Open wond behandelen bij jaarling in een nieuwe omgeving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francis_f

Open wond behandelen bij jaarling in een nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:39

Hallo allemaal,

Ik heb als het kan even wat tips nodig. Ik heb sinds een week een nieuw paardje erbij. Het is een schat van een merrie alleen nog wat onwennig in haar nieuwe omgeving. Dit is allemaal niet raar, want ze moet aan van alles wennen (nieuw baasje, omgeving, nieuwe vriendjes). Plus het feit dat de vorige eigenaar haar bijna aan niks heeft laten wennen.

Nu kwam ik vanochtend bij mijn paardjes in de wei en zag ik dat ze een grote open wond aan haar borst/schouder had. Natuurlijk meteen de dierenarts gebeld. Die zei dat het gespoeld moest worden en dan insmeren met klei om dan na 10 minuten weer te spoelen (hechten kon niet meer). Normaal is dit allemaal geen probleem en als dit bij een van mijn andere paarden zou moeten zou dit zo gaan. Maar het probleem is, is dat mijn lieve kleine aanwinst pas net een beetje aan mij begon te wennen en alles nog doodeng vind. Ik heb dus met moeite de wond een beetje schoon kunnen spuiten, maar daar hield het bij op. Om haar met veel druk en geweld te dwingen vind ik niks, omdat ze nu al de zenuwen van alles krijgt en zichzelf straks nog meer pijn doet. Ook wil ik niet dat ze me straks helemaal niet vertrouwd.

Heeft er iemand ooit zoiets meegemaakt of heeft iemand wat paardvriendelijke tips?

Alvast bedankt!

Zammie

Re: Open wond behandelen bij jaarling in een nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:42

Zorg dat je een hulpje erbij hebt die haar dan een paar brokjes geeft, totdat je klaar bent. Zet als het kan haar tegen een muur en laat je hulpje dan aan de andere kant van haar gaan staan. Je staat er zelf voor om haar te behandelen, wel oppassen voor wegspringen.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:46

Ik heb dit al geprobeerd. Helaas lukte dit niet.. Ze wordt namelijk zo panisch dat ze omhoog komt en niet meer door heeft wat ze doet. En ik heb het echt op de meest rustige manieren geprobeerd. Het lastige is namelijk ook dat ze ook nog niet gewend is aan vaststaan aan een halster of iets dergelijks. Hier waren we van de week pas rustig mee bezig. Ik weet het, het is een lastige situatie..Boos!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:48

Ja, dat is inderdaad een kl*te situatie... Kun je er geen klei opsmeren die erop mag blijven zitten. ik heb geen idee hoe groot de wond is, maar had normaal gesproken gehecht moeten worden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:51

Waarom moet je er klei opsmeren? Ik heb wat dat betreft geen idee wat klei ermee moet doen Haha!

Bij ons stond ook een paard met een 'gat' en kon ook niet gehecht worden. Zij moest het inspuiten met blauwspray (3x daags), dat houd het mooi droog en desinfecteerd volgens mij ook (toch?).

Succes! Lastige situatie Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:52

Tja, je hebt zoveel dingen die dan werken toch? Ik zou gewoon afgaan op wat DA zegt...

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:54

Het is een grote wond en die had idd normaal gesproken gehecht moeten worden. Maar aangezien ze het vannacht heeft opengehaald was de wond ouder dan 2 uur en dan is het te droog om te hechten. Er is dan namelijk grote kans dat het uitscheurt omdat de wond op zo'n beweeglijke plaats zit. Ik dacht trouwens altijd dat het geen kwaad kon om groene klei erop te laten zitten, maar volgens mijn dierenarts is het beter om het weer eraf te spoelen. Het is alleen zo zielig, want ze word echt zo zenuwachtig en bang van de situatie. Gelukkig heeft ze er zelf verder geen last van, want ze is niet kreupel en staat ook nog gewoon te grazen in de wei. Ik denk dat ik nu vooral moet gaan opletten of het niet gaat ontsteken en of ze geen koorts krijgt.

