Paard met 2x eerder een hoefsweer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Paard met 2x eerder een hoefsweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:12

Ik had een vraagje.

Een paard die vroeger 2x toe een hoefzweer heeft gehad.
Is de kans groot dat dit weer terug kan komen?
Of valt dit wel mee?
En wat valt er tegen tedoen?
Om dit teverkomen uiteraard.

marije85

Re: Paard met 2x eerder een hoefsweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:21

Ik ken ook zo'n paard die vaak een hoefzweer heeft. Dit komt omdat ze een bepaalde vergoeiing heeft in haar hoef waardoor dit zomaar kan ontstaan. Gelukkig is de laatste keer 2 jaar geleden. En als ze het toch nog binnen aanzienbare tijd krijgt word ze eraan geopereerd.
Om dit te voorkomen bij een gezond paard dat weet ik eigenlijk niet. De hoef goed schoonhouden en kontroleren op steentjes in de hoef.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:38

Ik denk dat het toeval is.. er zijn uitzondelijke gevallen waarbij het vaker voorkomt en ook paarden met zachte zolen zijn er vaak wat gevoeliger op.. maar verder zou ik me er niet al te veel zorgen om maken hoor!

Zorg dat je altijd goed zn hoeven controleerd en laat hem doen door een goede smid, dit kan al een wereld van verschil zijn! Als die nou hele zachte zolen heeft (overleg dit ook even met je smid) moet je uitkijken met hem in de modder zetten hele dagen ed. Je smid heeft dna wel veel tips hoe je ze iets harder kan maken!

Maar zit er niet over in hoor!

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:48

Mijn paard heeft vorig jaar 2/3 hoefzweren in korte tijd gehad, daarvoor nooit en daarna ook niet meer.
Een beetje letten op dat hij niet op modder of in een hele vieze stal staat (dat moet natuurlijk nooit), en goed laten controleren door de hoefsmid.
Twee keer is ook niet zo erg denk ik hoor, als het niet elke maand terug komt.. je komt er snel achter als je paard een hoefzweer heeft (stokkreupel) en 9 van de 10 keer is het dan binnen 2 dagen helemaal over.
Idd niet over in zitten hoor, elk paard kan een hoefzweer krijgen Knipoog

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:32

Ow oke.
Nee dat wou ik even weten zo ie zo staat ze als naar ons komt altijd schoon.
Maar wou dit even voor de zekerheid weten. Haha!