Waarom slobber voeren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Waarom slobber voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:47

Aangezien ik dit toch steeds vaker tegenkom: paarden die slobber krijgen.
Dan ga ik mij toch echt wel afvragen of dit nou echt nodig is of niet ? Wat zit er allemaal in slobber wat een paard goed kan gebruiken ? Wordt hij/zij er feller van, mooier in de vacht of wat dan ook ? Ofterwel: Voegt het ook echt iets toe?

Paard krijgt nu brok, graan ( moest van DA ) en muesli. Ik kan evt muesli schrappen of minder geven wanneer slobber hetzelfde zou geven aan vitaminen enz.

Nu weet ik dat paarden slobber onwijs lekker vinden, nouja, de meesten. Tuurlijk gun ik mijn paard iets lekkers maar het moet ook weer niet over de top worden zeg maar. Hij krijgt naar mijn idee meer dan genoeg, mag evt beter in de bespiering komen(sneller spieren aanmaken), gladder in de vacht en een stuk feller ( al lijkt dat mijn ouders niet zo'n goed idee, t is al zo'n hete donder)

- Wat voegt slobber toe behalve een lekker hapje?
- Merk je verschil bij je paard, zoja, positief/negatief?
- Welke merken zijn het beste/meest gezond voor het paard?
- Waarom voer jij slobber ?

Alvast bedankt!
Noraly&Sisco Knipoog

[edit] Las net ook nog iets over zemelen, deze kan je ook in de slobber doen. Wat voegt dat toe Bloos ?
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 02-03-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xAAPYE

Re: Waarom slobber voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:50

Het vult.. Lachen
En het maakt je paard niet dik..
Ik voer niet echt vaak slobber aan mijn paard, ik geef mijn paard meestal Musli..
Maar sommige paarden bij ons op stal krijgen het wel en daar merk ik niet echt veel van, behalve dat ze het lekker vinden Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:08

of een paard dikker of niet diker, meer of normaal energie etc etc van een slobber krijgt , ligt helemaal aan de slobber

de meest simpele vorm
men neme zemelen, water en al wat je erdoor wilt gooien (denk aan lijnzaad, een supplement, (bij zelfmaak is de C/F verhouding scheef, dus iets erdoor om het recht te trekken)
etc dit kun je geven als extraatje, als vervanging van ene maaltijd op en luie dag Knipoog

maar je hebt ook de talloze kant en klaar slobbers/mash die gericht zijn op specifieke groepen
senioren slobber, met een hoge vitaminisering voor dieren die door ouderdom wat slechter voedingsstoffen opnemen
en door de vorm (slobber) is het makkelijker naar binnen te werken voor die afgesleten oude bekkies Knipoog

maar of het aanzet, meer energie geeft , ligt helemaal de energiewaarde van het voer, of het meer glans geeft , ligt ook weer aan de ingredienten (denk aan een slobber met een hoog lijnzaad gehale oid)

het waarom , tegenwoordig denk ik vooral het idee "voor de afwisseling"
"lekker een warm maal" etc etc dus meer vanuit menselijke emotie om te verwennen

echt nodig is het niet , maar het kan nuttig zijn in sommige gevallen zoals oudere paarden, zieke/herstellende dieren , of om juist een supplement of medicijn makkelijk naar binnen te krijgen
voor het laatste is het handig als een paard het kent en af en toe krijgt, zodta mocht het een keer nodig zijn , het paard er niet vreemd van op kijkt dat het een papje voor zijn neus krijgt

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:12

Alvast heel erg bedankt. Duidelijk verhaal ook Draumpje. Ik moet dus gewoon naar de winkel om eens te kijken wat ze allemaal hebben, en dus op de energiewaarden letten. Wat is een ''normale'' waarde als energiewaarde en wat maakt het verschil als ik een hogere of lagere energie waarde zou nemen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:13

Zo HEEEEEL af en toe krijgen ze wel eens slobber omdat ze er dan zo'n lekkere kliederboel van maken en je hele stal onder de slobber zit incl. paarden en pony's. Ik zou ze het sowieso niet dagelijks voeren omdat het...nr. 1 veels te duur is en nr.2 te veel troep geeft. Qua voedings waarde hoef je het ook al niet te doen. Maar zo af en toe is het wel een tractatie voor je paard.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:18

Okay,

Dat het troep geeft heb ik idd gemerkt Nagelbijten / Gniffelen Werk op een dressuurstal met GP paarden, welke dus 2,5/3kg slobber krijgen per dag. Elke dag weer. Dit zou dus veel te veel zijn ? Wat kost zo'n zak slobber ? Niet zo gek veel toch ? Dacht aan ± 15kg voor €10 ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:24