Ik dacht morgen maar proberen te spoelen met een plantenspuit met zo'n nevelfunctie. Maakt een stuk minder herrie..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:56

Ja, daar zou dan dan eventueel wat jodium bij in kunnen doen (met water) dan ontsmet je het ook meteen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:57

[edit] Nutteloze opmerking Bloos (snapte het idee van kleien en spoelen niet zo, ik dacht dat je elke 10 minuten klei moest smeren Clown )

Goede oplossing! Iets ontsmettends erbij en goed in de gaten houden of het niet ontsteekt inderdaad. Let ook een beetje op het gedrag van je veulen.. als ze nog lekkere donderstenen zijn dan is dat meestal ook een goed teken, een lusteloos veulen daarentegen natuurlijk niet!
Laatst bijgewerkt door zap op 02-03-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:59

blauwspray enz zorgen meestal dat de wond niet netjes meer sluit. ik dacht ook dat groene klei erop mocht blijven. eventueel na de groene klei goed dik insmeren met betadinezalf. kan je laten zitten. en wordt het goed ontsmet dan weet je bijna zeker dat je de ontsteking voor blijft.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:59

Ik zal de DA morgen weer eens bellen of een spray inderdaad niet ook werkt (DA wordt ondertussen gek van mijn telefoontjes..Knipoog). Dit heb ik bij mijn oude paardje jaren geleden ook gedaan. Hoef ik in ieder geval niet aan de wond te peuteren. Bedankt voor de tip.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:00

francis_f schreef:
Ik zal de DA morgen weer eens bellen of een spray inderdaad niet ook werkt (DA wordt ondertussen gek van mijn telefoontjes..Knipoog). Dit heb ik bij mijn oude paardje jaren geleden ook gedaan. Hoef ik in ieder geval niet aan de wond te peuteren. Bedankt voor de tip.

En je bent er in principe zo klaar mee! 10 seconden en het is klaar! Zorgt vast voor minder trauma Duivel

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:01

Heel erg zonde dat het het zo laat ontdekt is, maarja daar heb je nu niets aan.
Ik zou het in dit geval met een praam proberen de eerste malen, misschien dat het later beter gaat.
Een praam is niet uitsluitend een martelwerktuig, maar een paard dat een praam opkrijgt maakt endorfine aan en dit maakt hem rustiger.
Even voorzichtig zijn want de meeste paarden reageren er goed op, maar uitzonderingen zijn er altijd.
Het liefst even laten doen door iemand die er handig mee is en vaker een praampje heeft opgezet. Als het je zelf niet lukt, desnoods door DA of door hoefsmid oid.
Niet er voor gaan staan maar aan de zijkant, want hij/zij probeert op dat moment zeker nog een keer omhoog te komen.

(plantenspuitje en neveltjes werken meestal averechts. Haha! )

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:03

ikke20 schreef:
blauwspray enz zorgen meestal dat de wond niet netjes meer sluit. ik dacht ook dat groene klei erop mocht blijven. eventueel na de groene klei goed dik insmeren met betadinezalf. kan je laten zitten. en wordt het goed ontsmet dan weet je bijna zeker dat je de ontsteking voor blijft.

Dat is dus het lastige..Ze laat me niet aan haar wond omdat ze me nog niet goed genoeg kent/vertrouwd. En het is niet dat ik het niet geprobeerd heb. Ik kan ook niet boos op haar worden, want het is pure angst. Ze heeft vandaag wel al genoeg antibiotica gehad om juist die ontsteking te voorkomen. Plus dat ze de rest van de week ook nog antibioticapoeder krijgt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:06

Probeer haar verder boven de plek aan te raken en dan echt je hadn tegen de borst aanhouden en dan langzaamaan een beetje gaan kriebelen. Veel aanraken op een prettige manier en dan voorzichtig zalf erop doen.... En inderdaad ernaast gaan staan als ze al eens omhoog is gekomen...

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:10

shan schreef:
Heel erg zonde dat het het zo laat ontdekt is, maarja daar heb je nu niets aan.
Ik zou het in dit geval met een praam proberen de eerste malen, misschien dat het later beter gaat.
Een praam is niet uitsluitend een martelwerktuig, maar een paard dat een praam opkrijgt maakt endorfine aan en dit maakt hem rustiger.
Even voorzichtig zijn want de meeste paarden reageren er goed op, maar uitzonderingen zijn er altijd.
Het liefst even laten doen door iemand die er handig mee is en vaker een praampje heeft opgezet. Als het je zelf niet lukt, desnoods door DA of door hoefsmid oid.
Niet er voor gaan staan maar aan de zijkant, want hij/zij probeert op dat moment zeker nog een keer omhoog te komen.

