Ernstige vermagering ten gevolge van Rhino???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JerInTho

Ernstige vermagering ten gevolge van Rhino???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 22:09

Beste Bokkers,

Veel mensen weten het al.... wij hebben de neurologische vorm van Rhino in onze kudde.

Wat ik zou willen weten van andere mensen, is of er meer mensen ervaren hebben dat hun paard heeeel ernstig vermagerd.....
Wij hebben sinds begin december ernstige problemen met Rhino.....
Wat ons het eerste opvalt aan de zieke paarden, is dat de toplijn vermagerd..... ze houden een hele dikke buik, maar op de ribben en rug worden ze broodmager (het lijkt het meest op een heeeeel ernstige wormbesmetting).
Die vermagering zet door..... ondanks bergen voer!!!! tot ze echt alleen nog maar een wandelend skelet zijn..... het lijkt welof alle spieren worden verteerd..... pas dan treedt de verlamming in de rug zo ver door dat ze niet meer kunnen staan.....

Ook zijn er al zelfstandig overleden, terwijl ik overal lees, dat ze moeten worden geeuthaniseerd om ze uit hun lijden te helpen....

Alle adviezen zijn welkom..... wij zijn echt ten einde raad.....
We hebben al 4 paarden en een ezeltje verloren.....
We willen de anderen graag redden, maar ondanks de medische zorg, zien we ze steeds verder afvallen!!!!

HEEEEEEEEEEEEEELP!!!

Inge van Jerintho

Lielle

Re: Ernstige vermagering ten gevolge van Rhino???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:12

wsl komt die dikke buik door een slechte spijsvertering (hebbe ze ook gasvorming: borrelende buik en veel winden laten?) als gevolg van de zenuwbeschadiging. Ik ben bang dat ik geen goede tips voor je hebt, hoe erg ik dat ook vind.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:17

jeetje wat vresenlijk!!
ik heb jammer genoeg ook geen tips,ik wou dat ik jullie kon helpen,sterkte!!

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 07:31

Ja, de vertering is heel slecht.

Maar wat ik niet begrijp is dat ze nu al 3 maanden blijven vermageren..... ondanks de hoeveelheid voer die ik er in stop!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:48

Misschien eens contact opnemen met artsen in USA/Duitsland/Zwitserland. Die hebben (nog) meer ervaring met Rhino en de gevolgen ervan. Veel sterkte! Hier geen oplossing. Misschien eens contact opnemen met een voedingsdeskundige?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:34

Mag ik eens vragen hoe je zo zeker bent dat het rhino is? Dit zijn namelijk geen symptomen van rhinopneumonie. Het vermageren hoort er niet bij. Bij rhino hebben ze hoge koorts, en sereuze neusvloei. Als er zenuwstoornissen optreden, dan vermageren de paarden niet. Bovendien kan je geen drie maanden last hebben van rhino. De incubatie periode is al lang voorbij, na drie weken zou alles moeten opgelost zijn. Volgens mij raken deze paarden verlamd omdat ze volledig uitgemergeld zijn. Heeft niks met rhino te maken. Ik zou deze paarden eens grondig laten onderzoeken in een kliniek.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:13

Ik vraag mij eerlijk gezegd ook af of dit echt Rhino is. Wij hebben het ook op stal gehad, waarbij ook 1 paard is overleden. Na ongeveer een maand was alles weer gezond.
Hebben jullie bloed tests gedaan? Alleen zo is vast te stellen of het rhino is.
Een paard dat rhino heeft en verlamd raakt kan niet meer lopen of staan. Hij zakt gewoon door de achterbenen, is echt verschrikkelijk om te zien. De meeste paarden worden op dat moment afgemaakt. Uiteindelijk zouden ze vast wel uit zichzelf overlijden, maar dan hebben ze wel al een hele poos liggen te vechten.
Dat een paard zo sterk vermagert heb ik bij ons niet gezien en om eerlijk te zijn ook nog nooit van anderen gehoord die ook met rhino in aanraking zijn gekomen.
Wat geven jullie nu voor medicijnen eigenlijk?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:25

Ik zeg het nog maar een keer, voor alle zekerheid...je weet toch zeker dat het niet aan het hooi ligt he ?

Op de manege waar ik gewerkt heb dachten de heren uit Utrecht ook dat het rhino was- stal op slot, ondanks het feit dat de paarden geen koorts hadden, geen neusuitvloeiiing, etc.