Ze krijgen echt alleen maar slobber?? En staan deze paarden dan wel in de wei en/of krijgen ze wel paarden hooi?
Slobber hoeven ze n.l niet echt op te kauwen en is dus niet echt goed voor de tanden. Ik voer gebroken mais bij, puur voor het kauwen. De prijs van een zak slobber is in elk geval vele malen duurder dan biks.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:52

ik geef mijn paarden eens in de zoveel tijd slobber,en dan meer alleen voor het lekker..

bij een oud paard week ik ook zijn biks,omdat ie anders alles laat vallen,en daar gooi ik voor het "lekker" vaak ook een schep slobber doorheen..

ik geef de kruidenslobber van subli,die ruikt zo lekker,en ze smullen ervan..echt.. Ja

dus ja,meer verwennerij hier,als dat het noodzakelijk is...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:55

Ik geef elke dag slobber aan mn paard Lachen. Ik gebruik het als beloning na het rijden, maar ook als 'vervoermiddel' voor supplementen Lachen. Ik voeg bijvoorbeeld zonnebloemolie toe (om hem dikker te maken en voor zn vacht) en Vitamine E/Seleen (voor zn spieren en ook om de olie beter te laten opnemen.

Ik heb gewoon een kant en klare slobber van Pavo, daarnaast nog vaak een mandarijntje of appeltje erdoor.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:57

slobber is in veel gevallen ook goed voor de spijsvertering.ik doe er altijd wat olie nog doorheen.
mijn paard was zeer koliekgevoelig,sinds ze iedere dag slobber erbij krijgt heefd ze geen koliek meer gehad.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:59

- Wat voegt slobber toe behalve een lekker hapje?
ik merk niet dat Asra er heel anders op word (drukker ofzo) Zijn vacht glimt er ook niet meer op, daarvoor is lijnzaad olie Lachen Daarvan gaat de vacht glansen meende ik, kun je overigens wel door slobber heen doen

- Merk je verschil bij je paard, zoja, positief/negatief?
Beetje zelfde antwoord als hierboven Knipoog

- Welke merken zijn het beste/meest gezond voor het paard?
Wij voeren Subli slobber, bevalt goed

- Waarom voer jij slobber ?
Ik voer Asra slobber omdat hij heel zwaar zandkoliek gehad heeft.. Door de slobber heen gooien wij de poeder genaamt 'zandweg' (ook in korrel verkrijgbaar) tevens kun je er wat zonnebloem olie doorheen doen maar dat doen we ook af en toe door zijn zandkoliek (goed voor de spijsvetering)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:58

Mijn paard krijgt een keer in de week wat slobber, vooral voor het lekker.
Toen ik hem drie keer per week slobber gaf werd zijn spijsvertering teveel gestimuleerd... Afgelopen jaar heeft hij vooral de slobber gegeten die de andere paarden niet lusten (nee hoor hij is niet de afvalbak van stal. Vork )
Nu krijgt hij een of ander duits merk, weet zo niet welke het is, voordeel vind ik dat die in een emmer zit en ik geen grote zak hoef te kopen, daar doe ik simpelweg te lang mee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:19

Ik voer mijn paard slobber om de reden dat ze geen brokken mag.
Ze heeft te vaak een slokdarmverstopping gehad, met slobber kan ze dit niet krijgen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:22

Mijn pony van 31 krijgt senioren slobber van Subli (deze is 10,10 voor 25kg). Hij krijgt dit om de simpele reden dat hij bijna geen kiezen meer heeft. Als je dit voldoende voert is het complete vervanging voor kracht- en ruwvoer, maar de mijne eet er ook nog hooi bij.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:24

Nienke krijgt na het rijden altijd slobber Lachen Zo dat ze na het rijden altijd wat lekkers heeft Lachen Ik koop niet de kant en klare zak maar een zak zemenelen á la 7.50 euro Lachen

Daarbij gooi ik zonnebloem olie, appeltje, handje musli en af en toe wat knoflook poeder Lachen

Ik vind het erg fijn en wanneer ze wat te dun worden kun je er maismeel bij de doen Lachen

