'basis inenting' genoemd.

Aangezien dat de meeste veulens al zowie zo onder andere paarden komen is het echt niet noodzakelijk het veulen in afzondering te houden voordat het zijn inentingen en booster heeft gehad. Een normale gezond veulen heeft met deze inenting+booster een goede start en kan daarna gewoon met de andere paarden geent worden, hetzij half jaarlijks (bij competitie paarden) of jaarlijks (bij fokpaarden en recreatie paarden).

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:27

Apart dat op internationaal niveau een booster geldt in een tijdsbestek van 4 weken tot 3 maanden ( 91 dagen vooruit) na de 1e enting..

Sportpaarden mogen hier in NL gewoon jaarlijks geent worden. Dus niet alleen fok merries of recreatie paarden. Internationale paarden dienen halfjaarlijks geent te zijn. Waarbij dan weer een verstrijkings maximum van 3 weken geldt. Daarna dient met opnieuw te boosteren.

Lees je stukje nog een keer en jij beweert dat hij met de 4 maanden al geboosterd zou moeten zijn? Dus dan moet je m naar jouw mening met de 3 & 4 maanden al laten enten?

Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?

Reny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:00

bedankt voor jullie reacties!! Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:48

CarpeDiem schreef:
Apart dat op internationaal niveau een booster geldt in een tijdsbestek van 4 weken tot 3 maanden ( 91 dagen vooruit) na de 1e enting..

Sportpaarden mogen hier in NL gewoon jaarlijks geent worden. Dus niet alleen fok merries of recreatie paarden. Internationale paarden dienen halfjaarlijks geent te zijn. Waarbij dan weer een verstrijkings maximum van 3 weken geldt. Daarna dient met opnieuw te boosteren.

Lees je stukje nog een keer en jij beweert dat hij met de 4 maanden al geboosterd zou moeten zijn? Dus dan moet je m naar jouw mening met de 3 & 4 maanden al laten enten?

Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?

De vraag gaat over veulen inentingen en niet over inentingen bij internationale sportpaard.

Vanuit het medische kant gezien is het sterk aan te raden om te beginnen met inenting voordat een veulen gespeend wordt. Aangezien dat veel fokkers al tussen de 3-4 maanden beginnen met spenen is het juist in deze periode dat men moet gaan inenten. Het is ook al lang bekend dat rond deze tijd de weerstand van het veulen afneemt ... nog een reden om te beginnen met inenting.

Waar ik de informatie en kennis vandaan haal? Van meer dan 30 jaar paardenfokken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:54

Die vraag was niet aanvallend bedoeld. Vroeg me alleen af waarom jouw richtlijnen zo afwijken van die van ons.

Maar als dit jouw ervaring is, dan kan ik me best voorstellen dat je daaraan vasthoud Ja dat is je goed recht. Ik vroeg me alleen af of je een artikel ofzo had waar dat in stond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:04

Enting op een half jaar, de eerste tijd krijgen ze via de moeder voldoende antistoffen binnen. Enting van de merrie een aantal weken voor de geboorte, zodat de antistoftiter hoog is.
Chip liever helemaal niet, als je laat chippen kan het vanaf een half jaar, maar als ik zou chippen zou het dan pas doen als het paard 3 is geweest.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:18

CarpeDiem schreef:
Die vraag was niet aanvallend bedoeld. Vroeg me alleen af waarom jouw richtlijnen zo afwijken van die van ons.

Maar als dit jouw ervaring is, dan kan ik me best voorstellen dat je daaraan vasthoud Ja dat is je goed recht. Ik vroeg me alleen af of je een artikel ofzo had waar dat in stond.

Iedere kliniek of dierenarts zal misschien een andere richtlijn hebben, maar over het algemeen en in het praktijk, wordt bij de overgroot meerderheid van fokkers geent tegen het spenen aan (met de booster erna) zodat het veulen goed gewapend is. Als je ent na het spenen, of je nu speent op 4 of 6 maanden, terwijl het veulen al in contact is geweest met de virus kiemen (oa griep, rhino) dan hebt je kans dat je te laat ent en een zieke veulen krijgt. Bij symptomen van ziektes mag je niet enten omdat je het dan veel erger kan maken. Andere nadeel van inenting bij 6 maanden is dat de natuurlijk antistoffen verkregen met het biestmelk al lang verdwenen is.

Er staan voldoende artikelen op de internet aangaande inentingen van veulens enz, mocht deze je interesseren, maar een goede paarden dierenarts die iets afweet van paardenfokken zal je hetzelfde vertellen.

Trouwens even terugkomen op het internationale sportpaarden inenting ... de nieuwe regels eisen dat de jaarlijkse (herhaal) inentingen plaatsvinden op een tijdspan van 6 maanden min 10 dagen! Inenting op 6 maanden of over de 6 maanden limiet kan tot exclusie van deelneming leiden.