sinds kort heeft 1 van mijn pony's een knakje in zijn hak tijdens het stappen. ze heeft een half jaar stil gestaan en is sinds kort weer in training. vroeger, toen ze nauwlijks getraind werd, had ze haar beentje ook regelmatig op slot staan.
het is erg goed hoorbaar bij elke stap. of het zichtbaar is vind ik moeilijk te zeggen. hij knakt namelijk als ze haar been net naar voren zet. kreupel of onregelmatig loopt ze niet
Dit kan te maken hebben met "lucht" wat tussen kraakbeen/synovia zit en tijdens bewegen dan dat geluid maakt. Dit hoor je bij mensen vaak in de knieën en hoeft niks te betekenen. HKO is hoefkatrolontsteking en dit zit in de hoef....
Veel paarden met losse of vaste knieen hebben dit, maar als je goed kijkt knikken ze vaak ook een beetje in het gewricht. Door een beetje binnendoor of buitendoor zetten van het hoefje afhankelijk van het probleem kun je dit verminderen. Mijne hebben het alledrie.
we hebben dit vroeger ook een keer gehad met de pony van mijn zus, maar toen zei de da dat dit meer (regelmatig) rijden / trainen waarschijnlijk weer weg zou gaan en dat was ook zo. Zeker als een pony lange tijd niet gewerkt heeft, kan dat dus voorkomen.