Ik maak me zorgen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:16

Hallo, ik moet dit even vragen/vertellen op bokt. Vanmorgen deed mijn paard namelijk een beetje raar toen ik hem aan het borstelen was, ik zal het eens even vertellen;
Een week geleden ofzo merkte ik dat hij een beetje een bobbel bij zijn buik heeft zitten, van 1 dm breed ofzo, die zit iets rechts waar de singel zit, en dan richting zijn kont. Ik ging er toen met me hand overheen, best hard volgensmij want toen liet die merken dat het pijn deed, deed zijn oren plat en draaide weg. Toen was ik hem vanmorgen dus aan het borstelen, en voelde dat die bobbel er nog steeds zit, je kunt hem niet zo heel goed zien. Dus ik voelde nogmaals om te kijken hoe die er nu op zou reageren, nu reageerde die er minder op en keek alleen maar om naar mijn hand.
Maar ik merkte wel dat die tijdens het borstelen af en toe met zijn voorbeen schraapte, dit doet die welles vaker uit verveling ofzo, maar vanmorgen deed die het vaker dan normaal.
Ik had aan de staleigenaar gevraagt of die toevallig had gezien ofdat hij in de stal aan het rollen was, of naar zijn buik aan het happen was (want ik ben bang voor koliek). Maar hij had hem nog nooit zoiets zien doen, en ik zelf ook niet. Maar ik maak me nu een beetje zorgen.. want een jaar geleden is er plotseling een paard overleden van een vriendin van mij, en dat door koliek.. terwijl zij niks in de gaten had! (:s)
Voor de rest ziet die er gezond uit, is ook gewoon even levendig als normaal, dus niet dat die nu dof voor zich uit zit te kijken ofzo. En hij eet en drinkt ook gewoon goed.
Maak ik me nou gewoon te snel zorgen, of..? En wat denken jullie dat die bobbel kan zijn, aan de andere kant heeft die het overigens ook.. maar dan niet zo dik. Het is trouwens een haflingerruin van 1,5 jaar, ik zeg het er maar ff voor de zekerheid bij.
Wat zouden die bobbels kunnen zijn? Zou het een kenmerk kunnen zijn van koliek? Lijkt mij eigenlijk niet want koliek heeft andere kenmerken, maarja ik kan het mis hebben natuurlijk. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt, groetjes Milou

moonfish13

Re: Ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:18

zou je er dan geen da bijhalen? bobbels kunnen van alles zijn naar mijn idee..

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:19

hmm moeilijk.
als je het echt niet vertrouwd de DA er bijhalen!
ik zou het nog even aanzien als hij er geen last van heeft Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:21

Ja daar dacht ik zelf ook aan, maar ik wil het nog even afwachten. Maar de bobbels zitten aan precies allebei de kanten op dezelfde plek, vanmorgen nog even nagevoelt ja maar merkte toen niet dat het pijn deed (aangezien ik er best hard opdrukte om te kijken ofdat het pijn bij hem deed).
xhoneyx; Hij heeft er volgensmij geen last van nee, merk niet dat die zich niet lekker voelt ofzo.. hij gedraagt zich gewoon normaal alleen vanmorgen met borstelen dan dat die wat meer schraapte dan normaal. Maar dat kan natuurlijk altijd voorkomen.
Bedankt voor jullie reacties.
Ps: Als ik het niet vertrouw laat ik er ook even een dierenarts naar kijken, maar ik wou het nog even afwachten en wou eerst even kijken wat jullie ervan vinden en of iemand dit kent.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:24

misschien door je spoortjes als je daarmee rijdt?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:35

Denk niet dat ze hem rijdt als hij anderhalf is Knipoog
Als ik jou was zou ik gewoon even de DA erbij halen. Het is wel heel typisch dat hij het aan beide kanten op dezelfde plek heeft.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:44

xhoneyx schreef:
misschien door je spoortjes als je daarmee rijdt?

Nee, dat kan niet. Had in mijn verhaal vertelt dat me paard namelijk nog maar 1,5 jaar is (hij word in mei 2) dus daar kan het iig zeker niet aanliggen! Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:46

advies vragen kan in ieder geval.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:47

Maartje_M schreef:
Denk niet dat ze hem rijdt als hij anderhalf is Knipoog
Als ik jou was zou ik gewoon even de DA erbij halen. Het is wel heel typisch dat hij het aan beide kanten op dezelfde plek heeft.

Ja he idd, dat vind ik dus ook raar. Aan de rechterkant kan je de bobbel wel iets beter voelen dan de linkerkant, maar toch. Dierenarts was 2 weken geleden nog geweest, (om in te enten en dan controleert die 'm ook altijd meteen). Maar toen had ik het nog niet opgemerkt, of toen had die het nog niet.
Ik kijk het nog even aan, omdat die verder niet laat merken dat die zich niet lekker voelt ofzo, hij is gewoon hetzelfde, even levendig als normaal. Maar anders idd toch even de dierenarts er naar laten kijken, dan weet ik ook of het iets kwaads is, of niet. Dus dat is dan iig ook wel fijn om (zeker) te weten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:48

Als er nog meer bijkomen of als ze groter zouden worden, zou ik er sowieso meteen een DA bijhalen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:49

hij is toch niet op die plaatsen ingeent ofzo?
dan zou het n reactie kunnen zijn...

( Lijkt me niet)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:50

Ohja wat ik vanmorgen trouwens ook zag was dat die een beetje velletjes/schilvertjes, ja het is het allebei niet echt, leek iig alsof zijn neus een beetje schraal was. Zou wel niks met die bobbels te maken hebben, maar weten jullie misschien wat dat is? Ik denk vraag het ook even hier want om daar nou ook weer een topic over te openen..
Ik kan zijn neus daarvoor denk ik wel insmeren met uierzalf, viel me vanmorgen ook op dat die dat had, zijn er niet zo veel hoor.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:52

moonfish13 schreef:
hij is toch niet op die plaatsen ingeent ofzo?
dan zou het n reactie kunnen zijn...

( Lijkt me niet)

Nee, hij is bij zijn borst ingeent. Dus ik denk ook niet dat het daarmee te maken heeft Lachen Het inenten is nu ook alweer 3 weken geleden trouwens (zijn eerste inenting, dus volgende week moet ie nog een keer).
Ohja, dit had ik nog niet gezegt; de bobbel voelt hard aan, niet keihard maar een beetje. Dus er zit iig geen vocht in ofzo..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:59

Verbeeld je je die bobbels niet ? Niet dat ik daarmee wil zeggen dat je niet goed in je hoofd bent ofzo, maar als hij het aan bijde kanten heeft...

Als je een ander paard er bij pakt, voel je die bobbels dan ook?

Ja sorry, Maar ik zie soms ook spoken bij een dier vandaar...

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:06

T kn Ntuurklyk ook dt een muggebeet is
mr ds niet egt logisch als ie aan allebei de kanten zit:P

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:16

Hey
Krabt ie aan de bobbels ...?
Want het valt me op dat je zei dat het aan beide kanten is, iets achter de plaats waar de singel zou moeten liggen. En mijn merrie krabt altijd op die plaatsen de laatste tijd ...en dat vind ik ook een beetje raar ...want er is niets te zien. Ik ga er vanuit dat het daar een beetje kriebelt door haar wintervacht. Gisteren heb ik haar geborsteld & er kwam heel veel haar van deze plek af. Dus misschien heeft ze wat moeite met verharen ofzo maar het lijkt me dat het dit niet kan zijn in jouw geval ?