(plantenspuitje en neveltjes werken meestal averechts. Haha! )

Praam heb ik ook al aan zitten denken. Maar zal het uiteindelijk niet averechts gaan werken als een paardje het zelfs nog een beetje onwennig vind om een halster om te hebben. Mijn dierenarts vond het namelijk ook geen goed idee, zij vond dat ik gewoon heel veel geduld moest hebben. En denk je niet dat ik niet baalde dat ik het niet meteen wist van de wond? Ik kan er alleen niet de hele nacht bijblijven. Ben gisteravond nog laat geweest en 's ochtends weer vroeg. En helaas heb ik niet de luxe dat ik erbij woon..Was het maar zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:11

Vraag eens om vulkantangel? nu heet het geloof ik in nederland anders.
Mijn paard is als 2- jarige in de draad beland en dat kon ook niet gehecht worden omdat de wond iedere keer openscheurde.Ze lag tot op de pezen open.
Wij hebben er twee keer per dag vulkantangel opgesmeerd.Je moet dat ook even met water afwassen maar dat kan gewoon met water op een watje dus dat is al minder streserend.

mijn paard is onder tussen 16 en de tube ligt standaard in poetskist.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:13

Zoiets kan iedereen overkomen hoor, ook als je de paardjes aan huis hebt. je kunt toch moeilijk erbij gaan wonen.. Knipoog

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:14

Ik denk inderdaad dat ik morgen maar weer gewoon een paar uurtjes mijn paardje ga kriebelen en aaien en dan ga kijken of ik toch nog wat erop krijg. Het is alleen zo ontzettend balen dat ik de wond niet op een goede manier uit kan spoelen..! Ik ga morgen ook nog maar eens de DA bellen voor wat tips denk ik zo..In ieder geval ontzettend bedankt!

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:16

silvana schreef:
Vraag eens om vulkantangel? nu heet het geloof ik in nederland anders.
Mijn paard is als 2- jarige in de draad beland en dat kon ook niet gehecht worden omdat de wond iedere keer openscheurde.Ze lag tot op de pezen open.
Wij hebben er twee keer per dag vulkantangel opgesmeerd.Je moet dat ook even met water afwassen maar dat kan gewoon met water op een watje dus dat is al minder streserend.

mijn paard is onder tussen 16 en de tube ligt standaard in poetskist.

Dat klint gelukkig al veelbelovend..Want met een vochtige doek kon ik al wel bij de wond in de buurt komen! Gewoon bij de DA verkrijgbaar?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:17

Als je klei gaat smeren kan je er jojobaolie doorheen mengen, dan smeert het makkelijker. Gewoon een handvol, met je andere hand overal rustig aaien en dan de klei er aaiend op smeren. Laat iemand anders haar rustig vasthouden.
Succes ermee!

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:18

Zammie schreef:
Zoiets kan iedereen overkomen hoor, ook als je de paardjes aan huis hebt. je kunt toch moeilijk erbij gaan wonen.. Knipoog

Dank je..Toch blijft het altijd vervelend..

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:19

Zooist schreef:
Als je klei gaat smeren kan je er jojobaolie doorheen mengen, dan smeert het makkelijker. Gewoon een handvol, met je andere hand overal rustig aaien en dan de klei er aaiend op smeren. Laat iemand anders haar rustig vasthouden.
Succes ermee!

En het eraf halen dan? Daar is ze nog het meest bang voor..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:28

Ik stem ook voor de Vulketan. Knipoog superzalf
Het is een gel en erg makkelijk afwasbaar.
Ik heb er enkele maanden geleden nog een lelijke hoofdwonde (tot op het bot) bij mijn paard mee behandeld. (kon ook niet meer genaaid worden ivm infectie/te laat.)
De infectie was er snel genoeg af en is verder netjes, zonder wildvleesvorming, genezen. (Alleen heeft ze nu een bult, maar dat heeft met het botvlies te maken. Kan de zalf niets aan doen Knipoog )

Als je toch wil spoelen. Neem dan een bekertje om er zo wat water overheen te kappen of een klein formaat petfles. Maakt geen lawaai en is daarom veel minder eng voor zo'n jong dier. Knipoog

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:31

petfles had ik ook al bedacht. Maar ik ga zeker even bellen voor die Vulketan. Ben ook blij om te lezen dat deze wonden gewoon weer normaal kunnen genezen. Mijn DA zei ook al dat het wel weer goed kwam, maar je gaat toch altijd van het ergste uit..