Qua prijs vind ik het meevallen aerdenhout1

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:06

Mijn kwpn merrie krijgt 3x / week slobber.
De slobber die ik voer (van Aveve) zitten extra toegevoegde vitaminen. Wat ik belangrijk vind voor mijn merrie.
Verder houd slobber mijn merrie wat beter op gewicht. Ze valt heel snel af & met slobber gebeurt dit minder snel. Ook voer ik dit wel eens voor te herstellen na intensieve training.
Toen ze ziek was kreeg ze het om de dag omdat het voor sneller herstel zorgt.
De slobber die ik geef zorgt ook voor meer energie maar dat hangt wel af van het merk enzo.
Slobber is ideaal om supplementen door te doen zoals poedertjes ...Bv mijn merrie kreeg een tijdje Equitop Myoplast= poedertje voor spieropbouw maar ze luste dit niet & blies het poedertje gewoon vanuit haar muesli weg ... Tong uitsteken Als ik het door slobber deed at ze het wel op. Haha!
Overigens is mijn merrie er echt dol op ! Ze likt heel haar emmer leeg ! En wat smikkelt & smakt ze veel wanneer ze slobber krijgt ! Soms blijft er nog wat water over in de emmer als ze haar slobber op heeft & dan hoor je haar opeens slurpen ... Nagelbijten / Gniffelen Ze eet echt bijna haar emmer mee op. Pling

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:31

Marchador schreef:
Ik voer mijn paard slobber om de reden dat ze geen brokken mag.
Ze heeft te vaak een slokdarmverstopping gehad, met slobber kan ze dit niet krijgen.

Om deze reden heeft mijn paard ook enkele maanden alleen maar slobber gegeten... hij had een slokdarmverstopping gehad van pulp (goed geweekt en wel maar te snel gegeten) en mocht toen van de arts van Wolvega alleen maar slobber eten om zijn slokdarm te laten herstellen.
Gelijderlijk aan hebben we toen droge brokken erbij gedaan om hem weer te laten wennen en sinds een maand of 2 krijgt hij weer vast voedsel....

Ik had toen de slobbermash van Havens met minder suiker en een laag eiwitgehalte. Dit omdat hij toen nog 2,5 was en alleen maar in de wei stond. ik wilde hem niet teveel poespas in de slobber geven vandaar voor de Havens gekozen.

Nadeel is inderdaad wel dat je de slobber zowat tussen de oren weg kan halen als ze klaar zijn met eten Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:15

Ik voer het voor de lekker of als ik medicijnen/suplementen voer die ze over hun brok niet eten.

Ik merk er verder niets aan, behalve dat ze poedertjes beter eten Knipoog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:41

Ik heb de slobber van Hartog.
Ik geef het wel eens na het rijden, afgewisseld met muesli.
Het is inderdaad handig om supplementen doorheen te mengen en ze vinden het ook erg lekker heb ik het idee!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:59

Ik voer mijn paarden elke dag slobber van Havens, gemengd met halve schep brokken.
Waarbij ik tijdelijk rustcompositum, glucosamine complex, pro-bio forte, drainage compositum (alles van de Groene Os) en olijfolie doorheen voer.
Soms met appels of wortels erdoor.
Mijn paarden doen het er goed op, ze vinden het heerlijk en het is gewoon makkelijk met al die supplementen. Haha!

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:38

Slobber vult .
het is goed voor ze omdat er vanallerlei goede dingen in zitten voor je paard.
Ik voer mijn paard slobber ,ook omdat hij het echt heel lekker vind maar ook omdat het goed voor hem is.
Mijn pony is nogal sloom en omdat er ook haver in zit word hij ook wat actiever ( niet alleen door de slobber hoor ).
Hij krijgt het zo 1 keer in de 2 weken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:55

Mijn eerste paard zat niet goed in zijn vel en heb ik dagelijks slobber gegeven, met hier door heen extra vitaminen. Na een maand knapte hij zienderogen op..

Mijn huidige paard ga ik vanaf morgen muesli geven met lijnzaadolie, om em beter door zijn vacht te krijgen.. (heb dit net gehaald en stond even te twijfelen over slobber.. maar muesli is makkelijker, en beter..)

Maar dat hij slobber erg lekker vindt is een feit!!!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:00

Mijn koliekgevoelige merrie krijgt alleen maar slobber (met geplette kentucky Lite E) en sinds ze
dit krijgt heeft ze geen koliek meer gehad. Het is in mijn geval dus om medische reden dat ik haar
alleen maar slobber voer. Ze heeft altijd op brok gestaan, maar hier gaat ze dus sneller verstopt van
zitten. Ik voer haar nu een jaar op deze manier en ze is al een jaar koliek vrij Lachen *klopt snel af*
Ik voer haar slobber mash van Havens.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:02

vraagje voert een van jullie zonnebloem olie door het voer ? Ik lees nu steeds andere meningen daarover namelijk...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:10

Nee ik voer geen olie over het voer. Heb wel gehoord dat een scheutje
olie over het voer goed voor de vacht zou zijn, maar mijn paarden glimmen al
genoeg Lachen