Achteraf bleek het het hooi te zijn waar een te hoog gehalte aan B-Lolitrem in zat. En wij maar ons afvragen waarom de sterkste paarden eerst bezweken, 15 paarden verloren.

Dit geeft ongeveer dezelfde verlammingsverschijnselen als bij rhino!

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:02

Helaas weten we zeker dat er Rhino in het spel is (EHV-1) omdat alle dieren een bloedtest hebben ondergaan...

Ondertussen zijn er al 4 dieren bezweken en 1 ezel...
Ook dat de ezel aan rhino dood is gegaan is vreemd. Normaliter kunnen ze wel drager zijn van het virus maar er niet ziek van worden. Het lijk is dan ook overgebracht naar een virologisch onderzoekscentrum in Budapest om te bekijken hoe dit kan.

Onze VA vreest hier te maken te hebben met een gemuteerde vorm van het virus. Zo hebben onze paarden ook geen koorts gehad... wij vermoeden dat er naast het rhino virus wellicht nog iets anders speelt maar kunnen er maar niet achter komen WAT?!?!?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:06

laat dan het hooi testen op B-Lolitrem. Is grass sickness uitgesloten ?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:24

Weet je welke bloedtest ze gekregen hebben? Antistoffen bepaling is niet voldoende! Het virus moet geïsoleerd worden uit de bloedcellen. En dat is niet makkelijk. Het valt niet altijd te isoleren. Gewone antistoffen bepaling zegt niks, aangeizen alle paarden wel antistoffen hebben! Gepaarde sera zijn wel indicatief, maar dan moet je twee bloednames doen, met drie weken tussen. Nogmaals, dit lijkt absoluut geen rhino! Volgens mij moet je het elders zoeken... Lolitrem B is een goed tip.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:26

Je woont in het buitenland? Al eens gedacht aan West nile virus? Ik zou eens nagaan of dat in jouw streken voorkomt.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:19

Vindt het echt een beetje een vreemd verhaal. Vooral ook dat de ezel er aan dood is gegaan.

Dat ze geen koorts krijgen hoeft niet perse raar te zijn, het paard dat bij ons aan rhino is overleden had ook geen koorts. Andere paarden die wel koorts kregen werden behandelt en hebben het allemaal overleefd!
Ik zou inderdaad toch verder gaan zoeken naar andere ziektes o.i.d. Laat het voer controleren, controleer de weilanden enz.
West nile en lolitrem B lijken me ook goede opties om op te controleren.

Heel veel succes verder! Kan me voorstellen hoe verschrikkelijk dit nu voor jullie is!

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:06

Ik kan me niet voorstellen dat het Grassickness is, omdat de dieren hooi hebben gekregen van heel veel verschillende stukken land. We hadden geen voorraad aangelegd, maar gekocht wanneer het nodig was..... en dat kwam steeds bij andere boeren en dus ook van andere stukken grond vandaan.

West Nile heeft nogal wat symptomen die niet overeen komen met het beeld.

Maar iedereen weer bedankt voor het meedenken.....

Ik heb inmiddels kontakt met verschillende dierenartsen.... en die gaven toch allemaal aan dat het wel Rhino moet zijn..... moet ik me dan toch maar bij neerleggen??????

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:10

Nee nooit je erbij neerleggen, probeer te onderzoeken wat het kan zijn, misschien hebben de DA ongelijk omdat er meerdere andere verschijnselen bij zijn en omdat er toch de meeste verschijnselen op Rhino lijken de DA's allemaal concluderen dat het Rhino is

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:19

wij hebben destijds ook andere dingen laten testen zoals: botulisme, legionella in de waterleiding- maar voor deze dingen is het een beetje vreemd jaargetijde. Ook een algemeen grondonderzoek naar toxines. Dat hooi dat jullie voeren welk soort is het ? engels ray ?

edit* zijn er algemene bloedonderzoeken gedaan bij de paarden ? zo ja, wat kwam daar uit ?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:23

Niet bij neerleggen en zeker niet afgaan op de mening van de DA..ga zelf op onderzoek uit...test inderdaad het hooi, zoals Mist al heeft aagegeven...wat houdt je tegen om het niet te doen?....als je niet test weet je het ook niet en kan het uitsluiten...
En laat ze testen op andere ziektes...Zoals je zegt je denkt dat het niet alleen rhino is...dus?....laat ze op andere ziektes testen die hier al gezegd zijn

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:50

hoi hoi.
hoe gaat het inmiddels met de paarden.
groetjes saskia